konstigt yngel från ingen stans...

#1 - 6 november 2007 17:11
Hittade i mitt yngelkar (zebra) ett avikande yngel , först såg det ut som en albino , men det visade sig den har streck från ryggen mot magen.

Den simmar inte som dom andra, fenorna sitter helt annorlunda.
HAr annorlunda mun mer platt och uppåtriktad

vad är detta?

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat609.jpg

/eva
#2 - 6 november 2007 19:55
Har du haft andra sorters fiskar da? Du ser ut rätt mycket växter i karet så det kanske lyckats gömma sig för zebrorna elr nått :P
#3 - 6 november 2007 22:39
övriga fiskar jag har är : marmorgurmi och *ansictrus* mal och fenorna stämmer inte med någon av dom.
Nu ser det ju ut som ett väldigt ungt yngel men den är ju ändock långsmal, liknar inte alls dom andra på något sett.

simmar ju helt annorlunda och så är ju munnen annorlunda som jag sa förut

det enda jag kan tänka mig är att den skulle vart med malaysiasnäckorna, men jag tömde aldrig den påsen i akvariet.

först tyckte jag det likna en molly, men med sträckena vart jag helt förvirrad.

/eva
#4 - 6 november 2007 23:11
Min första tanke var faktiskt gäddciklid, vilket mest säger att det inte går att se vad det är på bilden, så en bild mer rakt från sidan vore hjälpfullt.

Men det bör väl vara nån killi, kanske nånting åt detta hållet: http://www.aquatropica.be/pics/fish/apl_lineatus.jpg

Du har inte köpt växter nyligen? Javamossa, kanske? Om det hjälper är den där fisken minst en månad gammal, troligen två.
#5 - 6 november 2007 23:24
Min första tanke var nå´n sorts Epiplatys.
#6 - 7 november 2007 07:27
Vad roligt med ett "okänt" yngel! Var rädd om den lilla stackaren så han inte blir uppäten, så du hinner se vad det "blir" för något :D
#7 - 7 november 2007 07:35
Tyckte också den såg killi-aktig ut...
#8 - 7 november 2007 08:44
då måste den ha kommit med snäckorna på någevis för dom var i ett stort akvarium med nån sorts ciklider har jag för mig, men hur i jösse namn gick det till.
Den påsen tömde jag inte i akvariet jag tog ju ut snäckorna en å en å släppte dom i vattnet.
För mig är detta ett jätte mysterium men ganska kul.
Ynglena får bosminer men äter även krossat fling foder, hoppas den kan överleva så man får reda på vad det är.

azur den simmar fort men ställer sig lite då å då så jag skall se om jag får till nån bild framifrån, hoppas jag får till nån skärpa med så man kan se.

den har en rundad stjärtfena för övrigt dom andra har ju mer eller mindre v formade om det kan vara till nån hjälp

mysteriet fortsätter dock vad är det ...

/eva
#9 - 7 november 2007 09:03
Gör gärna det, alltid kul med "mysteriefisk", men jag tror Micke_A redan har gissat rätt när han sa Epiplatys. Kanske nåt sånt här:
http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/epiplatys_dageti_monroviae.htm
#10 - 7 november 2007 10:48
oj men den var ju fin =) ska ta och fota nu så kanske det kommer en bild om några minuter

/eva
#11 - 7 november 2007 11:04
Det är en killihona som har kommit med ägg på växterna du fick av mig! :) Jag väntar med spänning på en bra närbild, för då kan jag säkert artbestämma den åt dig.

Olle
#12 - 7 november 2007 11:25
han är så svårfotad, blyg som bara den
men fick 2 nya bilder en är liksom underifrån för att ge en annan vinkel

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat629.jpg

den andra är nog ungefär lika som den andra bilden..

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat618.jpg

kvaliteten på bilderna kunde man önska sig bättre dock...;-)

/eva
#13 - 7 november 2007 11:26
men men olle e det du som gett mig en ny fisk hur sjutton överlevde den det????

jösses... wow... jag som undrat så har du fler yngel i den storleken ?

måste genast läsa på om den fisken men den verkar till och bli fin och är det inte en asien fisk det med... ja det vet jag ju snart. mycket spännande

/eva
#14 - 7 november 2007 11:36
det måste vara den som ätit alla mina yngel då eftersom dom har minskat så drastiskt,
det e nästan så jag vill flytta över dom till stora karet.
Där går ju visserligen guramina med stora munnar, men det finns gott om gömställen.
Det flesta zebra yngelna är ju över 1 cm ja kanske 1.5 plus..

men hur sjutton kan ett yngel överleva i en påse med fukt och ganska hårt packad med växter, eller den kanske kläcktes hos mig

men jag trodde ju att det var guramisarna som hade gjort mina yngel först, eftersom zebrahonorna åt upp rommen.
Men jag hade fel fel fel =P

ska rätta mig själv med killi verkar vara en afrikansk fisk och inget annat...

/eva
#15 - 7 november 2007 12:23
Ett yngel har nog svårt att överleva i en påse med växter, men killiägg är mycket tåliga. Det går faktiskt utmärkt att skicka sådana ägg med posten och låta mottagaren kläcka dem till fisk i ett akvarium! Säkert har ett sådant ägg följt med växterna och kläckts i ditt akvarium. Eftersom många killihonor är mycket lika varandra vågar jag fortfarande inte säga vilken art det är. Epiplatys roloffi, E. sexfasciatus, Fundulopanckax sjoestedti, Fp. spoorenbergi, Fp. puerzli och Fp. gardneri nigerianus "Makurdi" är några arter jag har. Dessa arter är från Afrika, men det finns faktiskt killis i alla världsdelar utom Australien. Jag har inte några yngel just nu, men brukar annars odla en del killis. Måste sätta igång ett par odlingsakvarier snart...

Olle
#16 - 7 november 2007 12:40
Så måste det ha gått till, ett ägg följde med. =)
Men dom är ju knepiga när det gäller föda läste jag, vill ju ha leveande foder hellst.
Fast denna har ju överleft på hjulå toffeldjur och bosmider å mosat flingfoder.
Vad jag fick fram så är dom ganska glupska köttätare, är det nån fara för mina zebra yngel??
Visserligen är det flesta av zebrorna så stora att dom inte får plats i munnen på den.
Dock finns det några få undantag kvar ännu.

funderar på att ta upp dom största yngel å ta dom till det större karet.

jag skall posta nya bilder om nån vecka eller 2 när den blitt större så det går att se vad det är mer tydligt.

men tack för bonuspresenten Lars-olof =)

/eva
#17 - 7 november 2007 13:04
Killis vill helst ha levande foder men äter även fryst utan problem. En del arter tar också flingfoder. Det är riktigt att de är ganska glupska och även äter små yngel, så att sortera ynglen efter storlek är aldrig fel. Jag ser fram emot nya bilder, för jag förstår att du vill veta vilken art det är. Jag har ju tänkt sätta mina killis till lek snart, så du... hmm, resten får du räkna ut själv så att inte farbror polisen tar bort mitt inlägg igen! :D

Olle
#18 - 8 november 2007 08:39
Här händer det grejer för jag har nu konstaterat att det är 2 yngel jag har en randig och en helt vit, ja den ser mer albino ut.
Men jag kommer posta nya bilder längre fram, dom ser ialf inte väldigt magra ut så dom måste ju äta nått av det jag serverar=)
Det är bara ett fåtal mindre zebra yngel runt 1 cm, så om dom blir mat är inte så farligt.

Är det bara 10 av dom största som överlever ja då är jag nöjd.

Vad jag förstår så är dom arterna ungefär lika stora i vuxen ålder runt 6 cm.
Förmodligen växer killin fortare eftersom den har en snabbare livscykel, bara ett antagande jag gör.Men vilka intressanta fiskar killis vilka överlevare måste vara ett av naturens under =)

/eva
#19 - 8 november 2007 11:10
EvaLeva skrev:

Men dom är ju knepiga när det gäller föda läste jag, vill ju ha leveande foder hellst.

Alla fiskar vill helst ha levande foder....

De arter av växtlekande killis jag haft (det är väl en 5-6 stycken vid det här laget) har inte varit mer svårskötta eller svårare att mata än guppies.
#20 - 8 november 2007 11:25
Vad roligt att du har två killiyngel nu! Kanske finns det fler inne bland växterna, de kan vara lite luriga att hitta ibland. Det är riktigt att de flesta av mina killis blir omkring 6 cm. Utom Fundulopanchax sjoestedti, som blir ca 12-15 cm. Denna art är en årstidsfisk, d v s de lever i pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de och lägger massor av ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra och kläcks när regnet kommer. Detta innebär att ynglen växer mycket fort, för de har ju mindre än ett år på sig att nå full storlek. Mina andra killis är växtlekare (lever flera år, äggen utvecklas i vatten) eller halvannuella (en mellanform där äggen kan torkas men även utvecklas i vatten). De ynglen växer inte fullt så fort, men i alla fall fortare än dina zebrayngel. Killis är verkligen intressanta fiskar, inte minst på grund av deras speciella livscykel. Och så vackra dessutom! Synd bara att man så sällan ser dem i zooaffärerna, för de flesta är inte alls så svårskötta som en del tror. Bästa sättet att få tag i killis är genom Skandinaviska killisällskapet: http://www.killi.dk/

Olle
#21 - 8 november 2007 11:36
Eftersom många killihonor är mycket lika varandra vågar jag fortfarande inte säga vilken art det är. Epiplatys roloffi, E. sexfasciatus, Fundulopanckax sjoestedti, Fp. spoorenbergi, Fp. puerzli och Fp. gardneri nigerianus "Makurdi" är några arter jag har.

Men nog bör det väl vara en Epiplatys, inte en Fundulopanchax?
#22 - 8 november 2007 11:57
Länken i #1 påminner om en hona av Epiplatys roloffi, men jag vågar inte säga säkert att det är en sådan. Andra länken i #12 är däremot inte särskilt lik denna art, utan skulle mycket väl kunna vara en Fundulopanchax. För att bli någorlunda säker behöver jag bättre bilder.

Olle
#23 - 8 november 2007 17:14
detta är ju så spännade och framför allt kul, den ena kommer du nu kunna sätta fint tror jag Lars-olof.Fick till bra bild på den.
Den helvita/albinon är det sämre med , dom är väldigt skygga och gömmer sig flitigt i alla flytväxterna.
Dessutom har jag flyttat över 7 zebror till det stora karet idag för att säkra åtminståne dom =)

dagens fotoskörd

den randige

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat703.jpg

den ljuse är till vänster övre delen av bilden.

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat640.jpg

en dålig bild men bägge på samma

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat742.jpg

detta fick jag fram av 3 timars bevakande för att kunna ta foton..;-)

/eva
#24 - 8 november 2007 21:14
Nej, men vad mycket konstiga saker det händer hemma hos dig... En massa okända yngel... Du behöver inte titta på deckare och sånt.. du kan leka deckare själv, hemma... :D Vilka sötnosar... ;)
#25 - 9 november 2007 08:02
Tack för de nya bilderna. Den randige är mycket riktigt en hona av Epiplatys roloffi. Den andra är ingen albino, utan en hona (eller hane som inte har börjat få färg) av någon Fundulopanchax. Den får nog bli större innan jag vågar säga vilken art det är.

Olle
#26 - 9 november 2007 10:03
Är det formen på stjärtfenan bla som hjälper att bestämma hona eller hane?

Jag har sett på bilder att utan färg eller mer vuxna fiskar är det väldigt svårt att få fram vilket kön dem har.

MEn vilka fantastiska fiskar, låter dessutom som om dem skulle vara ganska dyra för dom är svåra att få tag på, kanske vill du ha dom igen=)... dom kanske skulle passa in i dina avles tankar.

ska bli intressant att se hur dom utvecklar sig... Har nu sett dom tar av flingfodret ialf så jag vet med säkerhet att dom äter.
Bosmider är nått jag köpte för ynglen , det är ju ganska smått och jag gissar det börjar bli dags att byta snart.
Svarta mygglarver är dom för stora tror du? Det är det andra frys foder jag har hemma i detta nu.
Kanske borde riva dom över rivjärnet för att passa deras munnar.

/eva
#27 - 9 november 2007 10:26
Vuxna killis är mycket lätta att könsbestämma. Hanar och honor är så olika att en oinvigd lätt kan tro att det är olika arter. Hanarna är mycket färggranna och mönstrade med utdragna fenor, medan honorna är enfärgat gråbeige eller åtminstone har betydligt enklare färgmönster än hanarna. Utpräglad könsdimorfism, för att använda ett fint språk. Däremot kan det vara knepigt innan hanarna färgar ut. Vid ca 2 cm brukar man kunna se hanarnas färg, men har man många kan en del hanar behålla honornas och ungdjurens färg längre för att undgå de mer dominerande hanarnas aggressioner.

Roligt att de äter torrfoder, då har du knappast några problem med fodret. Men de bör förstås inte bara få sådant. Bosmider är utmärkt, liksom mygglarver och i stort sett allt fryst och levande i rätt storlek. De är glupska och kan få ner ganska stora bitar. Killis är inte särskilt dyra eller svåra att få tag i om man känner till kanalerna - d v s är med i Skandinaviska killisällskapet. Jag behöver inte alls ha tillbaka dina killis, tvärtom! Förstod du inte piken i #17? Jag får ju inte annonsera i forumet, men kan väl nämna att det ibland blir ett visst överskott när jag odlar. :)

Olle
#28 - 9 november 2007 11:32
ohh piken... den glömde jag bort.... helt...=)

/eva

Annons