Knasigt, jag har precis i dagarna köpt en grup om 20 st. Moliro och dratt i karet.
Det verkar som om ytrörelse är viktig när det gäller dessa gynnare - inte bara det, utan även vart ytvattnet "tar vägen" efter det att ytan "har rört sig".
De här fiskarna verkar vilja ha ett jämnt flöde, i hela karet, av rejält syresatt, friskt porlande vatten. Jag tror faktiskt inte det har sådär jättemycket med hur mycket vatten i timmen det forsar ur pumpen - utan mer HUR det forsar... är du med mig?
Jag har riktat utstrålningen ganska markant, från frontrutan och mot bakrutan, i yt-riktning och mot en "naturlig" BTN-bakgrund - och via denna distribueras vattnet på ett mycket jämnt och flödande vis mot ett par rejäla stenrösen som Moliro:na tycks uppskatta enormt.
Detta är bara en tanke om hur man kan ge dessa ciklider en god förutsättning att må bra - jag säger inte att jag har rätt - utan bara beskriver hur jag gör[:o].
Nu åter till ditt problem - om djuret kämpar med andningen så måste man nog i första läget kolla syresättning (som är extrent viktigt för dessa ciklider) och sedan vattensammansättningen. Sedan om fisken ser ut att se luftigt svullen ut, så kan det nog kanske bero att tarmarna inte gillar den mat som serveras - och protesterar.