Konstigt "ägg"

#1 - 10 mars 2007 21:44
Hej!

Jag har nyligen startat ett litet akvarium med två stycken randiga otocinclus och sex stycken neontetror. De har bott i mitt akvarium i ca en vecka.
Nu har jag hittat någonting konstigt mellan en sten och akvarieglaset. Det ser ut som ett genomskinligt "slem" som omger någonting vitt runt som ser ut som ett ägg med ca 0,5 ca i diameter. Vad är detta? Läste att otocinclus fäster sina ägg på blad eller akvarieglaset. Ser bara ett "ägg" och det är ju väldigt stort. Kan det vara någon av mina ottos som håller på att få yngel? Eller kan neontetrora ha någonting med detta att göra?

Tacksam för svar om någon känner igen detta!

MVH
Sofie
#2 - 10 mars 2007 21:46
Möjligen otocinclusarna ... men troligen snäck-rom. Har du snäckor i akvariet?
#3 - 10 mars 2007 21:54
Jag köpte en flytväxt i samband med att jag startade akvariet. Har sett någon liten brunaktig snigel i den växten och på glaset, med dom är bara ca 1-2 mm i diameter. Kan en sådan verkligen göra ett sådant stort ägg?
Hoppas ju på att det är otocinclusarna!! Om de är någon av dem, hur lång tid dröjer det till det borde bli yngel?
#4 - 10 mars 2007 22:18
jag tror det är fisken! :) det kan säkert ta några veckor (månader):)
#5 - 11 mars 2007 10:38
Om det är vitt/genomskinligt "slem" runt ägget är det antingen ett snäckägg eller ett mögligt fiskägg, alltså inga yngel denna gång ;)

Annons