konstigt beteende

#1 - 2 oktober 2007 21:14
en av mina
Tropheus sp. "red", Moliro
började bete sig lite märkligt nu för bara 1 timme sen, simmar nästan upprätt upp mot ytan och "pickar" vid ytan så att han/hon blir fylld med luft och simmar sedan ner till bottnen å "blåser bubblor" hackar liksom fram, men precis innan visade den tecken på lekbeteende,.

ngn som vet?
#2 - 2 oktober 2007 21:46
vilken typ av foder ger du oftast? storlek på karet? pump L/tim?
#3 - 2 oktober 2007 21:51
aquatic nature pellets - 375l - 1200l/tim,. bra vattenvärden etc ,. tror inte det handlar om "ihjäl-stressning" har bara en sk alfa-hane och han håller sig mest på sin sida av karet
#4 - 2 oktober 2007 22:07
Är Aquatic nature pellets ett vegetabiliskt foder? Tropheus sp. "red", Moliro har ju väldigt långt tarmsystem och kan få problem av animaliskt foder, min tanke va att din fisk går upp till ytan och sväljer luft för att den har svårt med matsmältningen...!? Sen tycker jag du ska öka cirkulationen till minst 3000L/tim då dessa fiskar är syrekrävande..
#5 - 2 oktober 2007 22:13
ah okej, nä maten köpte jag mest för att den innehåller vegetabiliskt, står också "easy to digest" - tanken är bra dock.,.
- hade en diskussion med en välkänd tanganyika/malawi försäljare här i skåne, han tyckte inte jag skulle koppla in mitt andra ytterfilter (1000l/h), utan 1200 ska räcka gott och väl enligt honom, det är väl något de lärde tvistar om kan jag tänka.

ser nu att det är 2 stycken som håller ihop inne i en skreva och beter sig "underligt" - är inte helt 100 på deras lekbeteende, kan inte vara ngt sånt?
#6 - 2 oktober 2007 22:20
Joo det är inte omöjligt för jag har en begränsat kunskap om denna art[:-100] Men angående cirkulationen så är jag förespråkare för så hög cirkulation som fisken tillåter:) och dessa fiskar är inga dunungar:D
#7 - 2 oktober 2007 22:26
nä det är helt riktigt :) ,. och eftersom att jag har ett filter stående så kan jag ju lika gärna koppla in det,. hade bara ett utblås sågat i modulen dock, så varit tveksam till å göra det
#8 - 2 oktober 2007 22:33
kanske kan va värt och prova lite provisoriskt ett tag och se hur det funkar innan du tar fram sågen... Näää nu e re dax för mig o sova zzzz Lycka till så kollar jag in senare och ser hur det går med firrarna[:-89]
#9 - 2 oktober 2007 22:39
helt klart,. tack för hjälpen iaf
#10 - 2 oktober 2007 22:45
Knasigt, jag har precis i dagarna köpt en grup om 20 st. Moliro och dratt i karet.
Det verkar som om ytrörelse är viktig när det gäller dessa gynnare - inte bara det, utan även vart ytvattnet "tar vägen" efter det att ytan "har rört sig".
De här fiskarna verkar vilja ha ett jämnt flöde, i hela karet, av rejält syresatt, friskt porlande vatten. Jag tror faktiskt inte det har sådär jättemycket med hur mycket vatten i timmen det forsar ur pumpen - utan mer HUR det forsar... är du med mig?
Jag har riktat utstrålningen ganska markant, från frontrutan och mot bakrutan, i yt-riktning och mot en "naturlig" BTN-bakgrund - och via denna distribueras vattnet på ett mycket jämnt och flödande vis mot ett par rejäla stenrösen som Moliro:na tycks uppskatta enormt.
Detta är bara en tanke om hur man kan ge dessa ciklider en god förutsättning att må bra - jag säger inte att jag har rätt - utan bara beskriver hur jag gör[:o].

Nu åter till ditt problem - om djuret kämpar med andningen så måste man nog i första läget kolla syresättning (som är extrent viktigt för dessa ciklider) och sedan vattensammansättningen. Sedan om fisken ser ut att se luftigt svullen ut, så kan det nog kanske bero att tarmarna inte gillar den mat som serveras - och protesterar.
#11 - 3 oktober 2007 12:45
hej max, jag är helt med dig vad gällande ytrörelsen, mitt flöde går från vänsterkant till höger, med mkt cirkulation på ytan, har utflödet en sådär 2-3 cm från ytan så det virvlar rejält,. men skumt är också att mina moliros verkar föredra stället i akvariet där vattnet nästan står stilla.

- det var bara 1 som såg ut att kämpa med andningen igår, resten rörde sig som vanligt. men sen inte så mkt med själva andningen, utan mest att den s.k "pickade" vid akvarie kanten sen vaggade neråt.
hursomhelst, kom hem nyss och alla fiskar e lika pigga som dom varit från början så =) - men tack för ditt svar
#12 - 3 oktober 2007 13:00
OK, gott att det verkar vara bra igen!
Mina simmar också en hel del där det inte strömmar så mycket - men vid de tillfällen man ser dom stå och käka lite alger i strömt vatten så förstår man precis varför de har den kroppsform de har - som små vattenbrytande torpeder.

Lycka till fortsättningsvis!:)
#13 - 3 oktober 2007 13:12
Att strömmen ska vara stark har inte bara med syresättningen av vattnet att göra utan också att vattnet passerar genom fiskens gälar med en högre hastighet och därmed får fisken mer syre;)

Annons