Könsskillnad på Prinsessan

#1 - 16 november 2004 07:22
Hur ser man skillnad på hane/hona på Prinsessan av Burundi????
Jag köpte fyra stycken i Uppsala, men dom sa att de var för unga för att man ska se någon skillnad. De är ungefär 6-7 cm långa.
Har hört något om att hanen ska ha spetsigare fenor(?)

Någon som vet?

Tacksam för svar till en som vill veta!!!

[:-133]
#2 - 16 november 2004 07:59
Det stämmer att hanen får något spetsigare fenor på rygg- anal- och på den lyrformade stjärtfenan,även om det kan va lite svårt att se.Detta syns tydligast på vuxna fiskar.Men har du tur så kan du fått med en par...
#3 - 16 november 2004 08:06
"den lyrformade stjärtfenan"??

Hej kompis....det är fortfarande morgon, så min akademiska sida har inte vaknat ännu!![:-4]
Hur är en lyra formad???
[:-75]

Det jag har uppmärksammat är att åtminstone en av de fyra har en något mer "rundad" analfena, alltså inte lika långsmal/spetsig som de andra!
#4 - 16 november 2004 08:24
Här har du ett kort på en säker hane iaf...
http://firstclass.lh.umu.se/~david.engstrom/ovrigt/01071AE1-004C5032.-1/bild_lank.jpg

#5 - 16 november 2004 09:51
Tack för alla svar!
Ska bli kul att få reda på om man i värsta fall sitter på 4 av samma kön. Hmm....undrar vilket odds det är på det?!?!?;-)

Återkommer senare i ämnet!
#6 - 23 november 2004 16:54
Efter att ha tittat med lupp så tycker jag faktiskt inte att det är någon större skillnad på dom!
Kanske de fortfarande verkligen är för unga för att könsbestämmas med säkerhet?!?!?
Två stycken har dock en gul fläck bakom ögat, är det mer vilken sorts prinsessa det är, eller.....??

#7 - 25 november 2004 17:22
det är olika arter av princessor , finns dom
med blå prick bakom ögonen och dom med
ingen prick alls.Det är lika "lätt" att se skillnad
på hane/hona på princessor som det är på att
se Scalarer. Alltså mycket svårt , vissa visar dock
klarare tecken som man lär sig tyda.
Men man kan inte säga att honan ser ut så där
och hanen har en sådan. Det är inga guppies...

/Baggen
#8 - 26 november 2004 08:26
Jag har haft honor som har längre fenor än hanarna, så det är
inte alltid ett säkert kännetecken. Däremot kan man oftast se honans äggläggningsrör, om de matas "kraftigt". Sedan tycker jag att man ser bäst könskillnad om man tittar på deras beteende.
Kan inte sätta fingret på exakt vad det är - det är nog något som man lärt sig med tiden...
Honan är också oftast den mindre/minsta.
#9 - 26 november 2004 09:11
En spånig följdfråga:
Har det någon betydelse om hanarna och honorna är "olika modeller", alltså är det möjligt att få avkomma...??
Dum fråga kanske....[:-91]
#10 - 26 november 2004 09:48
Vuxna hanar brukar ha lite högre panna och honorna lite mer rund i kroppen.

Annons