konstigt vatten

#1 - 5 juni 2007 19:28
Mitt vatten har livit alldeles grönt. och det är en jätte tunn oljig yta. vattnet är bytt förra helgen och två veckor sen jag startade. har gammal sand med massa skräp i och fick ett brunt lager på botten som jag träckte över med sanden. ska byta sand. jag vet inte vad som hänt. det är blästersand men upptäckte att de va ingen bra sand så jag ska skaffa en svart med större korn.

Jag köpte 4 små rötter i dag och skulle lägga i dem men de åker bara upp. hur ska jag göra?
#2 - 5 juni 2007 20:29
Du har nog fått svävalger. De brukar uppträda i nya akvarier innan växterna har satt igång ordentligt. De går dock att få bort med total mörkläggning under två-tre dagar.

Hinnan du har på ytan är proteiner, alger och bakterier. Ytan försvinner om du riktar vattenströmmer uppåt mot vattenytan, och ännu snabbare om du har en sådan pump som man kan få att blåsa bubblor också. Den extra omsättningen bubblorna ger får ofta ytan att försvinna.
En genväg är att använda tidningspapper so man lägger på ytan i ett par sekunder och låter den suga upp hinnan. Man tar ark efter ark och byter tills hinnan är borta.
Till slut finns det också ytavrinningsgrunkor man kan köpa som tar bort den.

Det bruna lagret är säkert kiselalger. De kommer också under den första tiden, och fösvinner efter hand. Har du en Ancistrusmal, så gillar säkert h*n kiselalgerna. :)

Rötterna sjunker av sig själva efter ett tag. Man kan dock skynda på det genom att koka dom, och då får man också bort lite av de bruna färgämnena i dom. Men kanske du har Amazon-fiskar, och då är det bara bra med lite brunt vatten..det har de naturligt också. :)
#3 - 5 juni 2007 20:46
då ska jag försöka med de.. haft rötterna i blötmassa t9immar ni för att få bort de västa på dem. verkar inte som de kommer sjunka om jag bara dumpar i dem och låter de åka ner.. tils någon gång.. Ska jag byta vattnet och sen mörklägga den så fiskarna ska gå i helt mörker.? vad ska jag mörklägga med
jag har afrikanska och kardinaltetror i mitt 110 med 6 ansistrus malar 1 stor och 2 mellan och 3 små
#4 - 5 juni 2007 21:08
Lägg en filt eller någonting över och se till att inte det minsta lilla ljus kommer igenom. När du kokar rötterna, lägg något tungt ovanpå, så att de ligger helt under vattnet.
#5 - 6 juni 2007 11:44
fins alg medecin som funkar bra vid expotionsartad algtillväxt
Själv körde jag med JBL´s för några dagar sen.

70% va borta över natten inte mycke kvar nu.
Du lär dock ha bra filter som kan ta hand om alla döda alger som kan förpesta vattnet.

Mina växter mår hur bra som helst

Annons