Konstiga amanoräkor

#1 - 4 mars 2011 15:48
Igår fiskade jag upp en död räka, och nu beter sig alla räkorna konstigt. En "står" på sin "svans" med klorna i mossan, en låg på ryggen idag och betedde sig allmänt skumt, alla sitter nu i en vrå och rör inte på sig. Men de lever, testade att röra med håven. De går inte ut, de bara sitter där utan att ens röra på sina små tentakler. Jag är verkligen orolig, akvariet har jag haft i 2 veckor nu. HELP!
#2 - 4 mars 2011 17:03
Har du bara haft på akvariet i två veckor och redan hällt i en massa räkor är det inte så konstigt att de inte mår bra.
Har du däremot startat upp akvariet med hjälp av bakterier från ett annat akvarium är det mer konstigt.
Räkor är ganska känsliga djur och det tar lång tid för ett nystartat akvarium att bygga upp alla nedbrytningsbakterier och i början kan det vara obalans i vattenvärderna också. kolla vattenvärderna och skriv upp dem här!
#3 - 4 mars 2011 17:13
Har du bara haft på akvariet i två veckor och redan hällt i en massa räkor är det inte så konstigt att de inte mår bra.

Har du däremot startat upp akvariet med hjälp av bakterier från ett annat akvarium är det mer konstigt.

Räkor är ganska känsliga djur och det tar lång tid för ett nystartat akvarium att bygga upp alla nedbrytningsbakterier och i början kan det vara obalans i vattenvärderna också. kolla vattenvärderna och skriv upp dem här!

Det funkar bra att köra igång ett akvarium med räkor, bara man inte överbelastar karet med för många räkor och matar för mycket:). Men jag tror nog att du är inne på rätt spår här, det kan vara nitriten som kommer igång nu...
#4 - 4 mars 2011 17:15
Jag är ganska så nybörjare på det här med akvarier, eller ja, har haft det i över ett år. Finns det tester att köpa i zoobutiker? Hur sänker man nitriten isf? :confused:
#5 - 4 mars 2011 17:35
Det finns tester att köpa, men köp dropptest isf. Lite dyrare men mer tillförlitliga än en mätstickor.
Är det nitrit som är högt är det vattenbyte som gäller för att få ner skadliga nivåer snabbt, ev. tillsätta bakteriekultur på flaska var dag, mata mycket mindre de närmsta veckorna så kommer det att ordna sig. Håll en koll på nitriten framöver tills det börjar stabilisera sig på låga nivåer.
#6 - 4 mars 2011 20:49
Men det kan bero på vattnet tror jag med.
Och vattnet ska stå i minst jag vet inte exakt men ett tag i alla fall.
#7 - 5 mars 2011 07:45
Nu har ännu en räka dött inatt :(
Bilagor:
#8 - 5 mars 2011 07:53
Men det kan bero på vattnet tror jag med.

Och vattnet ska stå i minst jag vet inte exakt men ett tag i alla fall.

vattnet behöver inte stå nån tid alls. myt.
#9 - 5 mars 2011 07:54
men om du nu har nitrit så gör 25% vattenbyte varje dag i en vecka.
#10 - 5 mars 2011 10:10
Ok jag ska göra som du säger, ska byta 25% varje dag. Nu ligger alla räkor på ryggen dock..:(
#11 - 5 mars 2011 12:26
Låter ju som förgiftning, troligtvis nitrit, ammoniak. Gör som hannesc sa och byt vatten på en gång.
Vet inte om du har koppar i vattnet men räkor är ju känsliga för det med, betydlig känsligare än fiskar så det kan ju vara något att kolla på.
#12 - 5 mars 2011 18:45
:(:(

Nu ligger alla räkor på rygg och "skakar". Jag känner mig som en dum idiot som inte kan göra något åt saken.. De kommer ju dö under natten. Jag bytte 30% vatten idag, men jag ser ju att de är döende. :(
#13 - 5 mars 2011 19:22
Har du ett annat akvarie du kan stoppa ner dem i ?
#14 - 6 mars 2011 07:43
4 döda under natten, nu har jag bara tre små kvar. Jag funderar på att avliva de, hur gör man det? :( Det är ju så synd och se när de ligger där o dör...
#15 - 6 mars 2011 17:01
Du skulle ju kunna kolla upp det.
Jag gorde det och dom blev bättre. Vi stoppade ner en tablett som frätes upp och gjorde susen.
#16 - 7 mars 2011 15:01
Hur går det?
#17 - 7 mars 2011 17:32
Jag lyckades rädda 4 st räkor, jag la de i en yngelkasse i mitt 54 liters akvarium med lite javamossa. Förut låg de bara ner men nu går de runt som vanligt. Jag ska skölja gruset i varmt vatten och hälla in nytt vatten, vänta några dagar och släppa ner de igen. Hoppas det blir bra.

Förresten, märkte att en räka saknar ett öga... märkligt. Gör det något?
#18 - 10 mars 2011 16:22
Vad bra att det gick bra med några av räkorna!
Det där med ögat har jag däremot ingen aning om.
#19 - 11 mars 2011 08:31
Ja verkligen! Nu är alla räkorna tillbaka i sitt nanoakvarium. Den utan ögat lever som vanligt :)

Annons