Konstig varelse?

#1 - 30 augusti 2004 11:38
Hittade nåt konstigt i akvariet. Den såg ut som en "minikanelbulle" på ca 2 mm. Alltså ihoprullad och något mörkt längst ut med små spröt. Kan det vara någon slags snäcka eller nåt? Den rörde på sig sakta. Det finns flera och dom sitter på bladen. Köpte nya fiskar i torsdags. Innan dess har jag aldrig sett några.

Vad kan detta vara och hur blir man av med dom?

mvh Drakulla [:-9]
#2 - 30 augusti 2004 11:41
Det är en snigel, vissa anser dom vara nyttiga för akvariet, andra anser dom vara en plåga...
#3 - 30 augusti 2004 11:46
O, ja. Visst är dom söta! Jag har dessa små snäckor i alla mina akvarier och önskar inte bli av med dom. De är riktiga storstädare som äter upp all överbliven mat. För det mesta ser jag dom inte, de är tydligen framme mest på natten. Tycker man att man har miljoner av dessa små varelser, så är det nog dags för en slamsugning av botten och ett vattenbyte - då finns det nämligen för mycket mat till dom.

Det påstås att man får in dom i akvariet genom växter, där de sitter på blad och rötter, och för min egen del tror jag att det stämmer. Många tycker inte det är så dekorativt när de sitter på glas och blad, men man behöver inte göra sig av med dom om man inte absolut tycker illa om dom. Enda nackdelen som jag ser det är att de kan sätta sig på innerfiltret och täppa till "blåskapaciteten", men det ska de vara bra många för att göra.
#4 - 30 augusti 2004 12:20
Problemet med dom som ser ut som en "kanelbulle" är att dom faktiskt äter upp växterna. Snäckorna som blir lite större och som inte är platta, oftast kopparfärgade, dom däremot äter upp foderrester och hjälper till att hålla botten ren :)
#5 - 30 augusti 2004 14:32
Det verkar mer vara en äcklig snigel än en liten snäcka. Sniglarna blir jag gärna av med, speciellt om dom vill käka upp bladen. Dom verkar inte ha nåt "hus" på ryggen. Hur blir jag av med dom då?

Jag har inte planterat nya växter på senare tid, bara dom jag köpte för en månad sen när jag startade upp akvariet...

mvh Drakulla
#6 - 30 augusti 2004 20:45
Då fick du nog med dig snigelägg med växterna.. tar ett tag innan man lägger märke till dom.
#7 - 30 augusti 2004 21:49
Förmodligem är det en skivsnäcka eller en posthornsnäcka som du har fått i akvariet. De gör absolut ingen skada, och de äter inte växter.

Sniglar finns inte i sötvatten vad jag vet. Så du har definitivt inte några sniglar i ditt akvarium.

Mvh/ Per
#8 - 30 augusti 2004 22:02
Det kan vara en igel du fått i akvariet. Svårt att svara på utan bilder..... En igel ser ut som en snigel utan sn. :D (Jaha, nu har jag varit rolig för idag också, sorry! Kunde inte låta bli). Alltså som en trädgårdssnigel nästan.
#9 - 31 augusti 2004 05:59
Ursprungligen skickat av Lenita

Det påstås att man får in dom i akvariet genom växter, där de sitter på blad och rötter, och för min egen del tror jag att det stämmer.

Det är inte alltid man får dom via växter. Jag odlade mycket ancistrus malar innan & där fanns inte en enda växt, det fanns gott on snäckor. Troligtvis så kommer dom när man matar väldigt mycket.

Annons