Konstgjord inredning?

#1 - 5 december 2004 19:31
Hej allesammans!

Jag ska inom kort bli med akvarium. För en sisådär 25 år sedan hade jag ett antal akvarium i pojkhemmet, men när jag har försökt läsa på så har jag märkt att det har hänt väldigt mycket på akvariefronten sedan dess.

Jag kommer säkert återkomma till er med många spörsmål, men jag börjar med den här:

På marknaden finns det många inredningsdetaljer i plast. Jag tänker t.ex. på klippor, rötter m.m. Finns det några här som har testat dessa? Ser de bra ut i karet eller syns det tydligt att de är i plast?
#2 - 5 december 2004 20:39
Kan bara säga vad jag har sett i andras kar (är själv helt inställd på att köra helt naturligt själv). Och jag har iaf sett både och. Jag har sett "stubbar" och rötter som verkligen sett ut som stubbar och rötter, men även andra som sett ut som något hittat i ett happy meal. Samma sak med stenar/grottor. Så MITT svar är; det finns helt klart ex.vis plaströtter som verkligen ser ut som riktiga rötter, men dom har säkerligen ett lite högre pris med.
#3 - 6 december 2004 05:59
Back to natures grejer är väl genomgående rätt naturtrogna? Men de är ju å andra sidan jäkligt dyra.

Såg igår att back to nature har konstgjorda anemoner. Lite kul att skaffa kanske, om man inte har råd med saltvattensakvarium. ;)
#4 - 6 december 2004 07:44
Hej Mölne!

Jag har BTN-bakgrund och BTN-moduler i mitt kar.. här nedan kommer en länk på hur det ser ut! Måste säga att det är väldigt naturtroget.. dock kostar det en del!

mvh PsyM

http://www.zoonen.com/res/user/190553/galleri/312395/digitalabilder224_orig_SE.jpg
#5 - 7 december 2004 21:10
Tack för synpunkterna!

BTN-modulerna är snygga....men dyra som sagt. Jag tror nog ändå att jag försöker med riktiga stenar och rötter, så får vi se hur det blir.
#6 - 7 december 2004 21:20
Stenar och rötter är ju helt klart snyggast, inget plast.
#7 - 9 december 2004 06:27
Glöm inte att de finns rötter i å:ar o bäckar osv.

Denna hittade jag vid en strandkant i en sjö:

http://web.telia.com/~u32108390/Fiskar/Nuvarande-Amerikaner/375-1.jpg

Mangrove rötter i affärer kostar ju endel :P Kanske lite bättre kvalit´e .. men men
#8 - 10 december 2004 21:03

PsyM toksnyggt akvarium .om man ändå hade ett sånt :)

HazelCR
#9 - 11 december 2004 05:59
Hej Mölne,
jag känner igen mig i din beskrivning, att ha haft akvarium för 25 år sedan och så nu......koldioxid, växtgödning, köra akvarium utan fisk mm. Jag undrar om min mamma hade köpt ett 50-liters till mig som 8-åring om hon hade vetat..
Jag är fortfarande fundersam mot allt nytt, ska det verkligen vara nödvändigt. Jag menar att jag lyckades ju odla mängder ar arter från de två lättaste odlingsklasserna på 70 och tidigt 80-tal utan allt det här nya.
Visst begriper jag att akvariehobbyn utvecklas, men å andra sidan får det inte bli alltför mycket arbete heller. Lagom är bäst.
#10 - 11 december 2004 06:53
Jag har just köpt BTN-moduler och dom är verkligen verklighetstrogna.
Fördelen med dessa är att man inte riskerar att akvariet går genom golvet.
En del av modulerna ser ut som klippblock på 50kg[:O]
#11 - 11 december 2004 13:00
Synd bara att dom är så dyra =(

Jag beställde en sånhär i torsdags:

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=392

Å den ser 100 ggr snyggare ut i verkligheten!

Kommer med bilder på måndag då jag får den =)
#12 - 11 december 2004 13:07
PsyM toksnyggt akvarium .om man ändå hade ett sånt :)

Tack Carlsberg!

En del av modulerna ser ut som klippblock på 50kg

Precis! Jag ville komma bort från småstenar och BTN var verkligen den perfekta lösningen.. dock dyrare!
#13 - 11 december 2004 20:52
Det tycks helt uppenbart finnas två skolor på det här området. En som förespråkar enbart "naturligt" i karet och en "gör det du vill". Helt klart torde fiskarna själva strunta i vilket.

Jag får se vad som till slut hamnar i mitt kar. Helt klart är att det är gôrkul att planera ett akvarium!
#14 - 11 december 2004 22:21
Ursprungligen skickat av Buckshot

Einstein![:-17]
#15 - 12 december 2004 12:01
Har en aqua-rock bakgrund og en aqua-el klippe. Er fornøyd med begge...

Bilder:
http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=17819
#16 - 12 december 2004 12:15
Ursprungligen skickat av Schull

[quote]Ursprungligen skickat av Buckshot

Einstein![:-17]
[/quote]
Och vad ska det betyda?

Annons