Hej!
Är något orolig för mina två nyckelhålsciklider (en hona och en hane). Igår mådde de hur bra som helst och idag när jag gick upp såg båda jättechockade ut, när jag gick fram till akvariet simmade både upp mellan pumpen och baksidan av akvariet, där "krockade" de. Det plaskade till och helt plötsligt låg hanen uppe på pumpen, halvt över ytan. Jag tryckte ner pumpen så han hamnade under vatten och nu flyter han bara där halvt på sidan och honan står stilla där de simmade upp. Varken hjälarna eller någonting annat på honom rör sig. Inga synliga skador på någon av dem.
När jag flyttade de en gång så gjorde de samma sak i påsen där de var ett tag men det var ju ganska förståligt för då hade jag ju flyttat de och så men nu har det vatt alldeles lugnt.
Akvariet är på 200 liter, nitrit = finns ingen och den enda annorlunda jag gjorde igår var att flytta en bråkig mosaikgurami, det finns en mal i akvariet med och den mår bra. En vecka sedan jag gjorde vattenbyte, tänkte göra det idag men dels vill jag inte störa/stressa de mer och dels så om jag sänker ytan hamnar han uppe på pumpen igen, ovan ytan.
Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra?
mvh camilla