konstig guldfisk

#1 - 8 november 2008 20:37
jag skaffade en guldfisk för ett tag sen som verkar sakna pigment. Man kan se röda områden vilket jag antar än inälvorna och pupillerna är spegelartade.. Är detta ett problem för den? funderar på om men kan vara något blind..
#2 - 8 november 2008 20:48
Berätta om akvariet ditt. Hur stort? Hur ofta byter du vatten och sånt?
#3 - 8 november 2008 20:52
Jenny054 skrev:
Berätta om akvariet ditt. Hur stort? Hur ofta byter du vatten och sånt?

alltså den såg ut så då ja köpte den
#4 - 8 november 2008 20:53
Varför köpte du en fisk som såg konstig ut?

Men posta bild.
#5 - 8 november 2008 20:54
JojjeN skrev:
Varför köpte du en fisk som såg konstig ut?

Men posta bild.

bra fråga, den skiljde sig från mängden så.. den var charmig enligt mig
#7 - 9 november 2008 12:19
Den har troligtvis inga problem, det handlar om vad som skulle kunna kallas "partiell albinism", eller "amelanism" jag vet inte vilken term som är mest korrekt, men fisken har en mutationsom gör att den inte kan producera svarta/mörka pigment, vilket om jag förstått det rätt skulle kallats albinism om det var en männsiska med motsvarande mutation, men hos alla andra djur kallas andra saker så länge djuren har någon form av synligt pigment. Någon form av pigment har den nog, om bilderna återger verkligenheten hyggligt.
#8 - 9 november 2008 12:36
Amelanister har, åtminstone hos majsormar, rött pigment, men inget svart, och har röda ögon.
#9 - 10 november 2008 08:05
Jag tror inte fisken har några problem, har den det så lär du märka det :)
Ps den är jätte söt
#10 - 10 november 2008 10:54
sweet skrev:
Jag tror inte fisken har några problem, har den det så lär du märka det :)

Ps den är jätte söt

ja den är så speciell :) men ja tror endå den har nedsatt syn, den simmar in i pinnar i full fart XD
#11 - 17 november 2008 22:35
Det är inte ovanligt att vita kaniner dvs de som är albino är blinda, om de har "röda ögon"

Annons