konstig hanne

#1 - 31 maj 2005 12:51
en guppy ligger på botten och andas averdrivet med gälarna kan anledningen vara att jag har för syrerikt vatten? (har en luftpump som pumpar 5-19 liter i timmen i filtret
#2 - 1 juni 2005 12:07
kan man få svar?
#3 - 1 juni 2005 12:12
Hehe :p
Tänkte bara säga att alla som kikar på ditt inlägg kanske inte vet svaret på din fråga.
De flesta brukar inte kräva svar... utan vara tacksamma att någon som vet, faktiskt svarar.
#4 - 2 juni 2005 12:05
ja men det är nödläge
#5 - 2 juni 2005 13:56
Jag kan nog bara undra om du inte sett fel på din pump, för om den pumpar så lite som 5-19 l/h så är det nog det som är problemet... Säkert får den inte för mycket syre utan är nog tyvärr döende i något som ofta drabbar guppies (tycker jag mig märka). Har själv lagt ner ett akvarium där jag bara hade guppy pga att de blev krokiga, flämtade på botten med hopklibbade fenor för att sedan vandra vidare rätt så omgående. Vissa säger att det finns sk "Guppysjuka", vet inte om det stämmer, men dör de gör de tydligen ofta.
#6 - 2 juni 2005 17:51
Guppys trivs bäst i strömt vatten och mycket växlighet. Gärna lite salt med. Idag har guppyn sönderavlats, men om man är noga på vad man väljer för guppy kan man ha den i flera år. Har själv drivit "guppyodling" och var noga med att inte avla på för klent material. Bastanta guppys är att föredra.
//Camilla
#7 - 4 juni 2005 11:29
jag ska bara tillägga det är syrepumpen som pumpar dom litrarna medans cirkelasionpumpen pumpar ca 140-160liter akvariet är ett guppyhotel luftpumpen liger vid insuget så det blir syrerikt

Annons