konstiga fenor

#1 - 22 oktober 2008 13:13
På flera av mina små platy yngel har stjätfenorna blivit som ihopklistrade. Fenan blir tillslut som en spetts. Dessa yngel har sedan efter någon vecka dött, vad kan detta bero på?
#2 - 22 oktober 2008 13:30
den kan ha yttre/inre bakterieangrepp, parasitangrepp mm...
stl på karet
filter
vattenbyten matvanor
antal fiskar

info om detta så är det lättare att hitta en brist;)
#3 - 22 oktober 2008 16:11
Det är ett 53l akvarium med ett eheim filter. Kommer inte ihåg vad det pumpar men det är mer än väl iaf.
Byter 20l en gång per vecka, matar 2ggr per dag.
Har ca 15 platy yngel i varierande storlek, dock inga över 2 cm.
Utöver det har jag 4 ocintilus(tror jag att det stavas), och ca 15+ räkor.
Har mycket växter, däribland hornsäv och vattenpest.
#4 - 23 oktober 2008 05:53
Torped sjukan kanske?
#5 - 23 oktober 2008 06:27
sucksdorff skrev:
Torped sjukan kanske?

Skulle jag med gissa på.
Prova med varierande mat, god vattenkvalité samt ett par msk salt/100 liter vatten. Det sistnämda är ett test för att se om de blir stabilare vid ung ålder och inget du bör/måste fortsätta med.
#6 - 23 oktober 2008 07:02
Alltså ett enkelt svar är att något inte är bra. De gör sådär när de mår dåligt, precis som de vuxna men på ynglen syns det mycket tydligare. Har du mycket fisk tror jag på nitrat. Byt mer vatten ett tag, eller ännu bättre, byt oftare.
Dammsuger du botten något???
Men byt inte vatten första dagarna efter att du har fått nya yngel, jag tycker mig ha märkt att de är lite känsliga första dagarna för stora vattenbyten.. ;)
#7 - 27 oktober 2008 09:51
Tack för hjälpen, jag byter vatten var tredje dag nu ett tag och ynglet verkar må bättre.
Men nu har jag istället ett annat sjukt yngel.
Det här ynglet håller sig nästan hela tiden på samma ställe en bit under ytan, det äter knappt och simmar långsamt när det väl rör på sig.
Jag ser inga synliga tecken på ynglet, andas inte snabbt och har alla fenorna upp osv.

Alla värden i akvariet är bra, jag har mycket växter och inte så mycket fisk...

Vad kan det vara för fel?
#8 - 27 oktober 2008 11:50
Ett svagt yngel helt enkelt? Det blir ofta även sådana individer i en kull, och det är dessa som hamnar i mamma eller pappa Platys mage först;).
#9 - 27 oktober 2008 13:02
Detta yngel är runt 2 cm så det borde har varit med 1,5-2 månader iaf, kan det bero på detta iaf? Jag har nu iaf satt ynglet i ett eget 10 liters akvarium så det inte ska smitta ifall de är sjukt. Ska jag bara avakta och se vad som händer nu, eller ska jag ha i någon medicin och i så fall vad.
I det lilla 10 liters akvariet har jag haft i 1/2 tsk ektozon och satt i ett litet innerfilter med fungerande filterbakterier, har även några stänglar hornsäv och vattenpest där i. Hur ska jag sköta det lilla akvariet nu medans ynglet är där i? Ska jag pröva att mata ngt? Räcker det att byta lite vatten om en vecka? Ska jag har lite högre temperatur där i eller kan jag köra på 25-26 grader?
#10 - 27 oktober 2008 13:12
Jag tycker det verkar som om du har bra koll på läget, mata bara lite, byt lite vatten var vecka och tempen låter bra den med:).
Jag tror inte ynglet är sjukt så medicin känns lite overkill, utan se på vad som händer och bli inte allt för nedstämd om du en dag inte hittar h*n.
#11 - 28 oktober 2008 09:21
Det var en himla tur att jag flyttade på ynglet, för idag ser det inte så bra ut.
Ynglet har till att börja med fått något på hakan som ser ut som en vit finne. Sedan bak på ena sidan ca 4*4 mm står fjällen rakt ut. Vad beror detta på?
#12 - 28 oktober 2008 10:01
Det är nästan omöjligt att svara på så här tidigt eller utan bild, men blir den inte bättre är det kanske lika bra att ta bort den.

Annons