Konstigt beteende av guppi

#1 - 13 november 2004 17:38
Köpte ett akvarium idag med allting nytt samt några guppi...har sand,växter pump o allt man behöver så fråga inte om det....problemet e att alla guppina håller till vid pumpen...??? oavnför pumpen på en centimeters höjd sammlas dom alla?
#2 - 13 november 2004 18:12
Körde du i fiskarna på direkten?
Man brukar få råd om att vänta någon vecka åtminstonne.
Det var länge sedan jag hade guppisar, men de kanske är lite chockade efter flytten? Det låter ju som de försöker stimma sig.
Ser de pigga ut för övrigt eller ser de hängiga/bleka ut?
#3 - 13 november 2004 18:32
Man ska alltid vänta några dagar innan man köper fiskar till ett nytt akvarium!!!
#4 - 13 november 2004 18:43
Man ska låta akvariet stå minst 5 dagar med pump och växter och allt innan man har i fiskarna. Bara så att du vet.
#5 - 13 november 2004 19:09
Tror han förståt det nu :) Om fiskarna klarar sig genom den otroliga stress det är att komma ner i ett sådanthär kar... därför dom håller på som dom gör dom försöker göma sig och söka trygghet eller fly ur karet... se till att du inte övermatar nu ibörjan innan du har fått en bakteriekultur i filtret som kan göra om dom giftiga ämnen som kommer från skit (nitrit) till ett mindre farligt ämne (nitrat)... mata kanske 1 max 2 flinga/or per fisk varannnan dag dom 2 första veckorna sedan kan du öka till 1 gång om dagen efter ungefär 1månad brukar stabiliteten i karet komma då kan du börja mata så mycket som fiskarna äter upp på ca 1-2 minuter...
#6 - 13 november 2004 19:10
Dax att ta död på myten att vattnet ska stå utan fisk.!Anledningen är att folk tror det är att anti nitrit bakterierna uppkommer av sig självt och det är FEL FEL FEL!Enda anledningen till att vänta med att köpa dom första fiskarna är att man ser att allt funkar pumpar m.m.För att bakterifloran ska komma igång krävs någon form av fisk eller något annat som är nedbrytbart.Sen ska man inte köpa massa fisk på en gång men lite kan man köpa samma dag som man är nöjd med inredningen.
Fredrik
#7 - 13 november 2004 19:15
Visst blir det inga bakterier bara för man väntar men man ska iaf vänta någon dag för att man ska lufta genom vattnet se till att inget klor finns kvar och att det inte fanns något som ligger och ruttnar i karet för detta kan höja nitriten mycket fort till sjyhöga nivåer... sedan sänks pH dom första dagarna iaf gjorde det dom första 2 dagarna i det karet jag startade precis från 8,5 till 7,7... så jag tycker man ska vänta iaf 3 dagar inte på grund av filter bakterierna men av andra själ...
#8 - 14 november 2004 15:28
ok tack för alla svar. Det där med maten skulle jag fått höra tidigare, igår som var första dagen med fiskarna matade jag tre gånger med kanske 3 flingor per fisk....dom hängde ju vid ytan så jag antog dom leta mat eller nått...idag när jag vakna var en hona död....jag har nu fem honor kvar och tre hanar....en hane vilar mycket på botten, jag antar att han inte mår bra....rör på sig en del men vilar mycket mer än dom andra...men ska minska på matandet nu då, varranan dag som du sa labeth kanske?...sen det där med att man ska låta akvariet stå några dagar dementeerades av zoo affären, dom gav mig ett medel på flaska som jag slog i så skulle det fixa biffen med alla bakterier o sånt...så det gjorde jag och då slog i alla fiskar direkt....en sak till, den hanen som mår dåligt som jag nämnde innan, han är också minst i storleken, kan han må dåligt pga för mycket mat kanske?tack tack

Annons