konstig/udda sjukdom??

#1 - 24 september 2009 18:36
har en guldfisk som är ca 1 år , har ett 60 liters.den här guldfisken jag har började bete sig konstigt igår, hans ena sida är lite..udda? ögat på vänstra sidan lutar neråt [:O] och gälocket på samma sida sticker ut mer , och han har svårt att andas ,syrebrist tänkte jag och satte igång syre, och bytte vatten. snälla skynda han är en av mina favoriter , han heter benny :p
hjälp, snälla![:-44]
#2 - 25 september 2009 12:55
en liten uppdatering, när jag vaknade så hade han trasslat in sig i en java ormbunke... han kan inte simma rakt utan han ligger på högra sidan av magen uppåt, han är svållen på magen på samma sida och han har små blödningar tror jag, jällen sticker ut lite runt magen , och på vänstra sidan värkar inte gällocket fungera helt ...! de värkar inte se ljust ut för lille benny ...[xx(] och han andas väldigt fort :confused: HJÄLP!!!
#3 - 25 september 2009 13:55
Kanske det är lindrigast för Benny om han får somna in, det låter inte som en vanlig sjukdom och det är jättesvårt att ana vad det kan vara.
Kan vara vattenkvalitén, stress, klämskada, sjukdom osv men vad det beror på är som sagt svårt att veta.
Har du tagit några vattenvärden?
Bytt vatten på länge mer än panikbytet?
Rengjort något eller stoppat i något som du inte haft i tidigare?
Har du mer fisk i karet?
Salt i vattnet? Om inte, prova med 0,5 dl grovsalt med en gång i karet.
#4 - 25 september 2009 17:51
joo... Benny dog :( [:-4] men tror att han ´hade något i ena gällocket...men jag har fått yngel nu :):):)

Annons