Konsten att stressa fiskar?

#1 - 10 maj 2014 16:05
Kanske bara vi(jag) som är känsliga? Men vi skriver ofta här på Zoopet om vikten av inkoppning osv.

Så råkade jag se detta på tuben

Kan det vara så att vi är onödigt försiktiga?

" target="_blank">
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 maj 2014 16:13
Har sett denna video tidigare och faktum är ju att det gamla vattnet ersätts med nytt vatten som har samma vattenvärden som det gamla. Så någon inkoppning behövs ju inte till det nya vattnet.
Sedan vad det gäller stress så vänjs ju fiskarna till en viss situation och eftersom detta utförs dagligen så stressas de antagligen inte så mycket. Man har ju t.ex. mätt hur mycket stresshormoner fiskar utsöndrar vid håvning. Om man håvar i en damm/akvarium väldigt ofta så stressas de inte alls, om man håvar sällan så är det väldigt stressande.

Därmed definitivt inte sagt att detta är att rekommendera - om inte annat så absolut inte ur miljösynpunkt (en massa vatten byts ut i onödan).
#3 - 10 maj 2014 17:12
Jag gillar dina svar, koll på läget med en logik som jag köper.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 maj 2014 18:33
[QUOTE=flygrc;1695330]Jag gillar dina svar, koll på läget med en logik som jag köper.[/QUOTE]
Tack för det - men man har ju hållit på jäkligt länge och har under årens lopp hunnit med att göra de flesta misstag så något har ju fastnat :D

Annons