Konstiga alger?

#1 - 13 december 2004 21:21
Jag har på senare tid börjat få skumma alger i mitt akvarie som ser ut som små hårstrån eller man kanske skall säga "svart ludd".
När de väl börjat växa någonstans så förökar de sig snabbt som attans, på bilden längre ner har jag tagit en bild på en växt som blivit drabbad och det är inte mycket kvar av den till synes :/

Någon som har någon fundering över vad det kan vara och vad jag i sådana fall kan göra för att bli av med dem?

Jag har ett 54 L kar som är mitt första, just nu är det 5 Platy, 2 "någonting-som-äter-sniglar-och-är-randiga" och en Harneskmal.

http://www.duudi.com/temp/akvarieludd.jpg
#2 - 14 december 2004 06:51
"någonting-som-äter-sniglar-och-är-randiga"

kan det vara en sådan här?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=928

Något som nog hade nog hjälp lite för att svara på din fråga är:
vad och hur du ger växterna gödning samt hur mycket ljus och hur länge.

/Niklas
#3 - 14 december 2004 07:52
Hej! Jag har haft såna alger men jag blev så j*vla arg så jag slängde bort hela växten!!!
#4 - 14 december 2004 08:22
Jag har också fått sådana alger på mina växter. Det hela började när jag använde TMG, nu har jag snålat in på det, men jag vill ju bli av me skiten, hur? Och varför har de uppstått?
#5 - 14 december 2004 08:53
Jag fick också sådana alger när jag satte igång med TMG o CO2, men det försvann av sig själv efter en tid. Trådalgerna är däremot mer envisa.

Så fredito, jag hade fortsatt med TMG, att inte göda gynnar algerna, i varje fall om man har mycket växter.
#6 - 14 december 2004 15:19
är det inte detta som är penselalger????
Dessa förbaskade alger håller jag på att brottas med också.. Tror de kom när jag började med tmg....
#7 - 14 december 2004 19:36
NE, när jag bläddrat runt bland fiskarna här så har jag kommit fram till att den jag inte visste namnet på måste vara en Praktbotia (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=262)

Jag har igång ljuset mellan 12.00 till 22.45 (kör med taimer så det är alltid igång där imellan förutom när jag städar)

Jag har ett växtmedel som jag tillsätter ca 1 ½ kapsyl per gång, det heter Nautrifin Plant Gro om jag inte minns helt fel.
#8 - 14 december 2004 20:52
Hej,
Du är inte ensam. Jag fick motsvarande ´ludd´ eller svarta hår på mina växter för några månader sedan. Fick tips om att införskaffa en Siamesisk algätare. Den första var antagligen för liten och för god (?)och ´försvann´ efter en vecka. Den andra (ca 5cm) har efter 2 vecka ätit upp alla dessa svarta alger och nu är det helt rent i akvariet.
Så mitt tips är - köp en ny firre!
#9 - 16 december 2004 21:57
Platylover, det verkar nog allt som att jag får ta och testa ditt förslag på att köpa en ny firre. Skall se om jag inte kan få tag på en nästa vecka ...
tack för tipset
#10 - 16 december 2004 22:08
Har också sådant ludd i mitt akvarium, använder INGET gödningsmedel, men ändå har detta uppstått kanske beror på för dåligt ljus eller ngt annat? har i alla fall bytt lysrör nu,får se hur det går.
#11 - 17 december 2004 16:06
Prova att sänka ljustiden lite ca 10 timmar samt se upp med ditt gödningsmedel, jag har inte koll på vad det innehåller.
Många gödningar innehåller ammonium som man ska vara försiktig med, TMG (tropica master grow) är en gödning som rekomenderas här en hel del eftersom den är erkänt bra.
Lite litet kar annars tycker jag att du skulle skaffa Siamesiska algätare, de är bland de mest effektiva fiskarna mot den typen av alger.
#12 - 17 december 2004 18:09
Har ingen erfarenhet av just den algen. men tänkte bara göra dig uppmärksam på att du kanske borde fundera på att omplacera dina praktbotior i fall du inte ska köpa ett större akvarium.

De kan nämligen bli upp till 30 cm långa som vuxna. Mao ditt akvarium är på tok för litet för dem. Du borde ha MINST 250 liter. Dessutom är de stimfiskar och bör därför vara minst 5-6 st.
#13 - 17 december 2004 19:32
Tror det är tofsalger det där,hade såna i mina,och man får dom enligt min akvariehandlare då man har för bra kvalitet på vattnet !!!

Otroligt svåra att få bort,och otroligt fult dom man har dom.Fick ett tips av en annan akvarihandlare att man kan ta bort dom med soda,men hur smart är det,ska man ta bort allt grus plus all inredning och sedan tvätta med soda som inte är världens hälsosammaste medel att använda.

#14 - 18 december 2004 18:45
Om man inte har tydliga microbristsymptom på växterna så kommer inte tmg att hjälpa mot alger, oftast tvärtom gynnar det dom. Jag tror att för låga halter av nitrat och fosfat är klart vanligare anledning till algproblem i planterade kar. Därav är ett generellt råd att minska på vattenbytena vid algproblem. Men givetvis måste man konstatera brister innan man gör det.
MVH
Magnus

Annons