Könsskilnader på prinsessan av burundi??

#1 - 18 juli 2007 19:34
Har köpt 3 st prinsessan av burundi hur ser jag könen lättast?? har kollat lite och en av prinsessorna har längre analfena och ryggfena e de en hane dåå?? Och två av dom jagar den tredje e de kanske en hanne och honna som bildat par??
#2 - 18 juli 2007 20:45
Gurami har den skillnaden som du sett på prinsessorna, men jag vet inte om det är samma på prinsessorna.
Jag är väldigt nyfiken på hur det är eftersom jag planerar ett prinsesskar själv.
#3 - 18 juli 2007 20:48
jag har för mig att hanarna är större och har rygfenan är lika lång som stjärtfenan.Men är inte helt säker.
#4 - 18 juli 2007 21:02
Att jämföra med gurami är nog fel, eftersom prinsessorna är ciklider, och lämpligast jämförs med andra liknande ciklider. Se´n att hanar av vissa guramiarter har längre fenspetsar än honorna, liksom en del ciklider, är en annan sak, det finns andra fiskfamiljer som har liknande könsskillnader.

Hanarna av Prinsessan blir större, och spetsarna i rygg, anal, och stjärtfenorna blir längre än honornas.
#5 - 18 juli 2007 21:29
Micke_A skrev:
Att jämföra med gurami är nog fel, eftersom prinsessorna är ciklider, och lämpligast jämförs med andra liknande ciklider.

Det var fenorna jag syftade på.
HazelCR
#6 - 19 juli 2007 04:05
ciikliid skrev:
Har köpt 3 st prinsessan av burundi hur ser jag könen lättast?? har kollat lite och en av prinsessorna har längre analfena och ryggfena e de en hane dåå?? Och två av dom jagar den tredje e de kanske en hanne och honna som bildat par??

För en tid sedan hade jag 5 stycken som fick växa upp till vuxen storlek. De ynglade i flera omgångar. Jag måste säga att jag klarade inte av att se skillnad på könen. Jag kände till det som Micke beskriver, men det var svårt iaf. (Mina är sålda sedan en tid tillbaka.)
Däremot kan det bli lite lättare att gissa kön, om man lägger till fiskarnas beteende också. Om t.ex. en av dina tre blir bortjagade av de andra två och om de andra två ofta håller sig nära varandra, så har du säkert ett par. (Precis som din sista fråga.)
Så kanske du redan har det med dina firrar eller ?
#7 - 19 juli 2007 08:41
Nja ja vet inte ifall dom simmar ihop men dom håller till i samma grotta utan att bråka. Dom har börjat gräva i grottan nu också.
#8 - 19 juli 2007 08:44
ciikliid skrev:
Nja ja vet inte ifall dom simmar ihop men dom håller till i samma grotta utan att bråka. Dom har börjat gräva i grottan nu också.

Då har du nog med all säkerhet ett par om de gräver ut i en grotta. Snart lär du få se yngel... :)
#9 - 19 juli 2007 09:06
okej de låter bra då e de bara att vänta :)
#10 - 19 juli 2007 18:41
Nu har dom krävt på två till ställen :D

Annons