Könsskillnad röd dvärgurami

#1 - 22 januari 2006 18:57
Hej!

För ett tag sedan köpte jag två stycken röda dvärguramis. Jag sa i akvarieaffären att jag helst ville ha en hane och en hona. Tyvärr visade det sig senare att det troligtvis var två hanar. Vet dock inte säkert. Den ena blev dock bortjagad av den andra och satt bara still i ett hörn av akvariet. Han åt ingenting fast jag matade precis bredvid honom. Igår hittade jag honom död :( . Den andra guramin som jag gissar är en hane (är stor med spetsig blåröd ryggfena). Har varit till en annan akvarieaffär och frågat om de hade några honor. Tyvärr kunde inte han i affären se någon skillnad och jag vågade inte chansa, vill ju inte att fler fiskar ska dö. Vill ju ha tag i en hona. Vanlig dvärgurami verkar det ju inte vara något problem med då honan är vit/silverfärgad. Men röd dvärgurami verkar svårare. Någon som kan hjälpa mig? Vill så gärna ha ett par av dessa och min hane verkar sakna en hona. Kan också säga att jag inte kan skaffa så många då akvariet som de ska vara i är på 57 liter.

Mvh
Mattias
#2 - 23 januari 2006 13:37
En räd dvärggurami hona är ju skitänkelt att utskilja.
Hannarna är röda medans honorna är gråa :)
#3 - 23 januari 2006 16:41
Stämmer verkligen det?

Jo...jag har hört det. Men stämmer det. I så fall har inte någon av de akvarieaffärer jag varit inne i någon hona för alla är lite röda. Som sagt så kunde inte personalen i affären urskilja om fisken var en hona eller en hane. På den vanliga dvärguramin gick detta - då var honan vit/grå. Ja, jag vet inte....någon som har ett bra svar på detta? Köpte i alla fall en förut som kanske är en hona sa han i affären. Får väl testa...hoppas bara inte att min hane dödar den.
#4 - 23 januari 2006 18:41
Hej!

På de som är "Sky Blue" är det dessutom en markant storleksskillnad. Lätt som en plätt till och med för en nybörjare som jag. [:)]

/Mikael

Annons