konstig död????

#1 - 11 oktober 2006 08:45
Är det nån som kan hjälpa mej???
Vad är det för fel på mina fiskar?
jag köpte för en vecka sedan ciklider delfin och golden,och nu lever bara två golden.
igår dog alla fyra "delfiner" dom tappade färg,började simma på snedden och eftersom dog en efter en (en som dog verkade ha som en tunn tråd på bakfenan)
mina sista golden är också konstiga, en står hela tiden enbart vid filterblåset och simmar och den sista står mest vid ett hörn.
Nåt som är underligt är att mellan varven när hon/han inte står och simmar vid filtret så ser det ut som dom leker,dom simmar runt varandra och puffar på varann.
Alla värden är bra och jag har gjort regelbundna vatten byten.
Vad kan det vara som är konstigt i mitt akvarium?
när ska jag våga köpa nya fiskar?
Ska jag i med nån medicin?
#2 - 11 oktober 2006 12:19
Tyvärr så ställer jag några "mot-frågor" innan du eventuellt kan få något svar ;)
Sånthär är jättesvårt att svara på....

Jag skulle vilja veta hur stort ditt akvarium är, hur länge det "varit igång"
- och hur många nya fiskar du släppte i samtidigt :)
#3 - 11 oktober 2006 12:31
Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten? Ibland kan kranvattnet vara boven.

Hur länge koppade du inte dem?
#4 - 11 oktober 2006 13:25
jag har vatten beredningsmedel vid varje byte och har haft akvariet igång ca 3 veckor.
jag köpte 9 fiskar som jag koppade in under några timmar.
allt enligt rekomendation från djur affärn.
akvariet är på 220 liter
#5 - 11 oktober 2006 13:27
Ok, inkoppningen var i så fall inget fel på. Men 9 fiskar i ett nystartat akvarium är för många. Hur länge har det bott fiskar i akvariet då?
#6 - 11 oktober 2006 13:29
före det bodde det bara 2 st malar.
varför står dom två som lever hela tiden vid filter blåset?
är det nåt fel på dom?
#7 - 11 oktober 2006 13:36
före jag stoppade i mina nya fiskar hade jag ett tag mina dammfiskar i akvariumet men jag gjorde vattenbyte med medel innan jag stoppade i dom nya och lät akvariumet vara tomt ett tag.
kan det blivit nåt fel på vattnet av guldfiskarna?
dom var inte sjuka när jag tog upp dom och lät dom gå i "vinterdvala".
enligt mina stickor är alla värden bra.
#8 - 11 oktober 2006 13:44
Jag tror att du har fått ammoniak och/eller nitrit. Filterutblåset = mer syre. Ammoniak och nitrit hämmar ju syreupptaget.

Hur länge fick malarna bo i akvariet innan du skaffade de nya fiskarna? Det tar längre tid än bara några veckor innan man får en väletablerad bakerieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Tillsätter du bakterikultur? Hur som helst så tycker jag du ska göra ett stooort vattenbyte (75%) och börja överdosera bakteriekultur, alternativt tillsätta Toxivec för att få bort gifterna.
#9 - 11 oktober 2006 13:52
blurre skrev:
före jag stoppade i mina nya fiskar hade jag ett tag mina dammfiskar i akvariumet men jag gjorde vattenbyte med medel innan jag stoppade i dom nya och lät akvariumet vara tomt ett tag.

kan det blivit nåt fel på vattnet av guldfiskarna?

dom var inte sjuka när jag tog upp dom och lät dom gå i "vinterdvala".

enligt mina stickor är alla värden bra.

Nej jag tror inte att det blev nåt fel på vattnet av guldfiskarna. Om akvariet var tomt ett tag så kan filterbakteriena ha dött. Teststickor är tyvärr inte alltid tillförlitliga.
#10 - 11 oktober 2006 14:01
ska jag göra både vattenbyte och he i toxivec?
jag har andvänt sera nitrivec och sera aquatan när jag bytt vatten men jag byter bara ca 30% vid bytet var tredje dag.
ska jag börja det stora vatten bytet nu direkt efter vattnet fått stå ett dygn annars är det väl för kallt.
#11 - 11 oktober 2006 14:06
Stort vattenbyte kan kombineras med Toxivec ja. Sen får du fortsätta tillsätta bakteriekultur som vanligt.

Att vänta en dag är inte att rekommendera.Det är bättre att du byter nu med tempererat vatten. Vill du inte använda varmvattnet från kranen kan du värma upp vatten att blanda i kallvattnet.
#12 - 11 oktober 2006 14:10
Tack för hjälpen.
börjar med vatten byte direkt.
#13 - 11 oktober 2006 15:03
har nu bytt vatten och hett vattenberedningmedel,fiskarna står fortfarande bara vid utblåset,tror du dom slutar med detta snart eller är vattnet fortfarande dåligt?
ska jag i med medel varje dag nu?
#14 - 11 oktober 2006 17:38
Hur mycket bytte du? Verkar de fortfarande besvärade så är det fortfarande nåt knas.

Det kan behöva bytas en gång till. Toxivec kan hjälpa.
#15 - 11 oktober 2006 18:27
Jag bytte ca 75% och satte i medel men dom står fortfarande vid utblåset.
finns det nåt mer och göra?
köpa toxivec imorgon?
byta vatten igen?
jag vill inte att dom sista stackarna ska dö.
#16 - 11 oktober 2006 18:46
Byta vatten igen och köpa Toxivec i morgon. I fall det är ammoniak eller nitrit så hjälper det.
#17 - 11 oktober 2006 20:21
blurre skrev:
Är det nån som kan hjälpa mej???

Vad är det för fel på mina fiskar?

jag köpte för en vecka sedan ciklider delfin och golden,och nu lever bara två golden.

igår dog alla fyra "delfiner" dom tappade färg,började simma på snedden och eftersom dog en efter en (en som dog verkade ha som en tunn tråd på bakfenan)

mina sista golden är också konstiga, en står hela tiden enbart vid filterblåset och simmar och den sista står mest vid ett hörn.

Nåt som är underligt är att mellan varven när hon/han inte står och simmar vid filtret så ser det ut som dom leker,dom simmar runt varandra och puffar på varann.

Alla värden är bra och jag har gjort regelbundna vatten byten.

Vad kan det vara som är konstigt i mitt akvarium?

när ska jag våga köpa nya fiskar?

Ska jag i med nån medicin?

Hej jag har samma problem med Praktbotior som uppförsig liknande som dina fiskar har testat vatten o det är inga spår av något konstigt
pratade med en akvarieaffär som i sin tur ringde upp en inportör
rekomendationerna blev att jag ska ta med en fisk in för att göra ett hudskrap som kan analyseras i microskop tydligen så är det några små parasiter man misstänker .
#18 - 12 oktober 2006 09:15
vad kan man göra åt detta?
ska allt upp ur akvariet och tokdesinficeras??
när kan man i med nya fiskar?
hör av dig om vad dom sa på affären.
har köpt toxivec och stoppat i ,nu lever bara en fisk som står vid utblåset hela tiden fortfarande, mina två malar lever och verkar må gott det är alltid något,
det känns så sorgligt,ska jag våga starta om allt igen utan akvariedöd,jag vill inte plåga fiskarna om det är nåt som är fel,men vad?????????????
#19 - 12 oktober 2006 12:25
Det är verkligen skitjobbigt och frustrerande när man inte vet vad som är fel :(

Om malarna mår bra kan det vara så att fiskarna redan var sjuka/skadade på nåt sätt när du hämtade dem i butiken. Är så är de känsligare än malarna. Vad är det för malar förresten?

Jag önskar jag kunde hjälpa dig - och fisken. Men det är svårt att veta vad man ska göra när man inte vet vad det är som är fel.
#20 - 12 oktober 2006 13:23
blurre skrev:
före det bodde det bara 2 st malar.

varför står dom två som lever hela tiden vid filter blåset?

är det nåt fel på dom?
sjuka fiskar placerar sig gärna där och så kan det vara så att deras gälmembran är nitrit/ammonium skadade och kan därför inte ta upp syre ur vattnet ordentligt, och placerar sig vid filtret för att få så mycket vatten som möjligt genom gälarna! (som att stoppa ut huvet genom bilrutan för att ta en nypa frisk luft...)
#21 - 12 oktober 2006 13:40
jag har två skäggmunsmalar som bodde i akvariumet för dom andra fiskarna.
Nu är iallafall alla fiskar döda vad gör jag?
vill inte malarna också ska dö.
Hur länge ska jag vänta innan jag her i ny fisk+
ska allt vatten bytas?
#22 - 12 oktober 2006 15:12
Beklagar! Så länge man inte vet vad som var fel på fiskarna är det svårt att komma med lämpliga råd.

Kan inte du ta med dig ett av liken till butiken så de kan kolla vad de dog av?

Beträffande ancistrusarna tycker jag du kan göra ett stort vattenbyte och avvakta ett par veckor. Det är ju inte säkert att det var fel på ditt vatten. Fiskarna kan ha varit skadade när de kom hem till dig.
#23 - 13 oktober 2006 07:03
om fiskarna skulle vara sjuka ,skulle dom väl vara det på affären också?
och dö eftersom??
jag börjar med nya vatten byten igen och gör ett nytt försök med bara några fiskar till att börja med.
Gud så dyrt detta är ,än så länge med fiskdöden och alla medel jag stoppat i .
#24 - 13 oktober 2006 08:56
blurre skrev:
om fiskarna skulle vara sjuka ,skulle dom väl vara det på affären också?

och dö eftersom??

Inte säkert att det syntes på dem. De kan ha blivit ammoniakskadade under resan till affären t ex. De kanske saltade vattnet i butiken vilket lindrade symtomen.

Eller har du nånting som kan vara giftigt i akvariet? Fast det tror jag ändå inte med tanke på att ancistrusarna har bott där utan problem.
#25 - 13 oktober 2006 09:11
vad skulle kunna vara giftigt?
en kalksten, lavastenar grus en kokosnöt och växter finns i akvariumet.
kan filtret på nåt sätt vara giftigt?
skulle det funka att ta vatten från grannens inkörda akvarium?
hur mycket i såfall? väntar jag ett tag med eget vattenbyte ?
ska jag i med mer medel?
känner mej så frågvis,vill inte gå mer på akvarieaffärn och fråga.
#26 - 13 oktober 2006 09:33
Det låter inte som nånting som kan vara giftigt. Det du kan göra är att rengöra filtret och sen ta (inte vatten utan) filterskit från grannens inkörda filter och låta ditt filter suga in den.

Kalkstenen lär göra ditt vatten ganska hårt samt höja pH. Har du kollat vad dina fiskar vill ha för typ av vatten?
#27 - 13 oktober 2006 09:48
det är ciklider jag har (hade) dom ska väl ha ett högt ph.
trodde den sista var död men han lever,han står oftast vid filtret när han inte bråkar med malarna provade ge honom en kula foder och den tog han direkt,kanske det finns en chans att han överlever,men ska jag köpa en "kompis" till honom eller vänta ett tag ,tänkte bara på att det är en stim fisk och han trivs väl inte själv??
#28 - 13 oktober 2006 10:01
Vad bra att h*n lever. Vänta nån vecka först och se hur det går för henne/honom. Visserligen vill de ha sällskap men de klarar några dagar ensamma.

Lycka till!
#29 - 13 oktober 2006 10:10
ska jag fortsätta med dagliga vattenbyten eller ska jag lugna ner mig?
jag ska ta filtergegga av grannen ikväll när hon kommer hem,
ska det i medel ändå?
gud vad jag är frågvis men är jättetacksam för din hjälp.
#30 - 14 oktober 2006 13:07
archan41 skrev:
Hej jag har samma problem med Praktbotior som uppförsig liknande som dina fiskar har testat vatten o det är inga spår av något konstigt

pratade med en akvarieaffär som i sin tur ringde upp en inportör

rekomendationerna blev att jag ska ta med en fisk in för att göra ett hudskrap som kan analyseras i microskop tydligen så är det några små parasiter man misstänker .

Jag har nu varit i affären men blev inget klokare
det togs prover på en botia och en annan som var nästan död skars upp o kollades dom skulle skicka frågor o bilder vidare men jag återkommer om det blir någon lösning
#31 - 15 oktober 2006 08:28
min ciklid "golden" som är den enda överlevaren verkar må bra,men har blivit lite svart randig och blekare i färgen,vad kan det bero på?

Annons