Såg igår kväll att några utav våra guppyn har som spröt ur rumpan (anal öppning) Läst lite på nätet men vet inte riktigt om jag hittat rätt. Troligtvis någon form av parasit. Men hur gör man för att bli av med det??
jag tror det finns en text här på zoopet om någon parasit som kan se ut som ett tjockt hårstrå, och sticka ut ur fisken. Det ska man i så fall kunna ta bort med en pincett (under förutsättning att du får upp fisken och kan hålla den:confused:). Men med tanke på att det är analöppningen, när min platy får yngel sticker det först ut något vitt. Samma kanske?
Nej det tror jag inte för detta ser nästan ut som om en bläckfisk simmat upp i baken och bara benen sticker ut :-D (lät lite konstigt kanske) men jag skall kolla upp om det kan vara så. Men få upp fisken och dra ut med pincett (kliar mig rejält i huvudet)
Såg det ut som Camallanus som jag länkade till?
Kolla isåfall denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109942&highlight=camallanus
Annars har jag läst om en medicin som sägs verka mot denna jobbiga tarmmask, Nematol. Dock vet jag inte hur bra den är. Ingen av de andra medicinerna mot inälvsparasiter verkar bita på just denna.
Det funkade jättebra med Axilur tabl. mosade 1/4 tabl i morteln och spädde ut med vatten. Sedan i akvariet 3 dagar i rad och nu har nästan alla maskar trillat ur fiskarna :)
Guest
#11 - 26 februari 2008 12:16
Guppy=skit, alla ja känner har haft samma problem.. (min åsikt om guppys,)