Könsskillnad på leptosoma???

#1 - 2 februari 2005 17:26
Jag beställde 2+4 st leptosomor from imazoo för en par veckor sedan. Min uppfattning har varit att honorna ska vara helt färglösa, är det fel??? Som det ser ut nu så har 4 st mer eller mindre gult i stjärtfenorna och ryggfenorna är mer eller mindre svarta. Tre stycken är rejält färgade men nu börjar även en fjärde att få dessa färger... innebär det då att jag i stället fått 4+2 st??? Kan tillägga att de är ca 5 cm stora...
Tyvärr hittar jag inga bilder på honor... och jag kan inte heller få någon vettig bild på mina, eftersom de är för snabba för min kamera....
Har du ett svar eller en länk till en bild på en hona så blir jag glad!
#3 - 2 februari 2005 17:38
Tack Cool... tyvärr fanns där tre bilder, två med helt färglösa honor, och en som faktiskt verkar ha lite gula pigment i stjärt och ryggfenor... så jag blev inte så mycket klokare... Ni som har dem hemma... hur mycket färg är det egentligen i honorna???
#4 - 3 februari 2005 08:29
[QUOTE=Tant Nancy]Tack Cool... tyvärr fanns där tre bilder, två med helt färglösa honor, och en som faktiskt verkar ha lite gula pigment i stjärt och ryggfenor... så jag blev inte så mycket klokare... Ni som har dem hemma... hur mycket färg är det egentligen i honorna???[/QUOTE]

Jag har 6st leptosoma "kitumba". Var lite osäker på en av mina honor med lite gult i stjärtfenan verkligen var en hona.. det löste sig för 2 veckor sedan när hon lekte, så visst kan de ha lite färg i fenorna de med..
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 februari 2005 08:33
Som med de flesta ciiklider så är det lättast att se skillnad på könen genom att jämföra könsöppningarna.
#6 - 3 februari 2005 09:13
Fullt utfärgade hanar känns ju lätt igen. Icke dominanta hanar och honor kan vara svåra att skilja åt på färgerna. Som exempel kan du se att denna honan har ganska mycket färg i fenorna:
http://www.zpet.se/medlemsbilder/showphoto.php?photo=674&sort=1&cat=all&page=1
Vad jag vet finns det heller ingen tydlig skillnad i formen på fenorna. Som Kjell säger får man jämföra könsöppningarna föra att vara säker.
Jag tycker inte det är något stort problem eftersom dom fungerar bäst i stora grupper och man kan ha jämn könsfördelning.
#7 - 22 februari 2005 11:27
Tack för alla svar... Fiskarna färgar ut mer och mer och de börjar även visa lekbeteende, vilket visar att jag nog rätt säkert har fyra hannar och två honor... Hannarna får ju ljusa fläckar längst ut på bröstfenorna, vilket väl knappast honorna får???
Jag har beställt fyra nya leptosoma också, beställde fyra honor... får väl hoppas att Imazoo lyckas gissa rätt på så många som möjligt :rolleyes:

Det finns lite halvkassa bilder på de sex jag har nu i mitt album.. rackarns snabba fiskar det där, funkar dåligt med digitalkamera kan jag säga....:eek:
#8 - 22 februari 2005 11:31
[QUOTE=Micke]Fullt utfärgade hanar känns ju lätt igen. Icke dominanta hanar och honor kan vara svåra att skilja åt på färgerna. Som exempel kan du se att denna honan har ganska mycket färg i fenorna:
http://www.zpet.se/medlemsbilder/showphoto.php?photo=674&sort=1&cat=all&page=1
Vad jag vet finns det heller ingen tydlig skillnad i formen på fenorna. Som Kjell säger får man jämföra könsöppningarna föra att vara säker.
Jag tycker inte det är något stort problem eftersom dom fungerar bäst i stora grupper och man kan ha jämn könsfördelning.[/QUOTE]
Dina bilder har hjälpt mig mycket Micke, tack för dem! Mina honor är mera "genomskinliga" och helt färglösa, men de är ju väldigt unga också!

Annons