Men den "honan" har våldsamma revirstrider med hanen som för övrigt inte heller har så långt utdragen ryggfena som jag sett andra hanar ha. Köpte två honor igår. Betyder det att jag har fyra honor nu
Mycket möjligt att du har 4 honor, det är svårt för oss att avgöra. Men ja.. har alla röda bukfenor så är de honor. Striderna kan vara tuffa till en början men det kommer att klinga av när de hittar sin plats i akvariet. Inget att oroa sig för iaf ;)
När det gäller hu många man ska ha finns det väldigt olika åsikter. Jag har tänkt att ha mer än 4 men har nyss startat akvariet så jag inte gärna slänga i alla på en gång, har ju räkor också. Om det blir 10 vet jag däremot inte. Akvariet är bara på 102 L och vill gärna ha en del annan fisk också..
Visst är det olika åsikter men hur många man ska ha men det är klokt av dig att inte slänga i allt på en gång! ;)
Tetror är i allmänhet stimfiskar och vill därför helst gå många ihop, en "tumregel" är ju de där magiska 10. Själv började jag med just 10 st i ett 250L, 7 honor och tre hannar. Honorna verkade vara av klenare virke (äldre från början?) än hannarna för 4 av dem har dött av under åren. Jag numera 8 st, 3 honor, 3 hannar och de 2 yngelna som helt plötsligt poppade upp en dag.
Dessutom är fantomer riktigt snabba rovdjur som ser allt som rör sig som potentiell mat. Mina fantomer tar med lätthet ancistrusyngel i centimeterklassen, vilket iofs är tur eftersom jag annars skulle bli översvämmad med yngel. Nu överlever 0-1 unge per ancistruskull och det känns rätt lagom. Mina små avelsförsök med guppy har dock helt gått om intet i det akvariet. Tetrorna tog allt innan jag ens hann se resultatet. Jag antar att guppy varken har vett nog att hålla sig bland växterna som sina andra yngelvänner eller är snabba nog att hålla sig undan..Fittest survive och allt det där... :)
Jag rekommenderar dock att du har koll på dina räkor och eventuellt flyttar dem om de börjar minska i antal. Simmande räkor är mumma för tetror...