Konstig prick

#1 - 28 oktober 2008 16:19
Hej!

Min ena Molly-hona har fått en konstig vit prick i nedre delen av hennes öga. Den ser ut typ som en dimma med lite klumpar i. Är det de som kallas Vita Prick? Vill gärna veta om hon kommer att överleva. Hon har en liten prick vid gälarna också. Tacksam för svar!
#2 - 28 oktober 2008 17:36
Ja det är nog vita pricksjukan. Eller början till den iallafall. Finns bättre svar på din fråga i sjukdomsforumet ;).
#3 - 28 oktober 2008 20:47
Jag hittade en bra tråd där =) Ska köpa nåt medel imorgon mot det. =)
#4 - 28 oktober 2008 21:01
Hej!

Min ena Molly-hona har fått en konstig vit prick i nedre delen av hennes öga. Den ser ut typ som en dimma med lite klumpar i. Är det de som kallas Vita Prick? Vill gärna veta om hon kommer att överleva. Hon har en liten prick vid gälarna också. Tacksam för svar!

Låter mer som ett svampangrepp på ögat, vita prick ser inte ut så...hoppas det löser sig.:(
Ställ gärna alla sjukdomsfrågor i sjukdomsforumet i fortsättningen, "sjudomsnördarna" där är grymt mycket bättre på att svara på sådant, och rätt diagnos är avgörande för vilken medicin du skall använda.:)
#5 - 28 oktober 2008 21:16
Jo, hittade sjukdomsforumet sedan ;P Menmen, vill verkligen att hon ska överleva, för jag gillar henne jättemycket, så vacker att titta på. Synd att d blir så, med sjukdomarna o det.
#6 - 28 oktober 2008 21:26
Jo, hittade sjukdomsforumet sedan ;P Menmen, vill verkligen att hon ska överleva, för jag gillar henne jättemycket, så vacker att titta på. Synd att d blir så, med sjukdomarna o det.

Alla levande varelser blir sjuka ibland och för akvariefiskar gäller oftast att det beror i 9 fall av 10 på något som vi ägare gjort fel...tyvärr.[:o] För säkerhets skull skulle jag bytt lite vatten om jag var du, det är det enklaste man kan göra akut i väntan på medicin (10-20% nytt vatten varje dag i 2-3 dagar ungefär). Och oftast är det bristande vattenhygien som ställer till problem.:p:( Lycka till!:)
#7 - 29 oktober 2008 08:29
OKej! Ska göra det ikväll =) Lägger i nåt som heter typ ''Oxygen-tabletter'' som man ska lägga i ungefär 2-3 gggr i veckan. Det friskar upp vattnet eller nåt sånt. (Manualen finns bara på tyska 0.o) Fiskarna tycker att tabletten är jätterolig, för den skickar upp små bubblor.
Men iallafall, jag ska byta lite av vattnet ikväll. Hon såg lite bättre ut idag =)
Bilagor:
#8 - 29 oktober 2008 08:57
OKej! Ska göra det ikväll =) Lägger i nåt som heter typ ''Oxygen-tabletter'' som man ska lägga i ungefär 2-3 gggr i veckan. Det friskar upp vattnet eller nåt sånt. (Manualen finns bara på tyska 0.o) Fiskarna tycker att tabletten är jätterolig, för den skickar upp små bubblor.

Men iallafall, jag ska byta lite av vattnet ikväll. Hon såg lite bättre ut idag =)

Det är bara "syretabletter", det renar inte vattnet, man måste byta vatten ändå... skippa att använda de tabletterna, har man en pump/ett filter så rör denna om i vattnet så det syresätts ändå....
#9 - 29 oktober 2008 10:15
OKej =) Byter vattnet ikväll, och skippar syretabletterna. Måste man typ städa pumpen? Den är ganska smutsig efter bara 1 vecka.
#10 - 29 oktober 2008 11:05
OKej =) Byter vattnet ikväll, och skippar syretabletterna. Måste man typ städa pumpen? Den är ganska smutsig efter bara 1 vecka.

Om den är mycket smutsig rekommenderar jag att du varsamt sköljer den med kallt vatten (utan att krama ur den). Finns en hel del "bra" bakterier som dör om du har för hög temp. Ett halvsmutsigt filter är med andra ord en förutsättning för att fiskarna ska må bra :).

Lycka till ;)
#11 - 29 oktober 2008 19:44
Tack.

Är jätteledsen, för min Mollyhona har dött :'(

Jag Kommer Alltid Att Älska Dig Piggelin ! <3
#12 - 30 oktober 2008 19:34
Hah, 1 till drabbad. Har köpt medel o lagt i nu, men denna drabbade är mycket piggare, äter och simmar som vanligt. Hennes är nog typiskt Vita Prick, vita fläckar som ser ludna ut.
#13 - 5 november 2008 11:37
Hah, 1 till drabbad. Har köpt medel o lagt i nu, men denna drabbade är mycket piggare, äter och simmar som vanligt. Hennes är nog typiskt Vita Prick, vita fläckar som ser ludna ut.

"Ludna"? Nej du, du har nog en svampinfektion igen, vita prick ser mer ut som små vita prickar (utan ludd) spridda över hela eller större delar av kroppen. Skaffa medicin mot svamp och följ rekommendationerna på förpackningen, och om du skulle få mer problem med sjukdomar (oavsett fiskart) så kan du ju kolla/skriva i [COLOR=red]sjukdomsforumet[/COLOR] för svar.
#14 - 5 november 2008 20:13
Aa, d medlet jag har behandlar svamp o allt möjligt, men hon blev frisk o sen sjuk igen o.O
#15 - 6 november 2008 12:49
Aa, d medlet jag har behandlar svamp o allt möjligt, men hon blev frisk o sen sjuk igen o.O

Och du följde instruktionen ordentligt? :confused: Ibland kan det ta tid att få bort alla smittämnen i akvariet....eller så är sjukdomen ett tecken på att nå´t annat kan va´ fel i akvariet....:p[:o]
#16 - 6 november 2008 20:28
Aa, följde exakt som det stod o.O Ska behandla samma kur en gång till på Lördag.
#17 - 11 november 2008 16:12
Lycka till......

Annons