Kontinuerlig mätning av PH och KH?

#1 - 21 februari 2005 12:13
Vad finns det för prylar för kontinuerlig elektronisk mätning av PH och KH?
#2 - 21 februari 2005 12:35
Det finns en hel del elektronisk apparatur för mätning av pH. Gå in på aquaristic.net så hittar du ett antal. De flesta är rätt dyra, men ifall man är "lite" data & elektronik-kunnig så kan man komma billigare undan genom att bygga en pH-kontroller (eller mätare) mha en standard pH-elektrod från tex ELFA. Det har både jag och Bluesboy lyckats med.

Elektronisk mätning av KH verkar inte förekomma. Tittar man på dyrare labutrustning så verkar man använda titreringsmaskiner för detta endamål.
#3 - 22 februari 2005 03:35
Och när ämnet är uppe, länkar till lämpliga "försöksprojekt" för att skarva ihopa en pH kontroller? För oss som är noviser på själva elektronikbiten, men klarar av att följa en snitslad bana med lödkolven då... *drar fram 45wattaren ur skåpet*

B!
#4 - 22 februari 2005 07:14
Någon beskrivning "for dummies" finns nog inte...

Här är Bluesboy's beskrivning:
http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/solo.php

Min kommer du dessvärre inte kunna bygga för jag har inte utgått från standarkomponenter...
#5 - 22 februari 2005 17:00
Ser att BluesBoy har sina funderingar på att fixa o trixa lite med etsade kort osv, jag ska titta på det där i omgångar, när han börjar känna sig mogen ska jag klippa en, även om jag inte är hälften så sugen på co2 styrfunktionen i nuläget, utan bara pH kontrollen. Man har ju lärt sig att det aldrig är fel att handla för bra grejor.
B!

Annons