Efter att ha inhandlat PH och KH-tester har jag nu mätt mitt akvarievatten för att ta reda på om jag får ner tillräckligt med CO2.
Vilken typ av pH-test är det du köpt? Om det är taskig upplösning (stora steg på skalan) är det stört omöjligt att mäta med bra resultat.
Det konstiga är att jag numera inte får syrebildning på växterna nu när jag skruvat ner bubbeltakten (det fick jag jag körde 4 bbs/sec).
Vi har här tre resultat vi kan leka med.
Ditt uppmätta värde, bubbel från växterna och firrarnas reaktion.
Med dina uppgifter skulle jag gissa följande:
Du har lurat dig lite på pH-värdet som NE säger. Vi har konstaterat att du hade bra växtbubbel med 4 bps. Men firrarna mådde dåligt. Ok, du låg nog lite högt, men inte 150 ppm. Nu har du dalat ner säkerligen under 20-30 ppm och då slutar växterna bubbla. En gissning som sagt.
Det är väl omöjligt att inte få växterna att bubbla med 150 ppm CO2??
Det är inte omöjligt om de är begränsade av något annat. Det är just det som är det svåra om man kör med tokmycket ljus vilket får alla ämnen att gå åt i rasande takt.
Det konstiga är också att trots så hög dKH så uppvisar Hygrophila polysperma calciumbrist-liknande symptomen... Weird.
kH har inte så mycket med Ca att göra. GH däremot, skvallrar om summan av Ca och Mg.
Förövrigt tycker jag det låter lite udda med Ca-brist på just H. polysperma. Inget jag sett tidigare varken i min burk eller här på forumet. Menar du krulliga blad eller? Har du några foton?