konstig slöjstjärt

#1 - 7 augusti 2005 20:33
Hej jag har en slöjstjärt som har hängande stjärtslöjor han eller hon simmar lite si och så ibland, upp och ner ,på sidan med huvudet neråt. Äter och verkar pigg för övrigt verkar lite blyg av sig , har inte blivit lika stor som sin kompis ,köpta samtidigt. Är det vanligt med missbildningar på dessa fiskar tacksam för svar hälsningar eivor
#2 - 7 augusti 2005 20:42
Slöjisar kan vara lite känsliga av en mängd olika anledningar därför måste jag fråga dig:

1. Hur länge har du haft den? Har den varit likadan hela tiden?
2. Hur stort akvarium har du dem i? Vad har du för filter?
3. Hur ofta byter du vatten? Hur mycket vatten byter du?
4. Vad ger du dem att äta? Hur ofta och mycket matar du?
5. Vad har du för temperatur?

Om du svarar på nån av frågorna kan det kanske ge en fingervisning.
#3 - 7 augusti 2005 21:26
konstig guldfisk

hej jag har haft dem sedan november 04 byter vatten en gång i veckan ca
30 % matar var eller varannan dag med novo perl eller tetra pro vegetable, har ett akvrium 54 l han har varit lite konstig sen b;rjan fick heta blyger f;r han h;ll sig lite f;r sig sj'lv filter Fluval 2 plus temp ca 23,24
en lite annan undran det g[r inte att skriva vissa bokst'ver med prickar ;ver
vad ann detta_ eivor :confused:
#4 - 7 augusti 2005 21:36
Lite svårt att tyda ditt svar, har du kommit åt nån inställning kanske för första inlägget va ju bra?? Hoppas du löser det lilla mankemanget!

Jag tänker inte tjafsa på om att du har för litet kar eller nåt sånt för det tror jag kan funka oavsett vad andra kommer att tycka längre ned i tråden (?).

En del slöjisar har problem med simblåsan och kan ha svårt att simma ordentligt. Jag tycker det verkar som om det kan vara så med din fisk. En annan tänkbar orsak kan vara att fodret sväller upp i magen efter den har ätit och då fylls han med luft. Prova att blötlägga fodret, speciellt om det är pellets, en stund i en liten äggkopp innan du matar, då får han inga "gaser" i maggen. Det har funkat för mig.

Mina slöjisar är lite känsliga för om det skulle bli för smutsigt i vattnet så jag byter faktiskt vatten ungefär var annan/var tredje dag och det har jag märkt att de mår mycket bättre av.

Jättelycka till!
#5 - 7 augusti 2005 21:41
[QUOTE=Lenmar]
Jag tänker inte tjafsa på om att du har för litet kar eller nåt sånt för det tror jag kan funka oavsett vad andra kommer att tycka längre ned i tråden (?).[/QUOTE]

Kan ju inte låta bli när du lägger upp det så där.. :rolleyes:

eivor: ditt kar är för litet för slöjstjärtar!

Så, nu var det sagt.
#6 - 7 augusti 2005 21:52
Slöjstjärtar är missbildade.
#7 - 7 augusti 2005 22:00
[QUOTE=heljis][QUOTE=Lenmar]
Jag tänker inte tjafsa på om att du har för litet kar eller nåt sånt för det tror jag kan funka oavsett vad andra kommer att tycka längre ned i tråden (?).[/QUOTE]

Kan ju inte låta bli när du lägger upp det så där.. :rolleyes:

eivor: ditt kar är för litet för slöjstjärtar!

Så, nu var det sagt.[/QUOTE]
Visste väl att nån skulle komma efter :p!
Sköter man sina vattenbyten och så länge fiskarna inte blivit för stora så funkar det faktiskt! Rekommendationen att byta vatten lite oftare hör ihop med detta!

Många som inte själva har slöjstjärtar har en massa åsikter om hur de skall hållas eller skötas efter vad de själva har läst sig till. Ärtans... Jag skulle aldrig drömma mig om att lägga mig i en tråd om malawifiskar. Jag har inga malawi hemma, har aldrig haft och kan därför inte uttala mig. Dock har jag läst på en himla massa om dem och kommer säkert skaffa i framtiden, den dagen återkommer jag med egna kunskaper och okunskaper i det ämnet.

Nu kanske du heljis haft slöjstjärtar så egentligen riktar jag inte svaret till dig för det kommer säkert fler "förståsigpåare" längre ned i tråden. Du har ju hängt med ett tag så dina inlägg, som jag läst en himla massa av, har jag full respekt för. MEN när andra "nybörjare" som knappt vet att guppy föds levande uttalar sig om slöjstjärtar blir jag så STÖÖÖRD!!

Jag har just nu mina slöjisar för trångt men kompenserar detta genom täta vattenbyten!! Erkänt och klart! Jag är en syndare men mina fiskar mår bra, den äldsta slöjisen har precis fyllt fyra år hemma hos oss och kommer leva mååånga år till!!
#8 - 7 augusti 2005 22:01
[QUOTE=Danei]Slöjstjärtar är missbildade.[/QUOTE]
De är en avelsart, precis som perserkatter, mopsar och papegojciklider för att bara nämna några arter.
#9 - 7 augusti 2005 22:06
hej igen ska prova att blöta upp fodret, tack för alla tips. Jag fick ta över en fisk kupa med två slöjstjärtar i från en kompis som flyttade hade aldrig hållit på med fiskar innan men förstod att de hade det för trångt (de fiskarna har dött )så jag skaffade akvariet frågade mig fram i djuraffären om det var ok med x antal fiskar i inga problem sa han. har läst på sedan dess men är ändå en nybörjare vet att akvariet är lite litet men jag tänker inte nacka mina fiskar för det, jag försöker att göra det så bra som möjligt för dem istället mvh eivor
#10 - 7 augusti 2005 22:20
[QUOTE=eivor]hej igen ska prova att blöta upp fodret, tack för alla tips. Jag fick ta över en fisk kupa med två slöjstjärtar i från en kompis som flyttade hade aldrig hållit på med fiskar innan men förstod att de hade det för trångt (de fiskarna har dött )så jag skaffade akvariet frågade mig fram i djuraffären om det var ok med x antal fiskar i inga problem sa han. har läst på sedan dess men är ändå en nybörjare vet att akvariet är lite litet men jag tänker inte nacka mina fiskar för det, jag försöker att göra det så bra som möjligt för dem istället mvh eivor[/QUOTE]

Min första kontakt med fiskar var som födelsedagspresent; en fiskkupa, en påse sand, en sten, en växt och en röd slöjstjärt, Bosse.... Tänker inte dra historien en gång till, det har jag gjort i andra, gamla trådar.

Jag tycker du gör helt rätt, jag vet att det funkar att ha dem i det karet du har, skaffa inga fler bara och sikta kanske in dig på ett större kar i framtiden, för det kommer behövas SEDAN men inte nu.

Jättelycka till med fiskarna!
#11 - 8 augusti 2005 06:31
Klokt svar Lenmar.
Jag har skrivit på vår klubbsida om Slöjstjärt bla.
Citat: Då Slöjstjärt ofta kan ha problem med simblåsan, därför är det viktigt att noga studera den fisk man tänker köpa.
När du köper en Slöjstjärt ta tid på dig, be butiken mata lite så du ser att den är snabb att ta maten.
Kontrollera att den utan besvär kan simma till botten och upp igen, inte flyter upp utan simmar upp.
Ta fisken i en håv men lyft den inte ur vattnet låt fisken vara i håven så den måste ligga stilla och kolla så den inte vill vända sig med magen upp.
http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
Än en gång studera fisken du köper.

Annons