Konstigt CO2-nivå

#1 - 9 juli 2005 13:52
Efter att ha inhandlat PH och KH-tester har jag nu mätt mitt akvarievatten för att ta reda på om jag får ner tillräckligt med CO2. Värdena är som följer:

dKH - 15
PH - 6,5

vilket enligt CO2-tabellen (http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm) ger mig smått otroliga 150 ppm CO2! Och det efter att jag har justerat ner bubbeltakten rejält från 3-4 bbs/sec till 1-2.

Det konstiga är att jag numera inte får syrebildning på växterna nu när jag skruvat ner bubbeltakten (det fick jag jag körde 4 bbs/sec). Hur kommer det sig? Det är väl omöjligt att inte få växterna att bubbla med 150 ppm CO2??

Behöver hjälp!
#2 - 9 juli 2005 14:15
Troligen fel på mätvärdena, ganska små fel på pH och KH mätningen ger stor skillnad på CO2 tabellen.

Verkar fiskarna ha något problem? det borde de nog uppvisa vid verklig 150 ppm.

Har själv upplevt liknande problem i olika former (även med pH-controller).
#3 - 9 juli 2005 14:43
Fiskarna mådde riktigt illa med 4 bbs/sec igår, därför halverade jag bubbeltakten idag, och nu verkar de ha återhämtat sig lite. Skall försöka mäta noggrannare och hålla bättre koll på vattenvärden. Det konstiga är också att trots så hög dKH så uppvisar Hygrophila polysperma calciumbrist-liknande symptomen... Weird.
#4 - 9 juli 2005 15:58
Efter att ha inhandlat PH och KH-tester har jag nu mätt mitt akvarievatten för att ta reda på om jag får ner tillräckligt med CO2.
Vilken typ av pH-test är det du köpt? Om det är taskig upplösning (stora steg på skalan) är det stört omöjligt att mäta med bra resultat.

Det konstiga är att jag numera inte får syrebildning på växterna nu när jag skruvat ner bubbeltakten (det fick jag jag körde 4 bbs/sec).
Vi har här tre resultat vi kan leka med.
Ditt uppmätta värde, bubbel från växterna och firrarnas reaktion.
Med dina uppgifter skulle jag gissa följande:
Du har lurat dig lite på pH-värdet som NE säger. Vi har konstaterat att du hade bra växtbubbel med 4 bps. Men firrarna mådde dåligt. Ok, du låg nog lite högt, men inte 150 ppm. Nu har du dalat ner säkerligen under 20-30 ppm och då slutar växterna bubbla. En gissning som sagt.

Det är väl omöjligt att inte få växterna att bubbla med 150 ppm CO2??
Det är inte omöjligt om de är begränsade av något annat. Det är just det som är det svåra om man kör med tokmycket ljus vilket får alla ämnen att gå åt i rasande takt.

Det konstiga är också att trots så hög dKH så uppvisar Hygrophila polysperma calciumbrist-liknande symptomen... Weird.
kH har inte så mycket med Ca att göra. GH däremot, skvallrar om summan av Ca och Mg.
Förövrigt tycker jag det låter lite udda med Ca-brist på just H. polysperma. Inget jag sett tidigare varken i min burk eller här på forumet. Menar du krulliga blad eller? Har du några foton?
#5 - 9 juli 2005 16:31
Firrarna tål utan vidare 150ppm utan att "flämta" under förutsättning att förändringen sker långsamt. Jag har varit däruppe av misstag... Antagligen så fungerar det pga att att syrenivån åxå går upp ganska så rejält.

Angående bubbel så har jag blivit liiite skeptisk till bubbel som "indikator", nålgräs exempelvis bubblar glatt bara det lyser rejält.
#6 - 9 juli 2005 16:59
Okej, nu har jag gjort ett 100%-igt vattenbyte, med CO2 insprutning samtidigt, och en timmer efter bytet är värdena som följer:

dKH - 13
pH - 7 (enl. Seras test, som är riktigt kasst - 0,5 intervaller)

Alltså ca 40 ppm CO2. Detta låter mera rimligt (mht Seras grova test), eller hur?

FÖr övrigt har jag bara 2 x 18 W Aquarelle m. reflektorer, vilket är väl ganska lite ljus?

Calcium-bristen: topparna på Hygrophilan polysperman Rosanervig blir typ ihopvikta (skålade) längst bladet, med krullighet längst bladsidorna. Topparna är även lite gulvita. Det konstiga är att Hygrophilan difformis inte uppvisar dessa symptom. Kan det vara något annat än Calcium? Fast jag göder ju nästan med dubbla doser av allt 2ggr/v. Tittar jag för noga eller? - enl. defdac så kan man ju hitta brister även i den bäst välväxta växtakvarium.

(Min schema just nu ser ut så här:

Rullande schema:

Dag 1
0,5 tsk KNO3
5 tsk KH2PO4 i 0,5 l vatten (10 ml dosering)
1 tsk K2SO4
1 tsk MGSO4

Da g 2
2 tsk NutriSi i 0,5 l vatten (20 ml dosering)

Dag 3
4 tsk CaCl2)
#7 - 9 juli 2005 17:07
Jag kan posta lite bilder - hur infogar man dem här i svaret?
#8 - 9 juli 2005 17:21
då måste du vara guldis

mvh janne
#9 - 9 juli 2005 17:42
Angående bubbel så har jag blivit liiite skeptisk till bubbel som "indikator", nålgräs exempelvis bubblar glatt bara det lyser rejält.
Hur menar du? Kan det syremätta hela karet utan CO2 och övrig gödning?
#10 - 9 juli 2005 18:00
[QUOTE=janne dansk]då måste du vara guldis

mvh janne[/QUOTE]

Aha,, jaja, bilder får nog vänta i så fall. Mitt calcium-brist är ganska lik den på hjortgatanszoo.se
#11 - 9 juli 2005 18:05
[QUOTE=BluesBoy]
Hur menar du? Kan det syremätta hela karet utan CO2 och övrig gödning?[/QUOTE]

Har ingen aning, vet bara att jag så gott som aldrig har varit utan bubblande nålgräs. Kan har med cirkulationen att göra men bubblar det det alltid !
#12 - 9 juli 2005 20:40
[quote=Bluesboy]
kH har inte så mycket med Ca att göra. GH däremot, skvallrar om summan av Ca och Mg.
[/quote]
Jasså, är det genom att mäta GH som man kan få reda på mängden Ca och Mg i mitt vatten?? Jag skulle jättegärna vilja veta just dessa värden i o m de konstiga bristsymptomen som jag har (krulliga och skålade blad på polysperman).
#13 - 9 juli 2005 20:45
Skålade blad på polysperman låter som K-brist.

Med så mycket CO2 borde det vara kalasbubbel från växterna, så om du är helt säker på att

GH:t består av både calcium och magnesium så även om du mäter GH:t så vet du inte om det t ex bara består av calcium eller bara magnesium. Men, är GH:t t ex väldigt lågt under 2 så kan du ju göra som jag och ta upp både Ca och Mg med CaCl2 och MgSO4 så att du åtminstone vet att du doserat perfekt förhållande (4:1 Ca:Mg).
#14 - 9 juli 2005 21:03
Har ingen aning, vet bara att jag så gott som aldrig har varit utan bubblande nålgräs.
Jo, men du kör väl med klockren CO2, micro/macro var och varannan dag och tokbra med ljus eller???
#15 - 9 juli 2005 21:05
[QUOTE=defdac]Skålade blad på polysperman låter som K-brist.

Med så mycket CO2 borde det vara kalasbubbel från växterna, så om du är helt säker på att
[/QUOTE]

på att...?

Jag hade liite bubbel - rättare sagt har växterna syresvettats lite, Cabomban såg ut som en julgran med bubbel, men det flöt liksom inga "fria" bublar i vattnet, inget "Loka" så att säga.
#16 - 9 juli 2005 21:14
[QUOTE=defdac]Skålade blad på polysperman låter som K-brist.
[/QUOTE]
Jo, vad gäller bristerna.. Varför beskrivs inte Kalium-bristen på det viset på hjortgatanszoo.se? Där står det bara att Kalium-bristen uppenbarar sig i form av hål, ruttnande kanter gula områden osv..
#17 - 9 juli 2005 21:15
Det är bubblor under blad du ska kolla efter, "syresvettningar". Champange blir det väl mest efter vattenbyten. Beror ju iofs på hur mycket snabbväxare och bra syrealstrare man har.

"Med så mycket CO2 borde det vara kalasbubbel från växterna, så om du är helt säker på att .." CO2-nivån är perfekt kan det vara något näringsämne som fattas men du har ju kört rätt ymmnigt av det mesta så då förstår jag att du sneglar på det som är kvar som du inte tillsätter (Ca). Normalt sett behöver man inte bry sig om det, krånglar bara till det - men testa att skjuta upp 20 ppm Ca och 5 ppm Mg efter vattenbytet så att du har ungefär samma utgångs GH hela tiden - istället för att tillsätta smågnuttor som sakta ökar GH.t under veckan.
#18 - 9 juli 2005 21:22
[QUOTE=defdac] Det är bubblor under blad du ska kolla efter, "syresvettningar". Champange blir det väl mest efter vattenbyten. Beror ju iofs på hur mycket snabbväxare och bra syrealstrare man har.
[/QUOTE]
Oki, om självaste defdac inte förväntar sig att det skall bubbla i själva vattnet så är jag mer än nöjd! :)

[QUOTE=defdac]
"Med så mycket CO2 borde det vara kalasbubbel från växterna, så om du är helt säker på att .." CO2-nivån är perfekt kan det vara något näringsämne som fattas men du har ju kört rätt ymmnigt av det mesta så då förstår jag att du sneglar på det som är kvar som du inte tillsätter (Ca). Normalt sett behöver man inte bry sig om det, krånglar bara till det - men testa att skjuta upp 20 ppm Ca och 5 ppm Mg efter vattenbytet så att du har ungefär samma utgångs GH hela tiden - istället för att tillsätta smågnuttor som sakta ökar GH.t under veckan.[/QUOTE]
Defdac, hur mycket Ca/Mg skall jag tillsätta i mina 100 liter för att på en gång komma upp i 20 ppm Ca och 5 pp Mg?
#19 - 9 juli 2005 22:07
[QUOTE=BluesBoy]
Har ingen aning, vet bara att jag så gott som aldrig har varit utan bubblande nålgräs.
Jo, men du kör väl med klockren CO2, micro/macro var och varannan dag och tokbra med ljus eller???[/QUOTE]

Inte var och varannan, utan var endast :)

Problemet är att det skapas inga bubblor under en strå nålgräs. Det lixom bara bubblar...

Det poppar bubblor ifrån gräset lite här och var, när andra växter som Cuba och Stellator stuntar så bubblar nålgräset på som om ingenting har hänt ?

Den enda indikationen man får är att det lättare angrips av alger ! Kanske är det algerna som börjar bubbla istället vad vet jag !
#20 - 9 juli 2005 22:18
Runt 2 tsk CaCl2 (dihydrat vilket jag *tror* det ofta är och hursomhelst spelar det ingen större roll, bara du får ner calcium skillnaden mellan CaCl2x6H2O och CaCl2x2H2O blir bara runt 4-5 ppm så det är helt lugnt - man får inte stirra sig blind på ppm:en bara det finns) och 1 tsk MgSO4.

Ganska smidigt faktiskt. Dosera dom var för sig. Jag tar först cacl2 pulvret i en flaska, häller ner lite akvarievatten och skakar och häller itllbaks. Sedan samma sak med MgSO4.
#21 - 10 juli 2005 09:09
[QUOTE=defdac]Runt 2 tsk CaCl2 (dihydrat vilket jag *tror* det ofta är och hursomhelst spelar det ingen större roll, bara du får ner calcium skillnaden mellan CaCl2x6H2O och CaCl2x2H2O blir bara runt 4-5 ppm så det är helt lugnt - man får inte stirra sig blind på ppm:en bara det finns) och 1 tsk MgSO4.

Ganska smidigt faktiskt. Dosera dom var för sig. Jag tar först cacl2 pulvret i en flaska, häller ner lite akvarievatten och skakar och häller itllbaks. Sedan samma sak med MgSO4.[/QUOTE]
Men defdac, jag doserar ju redan 4 tsk CaCl2 (torrbollen) och 1 MgSO4 vid vattenbyten - det är därför jag tycker det är riktigt konstigt att växterna dels uppvisar Calcium-brist, och dels inte bubblar som de ska trots att jag matar de med mer CO2 än jag borde. Ska jag gå upp i dosen vad gäller någon annan gödningskomponent? Vad skall jag göra med CO2 - hålla den kvar på 1-2 bbs/sec eller gå upp i typ 3??

Jag har rensat väldigt väldigt hårt bland Hygrophilan Difformis - det är kanske dessa växter, stora som träd som sög i sig all gödning och det blev inget kvar åt polysperman? Beats me...

En annan "bristsymptom" som syns (förutom skålade blad) är att bladen har gröna nerver men gulnar i själva bladköttet, framförallt på polysperman som växer precis i akvariets mitt där ljuset från de två Aquarellerna är som starkast.
#22 - 10 juli 2005 09:19
Doserar du så mycket Ca och Mg kan vi helt utesluta Ca och Mg-brist.

Låter som zink/järnbrist om det är i dom nya bladen eller magnesium om det är i dom äldre bladen.

Du har ju nyligen frågat om hur du ska dosera, och det var inte länge sen. Du behöver köra kontinuerliga fulldospulser i ett par veckor innan saker och ting börjar räta upp sig.

Berätta hur dina doseringar ser ut nu när du fått hjälp med alla koncentrationerna. Hur ofta du pulsar ner dom och hur mycket av varje och hur du blandar ihop allt.
#23 - 10 juli 2005 09:44
Ja, jag kom på att jag kanske är lite otålig och växternas bristsymptom är kanske från tiden innan jag börjat köra med så mycket gödning, där har du nog helt rätt i, defdac!

Min dosering idag är som följer:

Rullande schema:

Dag 1
0,5 tsk KNO3
5 tsk KH2PO4 i 0,5 l vatten (10 ml dosering)
1 tsk K2SO4
1 tsk MGSO4

Dag 2
2 tsk NutriSi i 0,5 l vatten (20 ml dosering)

Dag 3
4 tsk CaCl2

Dag 4
Vila

Tanken med detta schema har varit att dosera alla fosfater och sulfater för sig, på dag 1 exempelvis, dosera nutrisi nästa dag, och CaCl2 tredje dagen för att helt eliminera att ämnena binder sig med varandra. Vad tycker du, kan jag slå ihop några av mina dagar, eller är det bra som det är? Vad anser du om nivåerna? Ska jag gå upp i något ämne? Tilläggas kan att jag byter vatten efter att jag "hunnit" dosera enligt mitt schema två gånger.
#24 - 10 juli 2005 09:57
Jag tycker du ska dosera upp GH:t direkt efter vattenbytet med CaCl2 och MgSO4 och sedan inte dosera det igen under veckan. Som det är nu så tar det 3 dagar efter vattenbytet innan växterna får något calcium, så du kör en halv vecka mjukt vatten och en halv vecka hårt vatten, förmodligen med ständiga acklimatisationsbesvär som följd.

Jag själv föredrar även att dosera allt samma dag med en vilodag imellan.
#25 - 10 juli 2005 10:08
Sir yes sir! :) Jag skall dosera CaCl2 + MgSO4 strax efter vattenbytet, resten en halvtimme efter (efter att den vita dimman från CaCl2 har lagts sig lite).

Defdac, du är en klippa för smånervösa växtn00bs!
#26 - 10 juli 2005 10:15
[QUOTE=Z_Lawer]
Defdac, du är en klippa för smånervösa växtn00bs![/QUOTE]

Absolut, utan hans förträffliga diagnos så hade min balja fortfarande stuntat de sista två tre dagarna innan vattenbyte. Nu höjer jag GH't rejält direkt efter vattenbyte och det växer då så snällt hela veckan.

Trodde inte det var möjligt att Magnesiumbrist kunde döda växter men min fina Cuba stendog.
#27 - 10 juli 2005 10:25
[QUOTE=oveb][QUOTE=Z_Lawer]
Defdac, du är en klippa för smånervösa växtn00bs![/QUOTE]

Absolut, utan hans förträffliga diagnos så hade min balja fortfarande stuntat de sista två tre dagarna innan vattenbyte. Nu höjer jag GH't rejält direkt efter vattenbyte och det växer då så snällt hela veckan.

Trodde inte det var möjligt att Magnesiumbrist kunde döda växter men min fina Cuba stendog.[/QUOTE]
Japp, deffen är mannen!
Förresten, hur mycket doserar du nu, Oveb, för ditt kar (gärna i tsk, ej i ppm) ;)
#28 - 10 juli 2005 11:06
Menar du av Ca/Mg ?? Jag skickar i 2 tsk CaCl2 och 3 tsk MgSO4 vid vattenbyte.

Av övriga ämnen pumpar jag i fulldospulser varje dag. Har en liten doseringspump som pumpar i en liter godisblandning under 19 minuter strax före ljuset tänds. Det fungerar över förväntan.
#29 - 10 juli 2005 12:48
[QUOTE=oveb]Av övriga ämnen pumpar jag i fulldospulser varje dag. Har en liten doseringspump som pumpar i en liter godisblandning under 19 minuter strax före ljuset tänds. Det fungerar över förväntan.[/QUOTE]
Det där låter ju förträffligt smidigt. Har kommit på att jag är väldigt dålig med att komma ihåg att göda regelbundet.
#30 - 10 juli 2005 14:22
[QUOTE=oveb]Menar du av Ca/Mg ?? Jag skickar i 2 tsk CaCl2 och 3 tsk MgSO4 vid vattenbyte.

Av övriga ämnen pumpar jag i fulldospulser varje dag. Har en liten doseringspump som pumpar i en liter godisblandning under 19 minuter strax före ljuset tänds. Det fungerar över förväntan.[/QUOTE]
Ditt svar täckte in allting, tack. :D
#31 - 10 juli 2005 19:43
Problemet är att det skapas inga bubblor under en strå nålgräs. Det lixom bara bubblar...
Jo, men det måste väl ändå vara tecken på bra fotosyntes eller?
#32 - 10 juli 2005 19:54
[QUOTE=BluesBoy]
Jo, men det måste väl ändå vara tecken på bra fotosyntes eller?[/QUOTE]

Kanske men när Cuban tvärnitade och dog av Mg-brist så bubblade det eländiga gräset på som om ingenting hade hänt. Skitsvårt att lita på bubbel efter det...
#33 - 10 juli 2005 23:54
[QUOTE=oveb]Jag skickar i 2 tsk CaCl2 och 3 tsk MgSO4 vid vattenbyte.
[/QUOTE]
Förresten, oveb, nu när jag tänker på det: skall inte Ca:Mg-förhållandet vara 4:1, eller? Medan du doserar uppenbarligen mer Mg än Ca...
#34 - 11 juli 2005 01:04
Det är lite felskruvat ur kranen, Ca/Mg=37/4 vill jag minnas...
#35 - 11 juli 2005 09:45
[QUOTE=oveb]Det är lite felskruvat ur kranen, Ca/Mg=37/4 vill jag minnas...[/QUOTE]
Jaha, oki.

Annons