Könsskillnader på "Nigripinnis"?

#1 - 26 mars 2002 19:16
Jag skaffade 3st (alldeles för få) nigripinnisar för 3 månader sedan och de är alla olika storlekar. Den största är 7cm och är mestadels röd med blå ränder. Den näst största är 5cm och har ljusblåa fenstrålar och är röd med blå ränder. Den minsta är 4cm och är i stort sätt bara grå. Nu till frågan: Kan man utav dessa beskrivningar gissa vilka kön jag har på mina guldklimpar?
Jag har dessutom försökt få tag i fler men utan framgång. Odlas de frekvent?

Jättkul om någon har lust att svara på detta!

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 mars 2002 15:32
Hej GeesHaud,
Det är inte speciellt lätt att se skillnad på könen hos Paracyprichromis nigripinnis "Blue Neon", såg förresten att du hade en snygg hane på fotot på din medlemsregistrering.
Hanar har ju som sagt betydligt starkare färger, t.ex. de blå punkterna på kroppen samt mer färg på fenorna. Så har en fisk färgat om är det en hane. Har den inte färgat om är det betydligt svårare att se.
Hanen har kanske en något spetsigare rygg och analfena. Ett annat sätt att se skillnad på könen är ju annars det klassiska dvs plocka upp dem ur akvariet och jämföra könsöppningen, som är något större och rundare hos honan. Denna metod är dock inte så enkel om man inte är van.
Blue Neon skall ha svag belysning för att komma till sin rätt. De är också stimfiskar och man bör ha ett 10-tal av dem om de skall trivas.
Jag undrar lite över hur dina kan vara grå??? Grundfärgen är definitivt mer år det bruna hållet både för hanen och honan.

Jag vet faktiskt inte hur vanliga de är i handeln idag. De var rätt vanliga för lite drygt 5 år sedan men hur det är idag vet jag inte. De är inte speciellt svårodlade så de borde nog gå att få tag på. Ring runt till lite olika ciklidaffärer och kolla.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 27 mars 2002 16:04
Tack Kjell för svaret.
Den är faktiskt mer åt det gråa hållet. Trot eller ej. Den är ju dock väldigt liten fortfarande så jag tror att den går mot brun så fort den går mot sin slutfärg: Röd.

Mvh Niclas

Annons