konstigt öga på ancistrus malen!!

#1 - 24 augusti 2011 19:55
Hej, för ca 3 veckor sedan köpte jag två ancistrus malar, ca 8cm (en hona och en hane, målet är att få yngel). Malarna bor själva i ett 54 liters akvarium med bra cirkulation och mycket syre i vattnet. Dom får antingen broccoli, zuccini, ärtor, eller algtablett varje dag.
I söndags bytte jag ca 20 procent av vattnet och hällde i en matsked nitrit blandning. Nitrit blandningen ingick i köpet av ett 60 liters akvarium som jag köpte i en akvarie affär i Malmö för en vecka sedan.
I går när jag satt och kollade på malarna låg hanen på en mangroverot som sticket upp från vattnet med halva huvudet ovanför vattenytan. Jag såg att hans ögon var lite grumliga, precis som om det var någon yta utanpå ögonen. Och i dag är hans ena öga nästan helt vitt men han är och pigg och framme lika mycket som vanligt.
Någon som vet vad som kan har hänt med honom eller har något förslag på vad jag ska göra??
Jag behöver hjälp nu!

Klicka på länken för att se bild:
http://vadfinns.nu/firreforden/ancistrus_hane.jpg
#2 - 24 augusti 2011 20:15
Jaha, karet är nystartat och anledningen att den har huvudet ovanför ytan är nog för den kvävs av en troligt hög halt nitrit och den försöker rädda sig!! Ögat beror troligen på att den är försvagad och fått ett bakterieangrepp pga grönsaker och maltabletter som ruttnat eller givits för frikostigt! Har du inte läst om akvariestart så ta och gör det!
#3 - 24 augusti 2011 21:12
Akvariet var inte nystartat, alla rötter, stenar och sanden var från andra akvarium som varit igång några år och allt vatten var från ett "gammalt" akvarium som har en jämn och bra balans.
Grönsakerna kan omöjligt ha börjat ruttna, jag lägger i en bit på morgonen och på eftermiddagen är allt borta!!
#4 - 24 augusti 2011 21:27
Ok! men problemet är nog tyvärr detsamma, kanske inte att det ligger foder och ruttnar men en hög halt bakterier i vattnet och högst trolig nitrit eller ammoniak!
#5 - 25 augusti 2011 06:05
okej, vad ska jag göra? och hur har det kunnat bli så?
#6 - 25 augusti 2011 11:24
Att inredningen, sanden och vattnet var från ett gammalt akvarium gör varken till eller ifrån. Det som räknas är hur länge filtret varit igång och alltså hur stor mängd av nedbrytningsbakterier det finns där.
De eventuella bakterier som fanns på inredning tvärdog när de kom upp i luften, och de som ev. fanns i den fuktiga sanden dog av syrebrist, så vida ni inte tömde, flyttade och startade akvariet på nån timme.

Ha i en halv deciliter vanligt salt, det minskar skadeverkningarna av nitriten. Byt sedan 30 % av vattnet varje dag, veckan ut. Byt sedan 20 % av vattnet varannan dag. Fortsätt att minsak vattenbyten tills nitriten är borta och du är nere på standardbytet, en gång i veckan.
Sluta mata till nivåerna sjunkit rejält.
Skaffa dropptest och mät nitriten så du ser hur det går.

Medan du väntar ta och läs på om akvariestart, finns ett flertal trådar här.
#7 - 25 augusti 2011 20:10
Okej, i dag kollade jag nitriten och mätaren visade mindre än 0,3 mg/l. Så alltså är det inte för mycket nitriter i vattnet. Jag testade också Ph värdet som visade på 7.
Och jag har bytt 50 procent av vattnet nu efter att jag tog värdena.
Sanden i akvariet är gammal och har legat i akvariet en längre tid, det har varit andra fiskar i akvariet precis innan jag släppte i malarna.
Någon som har någon annan teori om vad som har hänt?
Tack för svaren, vill gärna ha flera :)
#8 - 26 augusti 2011 11:27
Ingen som vet något mer??

Annons