Konstig fena på guppy!

#1 - 12 april 2007 19:47
Min guppy har också börjat bli konstig.
Har haft akvariumet i ungefär 2 veckor så allt är nytt, inte bytt vatten en enda gång, har hällt i såndär blå vätska som ska hjälpa vattnet med att ta bort faliga ämnen osv.
Guppyn är rätt aktiv och simmar på som vanligt bara det att bakfenan har liksom dragit ihop sig, den är inte lika "utfäld" som innan. Vad är detta för fel?
Jag hälde i salt nu innan för att en tipsade om det. Samt att jag hälde i lite blå vätska som ska vara bra för vattnet.

Vad ska jag gör med guppyn?
#2 - 12 april 2007 19:50
Är fenan liksom "hoprullad" i kanterna?
Det låter som torpedsjukan som är rätt vanligt bland guppys.
Du har gjort rätt som haft i salt. Saltbad kan också vara ett alternativ.
#3 - 12 april 2007 19:52
svårt och förklara. Ska försöka ta ett kort. men fenan är lika bred som ryggen är. Innan fenan börjar. Men han simmar som vanligt och har fortfarande den där orm-skimmret på hela kroppen. Men han verkar inte vilja uppvakta damerna som innan.
#4 - 12 april 2007 19:52
Förresten vad gör man åt torpedsjuka och hur behandlar jag det? Samt Hur gör jag ett saltbad om det skulle behövas?
Bilagor:
#5 - 12 april 2007 20:11
Har läst lite om saltbad så jag tar och gör det. Ska man ta vatten från akvariumet sen så tillsätta salt eller helt nytt vatten?
#6 - 12 april 2007 20:35
Hur stort är ditt nystartade akvarium och hur många fiskar har du i det ?.

Det är inte omöjligt att det är dags att göra ett delvattenbyte. Förhöjd amonium halt är inte ovanligt i nystartade akvarier och kan ge symptom hos fiskarna.

MVH/Anita
#7 - 12 april 2007 21:13
Akvariumet är bara 30 L. 2 veckor gammalt är det. Nu har jag saltbadat fisken och han ligger i "rent vatten", vatten med några droppar sån där blå vätska. Han ser inte bra ut än. Hur länge ska han ligga i det tills jag flyttar honom till det riktiga akvariumet?
#8 - 12 april 2007 21:13
Oj glömde jag har 6 guppys och 1 mal.
#9 - 12 april 2007 21:54
Låter precis som fenklibb eller torpedsjuka... det är svårbehandlat och brukar dyka upp oftast då man flyttar guppy eller introducerar nya guppy i akvariet. Det finns flera olika mediciner man kan testa, men jag använder salt.. gör ett riktigt stort byte.. kanske 90 % och tillsätter sedan grovsalt som jag löst ut i ljummet vatten. Jag tar ungefär 1 msk till 10 liter... sedan fortsätter jag med vattenbyte dagligen ett tag, men då kanske 25% byte.

En del använder mer salt än jag... detta med saltbad är mkt starkare saltkoncentration där man låter fisken vara ett kort tag, detta säger en el funkar bra.. men jag brukar behandla som jag berättade innan.
Ibland så lyckas man iallafall med den metoden..

Du kan köpa salt i vanlig matbutik, grovsalt, men då utan andra tillsatser av jod eller liknande. En stor påse salt kostar 6-7:- så det är billigt. Detta är samma salt som man också använder för kläcka artemia ägg om du nu skulle pyssla med sådant.

Det du ska tänka på är att många malar är känsliga för salt.. det flesta andra klarar av behandlingar som jag beskrev.. men just vissa malar kan vara känsliga för detta.

Hälsn Robban
#10 - 13 april 2007 07:38
Tack föt tipset.
Detta gjorde jag igår:

Satte fisken i saltbad i 25 minuter.
Efter det satte jag han i 1 liters kanna i 30 min med vatten + lite sån blå-droppar i 30 min. Sen släpte jag i honom i akvariumet igen då hade jag bytt kanske 40 % av vattnet medans han var i där.

Efterråt så va han röd på fenans kanter. Han är annars helt gul - svart fena, och han såg mycket sämre ut än innan saltbadet :S.

Idag på morgonen såg jag igen förändring. Vad ska jag göra tycker ni?

Mvh Jessica
#11 - 13 april 2007 08:59
Finns det några mediciner jag kan köpa?
#12 - 13 april 2007 18:20
Här är bilder på guppyn som den ser ut! Nå vad säger ni?

#13 - 13 april 2007 19:00
Ingen som vet vad det är för fel på firren? :(
#14 - 14 april 2007 00:13
Jejja2 skrev:
Ingen som vet vad det är för fel på firren? :(

Tycker det liknar fenröta på bilden, men är inte 100% säker..
Vid bakteriell fenröta ruttnar fenan bort och vid torpedsjuka klibbar den ihop till bara en smal spets återstår i värsta fall.
Nifurpirinol är effektivt mot fenröta, men däremot så har den inte haft så bra effekt mot torpedsjuka (min personliga erfarenhet)
#15 - 14 april 2007 08:50
Är fenröta och torpetsjuka botbara? Är det dödliga sjukdommar? Fisken är som normalt tycker jag, simmar kanske bara lite mindre, men åt bra igår. Och ser ing tecken på att han vill lägga sig ner och dö.

Men vart kommer fenröta ifrån? Smittsamt eller?
#16 - 14 april 2007 09:02
Bilderna var lite suddiga - men ser mer ut som fenröta än torpedsjuka.
Det bruna och hackiga längst ut tyder på det. Vid torpedsjukan rullar fenan ihop sig som en pensel som sades härovan. Och det är smittsamt.

Medicin finns t.ex bactopur direct, Furanol m.m.
Fråga hos din akvariehandlare.
#17 - 14 april 2007 12:11
Har varit och köpt Tetra General Tonic precis. Står att det ska vara mot både fenklibb och fenröta. :) Få se hur det blir med det... vatnet är helt grönt nu iaf.
#18 - 14 april 2007 12:29
hoppas han bli bättre nu då:)
#19 - 14 april 2007 16:48
Jo tänkte berätta det som hon sa i zooaffären. Hon som rekomenderade den medicinen jag fick.

Trolgen hade det blivit så pga för mycket nitrat i vattnet, att man ge mat till fiskarna varje dag och att vattnet blir sämre. Sen sa hon att jag skulle byta 1/3 vatten 1 gång per vecka. Sen skulle man inte lägga i för mycket salt eftersom det "stannar" alltid kvar och adunstra inte.

Så vad gör jag pga nitrit? Som sagt akvariumet är runt 2-3 veckor gammalt bara. Hjälp mig att få balans. Och göra så att nitritet försvinner så de slipper få torpedsjuka...
#20 - 15 april 2007 15:26
Ingen som ha någon kommentar på det som hon sa i zooaffären?
#21 - 15 april 2007 17:10
Är det nitrit - eller nitrat som är problemet - för du skrev först det ena och sedan det andra..;)

Nitrit ger väl io.fs större problem.
Om du har nitrit i vattnet kan du endast komma tillrätta med det med många & täta vattenbyten och kanske ta toxivec till hjälp. Men detta är ju svårt i samband med medicinering av sjuklingen - vattenbyten sänker ju medicinkoncentrationen. Om detta är fallet skulle jag medicinera sjuklingen/sjuklingar separat i karantänbalja, och kämpa ner nitriten i akvariet på sättet jag tidigare nämnde.

Annars låter 1/3 en gång i veckan vettigt. Salt kan man ta till vid sjukdomstillstånd. Om man ej tillsätter mer hela tiden - minskar salthalten vid varje vattenbyte efteråt.
#22 - 16 april 2007 07:59
Hon sa något om att det va nitrit i vattnet som blev nitrat. Eller liknande. Kommer faktiskt tyvärr inte ihåg :( Iaf sjuklingen såg lite bättre ut idag och jag matar varannan dag så de inte ska bajsa så mycket.
#23 - 16 april 2007 08:10
Har du köpt vattentester så du kan kontrollera dina vattenvärden?
#24 - 16 april 2007 09:44
Nej jag har inte köpt det. Vad för tester ska jag köpa?
#25 - 16 april 2007 12:22
Märket JBL rekomenderas av många här på forumet... pH, KH, nitrat att börja med. Finns _massor_ av info här på forumet, bara att söka på "vattentester" och läsa i artiklarna under "Akvarievatten" så får du grundläggande koll..
#26 - 16 april 2007 12:28
Tackar
#27 - 16 april 2007 13:25
Ska jag testa nitrit eller nitrat? Blir förvirrad, fattar inte skillnaden.
#28 - 16 april 2007 14:12
Nitrit = NO2 - är det som är giftigt för fiskarna, och det du bör hålla koll på!
Nitrat ingår i nitrifikationscykeln, men är inte lika farligt. Exakt hur det hela går till är jag dålig på att förklara, men det finns MASSOR av info att läsa härinne.

Ett exempel: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71874&page=2

Annons