Konstig hinna på vattnet!

#1 - 2 mars 2008 19:56
Hej!

Jag har nu haft mitt akvarie nu i ca en månad och redan i börja märkte jag att det var en tun,tun olje artad hinna på akvariet. Jag koppade bort det ibland.

Men idag så har hinnan blivit väldigt tjock, några millimeter. När jag rör om så blir det vita små klumpar som sjunker till botten! Hjälp vad är nu dätta?! Vad ska jag gjöra för att få bort det, förutom att ta bort med en kåpp, för den komme du då till baka?! Vad beror det på?
#2 - 2 mars 2008 20:46
Den tunna hinnan är överblivna proteiner och annat gojs, beror oftast på övermatning eller att man städat för sällan. Det går att ta bort med att lägga tidningspapper eller motsvarande på ytan, så följer det med upp när pappret är nerblött.

Vad den tjocka sörjan är för nåt dock, det kan jag inte svara på.
#3 - 2 mars 2008 21:00
är tidningspapper så bra? Kan det inte komma i bly och så?
#4 - 2 mars 2008 21:11
Tidningspapper från dagstidningar är näst intill kliniskt rena... används med fördel för att stoppa blödningar bland annat... under den korta tiden pappret ligger i karet för att suga upp skiten kommer det inte släppa ifrån sig nån trycksvärta. Ett annat alternativ är att använda en rulle hushållspapper...
#5 - 23 mars 2008 18:13
tack =)

Tack så jätte mycket! När ni säger det tror jag också att det beror på övermatning, i princip. För jag matar lite men fiskarna äter inte. dessutom tror jag att en av fiskarna svalt ihjäl så jag har börjat mata mer. Men ska skärpa mig.

Tack igjen!:D
#6 - 24 mars 2008 00:19
Du kan också rikta vattenströmmen från pumpen upp mot ytan, samt sätta på bubbelfunktionen om du har en sådan.

Annons