Könsskillnader hos svart fantomtetra?

#1 - 1 oktober 2008 14:05
Jag har just nu två svarta fantomtetror i mitt akvarium på 102L. Fler är planerade, har just startat akvariet. På affären sa dom att det var en hane och en hona och att man kunde se det på att honan har rödaktiga bukfenor.

Jag har svårt att se färgen på bukfenorna men båda har definitivt en rödaktig fettfena. :confused:
Är det två honor jag har?
Finns det något annat bra sätt att skilja dom åt?
#2 - 1 oktober 2008 17:33
Hanarna har också längre och större ryggfena och analfena, och honorna rundare om buken.
Thaifighter
#3 - 1 oktober 2008 18:53
Då är det kanske två honor jag har. Jag kan inte se någon skillnad på deras ryggfenor. Eller kan det bero på att dom inte är könsmogna ännu?
#4 - 2 oktober 2008 17:30
...Eller så kanske det är en hane och en hona. Den mindre höll nyss på och spände ut fenorna för den större och liksom simmade lite på sned snett ovanför....hm...
#5 - 2 oktober 2008 18:51
Köpte nyss 7 sv fantomtetror på bollmoraaktionen och vad jag hört är det 5 hanar och 2 honor dvs de med röda bukfenor är honor.
Förövrigt mycket trevliga fiskar :)
#6 - 4 oktober 2008 06:37
LenoreH skrev:
Köpte nyss 7 sv fantomtetror på bollmoraaktionen och vad jag hört är det 5 hanar och 2 honor dvs de med röda bukfenor är honor.

Förövrigt mycket trevliga fiskar :)

Ja visst är dom! :D
Färgen på bukfenorna är inte så tydliga hos mina. Funderar fortfarande på vad det kan vara för kön. Ibland spänner båda upp fenorna :confused: Här är en bild på en av dom: http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/23930000-23939999/640x480/23937536.jpg

Hur beter sig dina hanar mot varandra?

Idag är det tänkt att bli några fler fantomer i akvariet :D
#7 - 4 oktober 2008 08:50
Den fantom du har på bilden är en hona vilket du dels ser på den korta ryggfenan, att hon är rätt rund i kroppsforman och för att de främre bukfenorna (de som sitter i par) är röda(ktiga). Hannarna kan ta varsin del av akvariet i smårevir vilka är löst försvarade med dominansuppvisningar, precis sådana du sett när de spänner upp sig och simmar på sniskan. Honorna kan också "fightas" sinsemellan på samma sätt men inte alls lika intensivt.

När du köper hannar kommer du får se större och bredare ryggfenor och intensivare uppvisningar. Hannarna kan dessutom djupna i färgen från det vanliga halvgenomskinligt gråa till en mörkt silverrökgrå som näst intill gränsar till svart. Tänk också på att fantomer är stimfiskar och vill bo med minst 10 andra artfränder...

Det finns tre färgvarianter av fantomtetra, röd, svart och gul. Jag tror dock att de svarta är originalfärg, de andra är odlingsvarianter. Hos mina fantomer är honorna av röd variant och hannarna svarta, men ynglen har blivit röda alla två (som överlevde sina hungriga föräldrar). Av vad jag kan se just nu är ynglen körsbärsröda honor med intensivröda bukfenor och övriga fenor svartkantade eller helsvarta.
#8 - 5 oktober 2008 09:40
Men den "honan" har våldsamma revirstrider med hanen som för övrigt inte heller har så långt utdragen ryggfena som jag sett andra hanar ha. Köpte två honor igår. Betyder det att jag har fyra honor nu :confused::confused::confused:

Måste försöka ta bilder på alla 4 men det är inte det lättaste :mad:

När det gäller hu många man ska ha finns det väldigt olika åsikter. Jag har tänkt att ha mer än 4 men har nyss startat akvariet så jag inte gärna slänga i alla på en gång, har ju räkor också. Om det blir 10 vet jag däremot inte. Akvariet är bara på 102 L och vill gärna ha en del annan fisk också..
#9 - 6 oktober 2008 05:43
ToveTott skrev:
Men den "honan" har våldsamma revirstrider med hanen som för övrigt inte heller har så långt utdragen ryggfena som jag sett andra hanar ha. Köpte två honor igår. Betyder det att jag har fyra honor nu

Mycket möjligt att du har 4 honor, det är svårt för oss att avgöra. Men ja.. har alla röda bukfenor så är de honor. Striderna kan vara tuffa till en början men det kommer att klinga av när de hittar sin plats i akvariet. Inget att oroa sig för iaf ;)

ToveTott skrev:
När det gäller hu många man ska ha finns det väldigt olika åsikter. Jag har tänkt att ha mer än 4 men har nyss startat akvariet så jag inte gärna slänga i alla på en gång, har ju räkor också. Om det blir 10 vet jag däremot inte. Akvariet är bara på 102 L och vill gärna ha en del annan fisk också..

Visst är det olika åsikter men hur många man ska ha men det är klokt av dig att inte slänga i allt på en gång! ;)

Tetror är i allmänhet stimfiskar och vill därför helst gå många ihop, en "tumregel" är ju de där magiska 10. Själv började jag med just 10 st i ett 250L, 7 honor och tre hannar. Honorna verkade vara av klenare virke (äldre från början?) än hannarna för 4 av dem har dött av under åren. Jag numera 8 st, 3 honor, 3 hannar och de 2 yngelna som helt plötsligt poppade upp en dag.

Dessutom är fantomer riktigt snabba rovdjur som ser allt som rör sig som potentiell mat. Mina fantomer tar med lätthet ancistrusyngel i centimeterklassen, vilket iofs är tur eftersom jag annars skulle bli översvämmad med yngel. Nu överlever 0-1 unge per ancistruskull och det känns rätt lagom. Mina små avelsförsök med guppy har dock helt gått om intet i det akvariet. Tetrorna tog allt innan jag ens hann se resultatet. Jag antar att guppy varken har vett nog att hålla sig bland växterna som sina andra yngelvänner eller är snabba nog att hålla sig undan..Fittest survive och allt det där... :)

Jag rekommenderar dock att du har koll på dina räkor och eventuellt flyttar dem om de börjar minska i antal. Simmande räkor är mumma för tetror...
#10 - 6 oktober 2008 06:09
Tror nog att alla är honor för även om allas fenor inte är så väldigt röda är kroppsformen och formen på ryggfenan väldigt lika.

Räkorna är amanoräkor och större än tetrorna så jag tror inte att det är någon fara än så länge men jag ska hålla ögonen öppna :)

Funderade på att skaffa körsbärsräkor längre fram men jag vill ju inte ha dom uppätna så det får nog vara. Hur stora saker kan dom sätta i sig egentligen?
#11 - 6 oktober 2008 07:06
ToveTott skrev:
Tror nog att alla är honor för även om allas fenor inte är så väldigt röda är kroppsformen och formen på ryggfenan väldigt lika.

Räkorna är amanoräkor och mycket större än tetrorna så jag tror inte att det är någon fara än så länge men jag ska hålla ögonen öppna :)

Funderade på att skaffa körsbärsräkor längre fram men jag vill ju inte ha dom uppätna så det får nog vara. Hur stora saker kan dom sätta i sig egentligen?

Jag tror att runt centimetern är max, men det är bara vad jag tror. Om man försöker mata med någon bit i den storleken kommer de fram och tar en testtugga ibland men det är sällan att de stannar kvar och vråläter. Ett simmande/snabbåkande bytes"djur" är däremot mycket mer intressant och kan förföljas i snabba ruscher om och om igen, speciellt när de inte fått mat på någon dag.

Kika på dina fantomer och studera dem och deras beteende nära.. i mina ögon är de nästan lika kul att titta på som ciklider ;)
#12 - 6 oktober 2008 13:01
ize skrev:
Det finns tre färgvarianter av fantomtetra, röd, svart och gul. Jag tror dock att de svarta är originalfärg, de andra är odlingsvarianter. Hos mina fantomer är honorna av röd variant och hannarna svarta, men ynglen har blivit röda alla två (som överlevde sina hungriga föräldrar). Av vad jag kan se just nu är ynglen körsbärsröda honor med intensivröda bukfenor och övriga fenor svartkantade eller helsvarta.

Röd, gul, och svart fantomtetra är olika arter.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=460&SOK=1
#13 - 6 oktober 2008 16:15
ize skrev:
Jag tror att runt centimetern är max, men det är bara vad jag tror. Om man försöker mata med någon bit i den storleken kommer de fram och tar en testtugga ibland men det är sällan att de stannar kvar och vråläter. Ett simmande/snabbåkande bytes"djur" är däremot mycket mer intressant och kan förföljas i snabba ruscher om och om igen, speciellt när de inte fått mat på någon dag.

Kika på dina fantomer och studera dem och deras beteende nära.. i mina ögon är de nästan lika kul att titta på som ciklider ;)

Funderar på neontetror i framtiden...hoppas att det funkar.
Kunde inte låta bli att skaffa två "riktiga" hanar idag. Vilken fart det blev!
Alla far runt och spänner ut fenorna för varandra :) Riktigt svårt att inte bli sittande och bara titta :p
#14 - 6 oktober 2008 19:23
Micke_A skrev:

I så fall är de ytterst nära besläktade och helt klart korsningsbara.. fast vi kanske inte ska gå in i korsningsbarheten mellan fiskarter? *tänker på några vilda cikliddiskussioner som nån annan kan få plocka upp* ;) Huruvida deras avkommor är fertila är dock lite svårare att ge svar på ;)
#15 - 6 oktober 2008 19:43
Tja, mest viktigt är väl att inte sprida ynglen vidare, om de är korsningar :)
#16 - 7 oktober 2008 05:28
Micke_A skrev:
Tja, mest viktigt är väl att inte sprida ynglen vidare, om de är korsningar :)

Jajo, true.

Jag är dock skeptisk till att de röda fantomtetror som säljs verkligen är sweglesi. Om man läser den rödas artbeskrivning här på zoopet ska den ha en trefärgad ryggfena. Tittade sen på mina. _Ingen_ av mina röda honor har eller har någonsin haft en trefärgad ryggfena. Inte ens en tillstymmelse till annan färg än svart.

Så. Antingen är artbeskrivningen fel, alla mina 7 honor är/har varit muterade eller så är de röda som säljs odlingsformer av svart ;)
#17 - 7 oktober 2008 05:30
ToveTott skrev:
Funderar på neontetror i framtiden...hoppas att det funkar.

Kunde inte låta bli att skaffa två "riktiga" hanar idag. Vilken fart det blev!

Alla far runt och spänner ut fenorna för varandra :) Riktigt svårt att inte bli sittande och bara titta :p

Hehe.. visst är det :D

Annons