Konstruktionsmiss Juwel filter?

#1 - 19 november 2004 23:20
Jag har haft ett Juwel Vision akvarium i en dryg vecka nu men märker redan vad jag tycker är en konstruktionsmiss från Juwels sida.
Innerfiltret suger in vattnet i ovandelen av filtret i vattenytan vilket medför att när man matar fiskarna sugs fodret mycket lätt in i filtret, inte vidare smart!

Visst, man kan stänga av pumpen när man matar men det borde inte behövas, andra tillverkare verkar ha valt botteninsug istället.

/Mats
#2 - 19 november 2004 23:32
Inte för jag har jättekoll på hur just juwela filter ser ut men det låter som om det blåser åt fel håll en del filter har en reverse flow switch? kan det vara så att den är inställd på detta sättet och att man ska byta håll?
#3 - 19 november 2004 23:44
Mitt juwelfilter suger in både uppe och nere.
Har inte upplevt att filtret suger in maten, den cirkulerar i karet istället. Jag matar i bortre ändan av karet från filtret sett, men det kanske du oxo gör.
Om du doppar ner maten i vattnet istället för att släppa den på ytan (bara gissar) så borde den klara sig bättre från filtret. Dessutom blir vissa fiskar dåliga i magen om de äter flingor som är för torra (flingor som ligger på ytan).
#4 - 19 november 2004 23:45
Tror nog att det fungerar som det ska men problemet är bara att Juwel valt att ha insuget i toppen istället för tex Eheim som har det i botten av filtret som dessutom har ytterligare fördelar (?) genom att partiklar på botten sugs in i filtret.

/Mats
#5 - 19 november 2004 23:52
Neptun, jag matar precis som du i bortre delen av akvariet, motsatt filtret, men vattnet roterar motsols så efter en liten stund är fodret tillbaka vid filtret och sugs in i springorna! : -)
Hur tyst är din pump? Min är lite högljudd, vibrationer i pumpen, det kvittar om man håller pumpen löst i vattnet så låter den lite mycket ändå.

/Mats
#6 - 19 november 2004 23:59
Min pump låter inte alls, men jag har hört från andra att deras juwelpumpar låter lite.
Som jag nämnde innan. Om du inte redan doppar ner maten i vattnet när du matar, så testa att göra det. Det är ju mindre chans att maten åker in i filtret om den cirkulerar i hela karet än om den bara ligger på ytan.
#7 - 20 november 2004 08:08
Min Juwel pump är en av dom tystaste ja har haft och den pump man slipper göra ren så ofta :)
#8 - 20 november 2004 09:00
Vilken modell på pump har du? Jag har den som pumpar 600l/h. Har den varit tyst hela tiden eller har du bytt rotor nån gång?

/Mats
#9 - 20 november 2004 09:09
Jag har den som är på 400l/h och jag har inte bytt nått och den har varit tyst..
#10 - 20 november 2004 10:31
Konstruktionssmiss?? Nja, snarare väldigt smart. Juwels filter renar både ytvattnet och
från bottenskiktet. Fördel, du blir av med den ev fetthinna som kan uppträda på ytan efter utfodring vilket i sin tur sörjer för en god syreväxling.
Att det kanske åker in lite foder i filtret tror jag inte gör så mycket, mitt Rio 240 har varit igång i snart ett år nu o jag har inte några höga "dåliga värden". Jag tror att det biologiska filtret tar hand om det lilla foder som åker in där. Sen skall man ju byta vadden 1 gång i veckan, men jag väntar 2 veckor. Fungerar bra.
#11 - 20 november 2004 13:12
Ett tips är att man kan trixa lite med hur man riktar utblås röret, jag har upplevt att om jag riktar utblåsröret lite snett uppåt mot bakrutan så blir ytcirkulationen så att det mesta av fodret inte åker in i filtret utan istället svänger undan precis innan.
#12 - 20 november 2004 22:24
Tackar för tipsen, jag ska testa att ändra riktningen på utblåset.

Tänkte även byta impellern (eller vad den lilla "propellern" heter) på pumpen och se om den går tystare.

Nu låter jag lite gnällig men jag har ett problem till med filtret, min ancistrusmal har fått dille på att krypa ner i filtret! Förra gången tog jag bort pumpen och utblåset så att han kunde simma ut genom hålet. Hmmm, lite jobbigt om det händer för ofta, får fundera på nåt sätt att täta hålen i hörnen på ovansidan.

/Mats
#13 - 21 november 2004 06:45
Ursprungligen skickat av -piraya-

Nu låter jag lite gnällig men jag har ett problem till med filtret, min ancistrusmal har fått dille på att krypa ner i filtret! Förra gången tog jag bort pumpen och utblåset så att han kunde simma ut genom hålet. Hmmm, lite jobbigt om det händer för ofta, får fundera på nåt sätt att täta hålen i hörnen på ovansidan.

Är inte översidan av filtret ovanför vattnet ?
På båda mina Juwel akvarium sticker i alla fall filtret upp ca 1-2 cm ovanför vattenytan. Eller menar du att han kryper upp ovanför vattenytan på locket av filtret och kryper ned i hålen ?
#14 - 21 november 2004 07:18
Håller med Erland. Det är ju över vattenytan här med...
#15 - 21 november 2004 07:40
Han menar nog hålet som blir när man tar bort pumpen och rör-piparna...
#16 - 21 november 2004 08:20
jaha..okej. Har faktiskt sett att ancistrusen har kröpe in i röret fast pumpen vart på :)!
#17 - 21 november 2004 11:06
Jag har vattennivån vid det röda strecket och då blir det precis som ni säger 1-2cm upp till ovansidan på filterhuset. Jag vet faktiskt inte hur Ancistrusen tar sig in i filtret men det måste nästan vara genom de 2 hålen på ovansidan, hur det nu går till när vattenytan är lägre?

För att nämna en positiv egenskap (i motsatts till mina tidigare inlägg....) så har ju Juwelfiltret väldigt stor filtervolym om man jämför med andra innerfilter så det borde ju vara ett bra filter, volymen är väl nästan i klass med ett ytterfilter?
#18 - 21 november 2004 11:59
Nja, så stort är det inte men det bräker alla andra innerfilter...
#19 - 21 november 2004 12:07
Hur stor filtervolym är det i Juwelfilterna? Jag har det som kallas Compact H.
#20 - 21 november 2004 13:05
Hej! Jag har ett RIO 400 med så kallat "jumbo filter". jag vet inte vad du har för fiskar, men JUWEL-akvariet är avsett i första hand för växter och sällskapsfiskar, därav halva insuget i ytan. Fördelen är att du blir av med "oljefilmen" som oftast bildas på ytan, om du bara suger in från botten. Du nämner också EHEIM, som säljer ett tillbehör till sin ytterfilter för insuget avsett att tá in en del vatten från ytan("oljefilmen"),så det blir som en spegel. Kolla så du har lagt filtermaterialet enligt bruksanvisning,för matar du inte för mycket,så är det en bråkdel av fodret som hamnar i filtret,kolla även ditt utblås, det ska ligga lite snett in i motsvarande hörn (från hö.bak till vä.fram). Jag har mycket växter och 100-talet kardinaltetror,till detta fungerar JUWEL-metoden bra. Bortsett från ditt problem,lägg även den tunna vita vaddmattan i botten,så får du en bra bakteriekultur som du inte behöver röra. Lycka till!
#21 - 28 november 2004 20:06
Jag har haft ett Juwel Rio 300L i ett år nu och jag är ganska nöjd med pumpen (100l/h)förutom att det tar stor plats. Jag har funderingar på att göra om karet till ett saltkar om utrustning etc kan få plats. Jag undrar om det finns någon som vet om det går att använda pumpen till saltvatten? Tänkte i sådana fall öka till den starkaste motorn 1500l/h och kombinera med ett ytterfilter.
#22 - 28 november 2004 20:43
Ursprungligen skickat av p

Jag har haft ett Juwel Rio 300L i ett år nu och jag är ganska nöjd med pumpen (100l/h)förutom att det tar stor plats. Jag har funderingar på att göra om karet till ett saltkar om utrustning etc kan få plats. Jag undrar om det finns någon som vet om det går att använda pumpen till saltvatten? Tänkte i sådana fall öka till den starkaste motorn 1500l/h och kombinera med ett ytterfilter.

glömmde du inte en 0:a i vid kapaciteten på pumpen?
lr är det så drygt?
#23 - 30 november 2004 12:56
Hej, har köpt ett Juwel RIO 240L. mycket nöjd med funktionen av pumpen, suveränt att dölja doppisen mm. i samma låda, har haft gamla burkar med Eiheim osv. förut, detta är mera kraftfullt och säkert då man slipper slangar och krafs som KAN läcka!
Mvh. // Gugge

Annons