Könsskillnad?

#1 - 26 augusti 2003 05:40
Snälla kan ni hjälpa mig reda ut lite här.
"Alla" har ju rödsebra även jag. Men jag har vissa problem med att se vad som skulle kunna vara honorna här......
Har två riktigt djuporanga firrar där den ena har tydliga äggfläckar till och med på ryggfenan?! Så den är ju en hanne. Men den andra har bara oranga fläckar inte gulare äggfläckar. MEN när solen ligger på så skimmrar ryggfenan i blått! Men utan solljus under lysrören (som ska frambringa blått och rött spektra extra bra) så ser man det inte.
Vad tror ni om det?

Sen till ett nytt gäng med bleka ljusgula individer. Alla dessa ser ut att ha äggfläckar vissa lite blekare än andra. Har alla ljusa fläckar, eller bara hannarna??? Där ser man tydligt lite blåskimmer i ryggfenan under ljusröret. Betyder det att det också är ett gäng hannar?

Virrigt värre här!

#2 - 26 augusti 2003 12:14
Nu har jag letat runt bland gamla inlägg mm. Så står det att man ska kika på analöppningen.
Om jag nu gör det, är det stor skillnad på hanne och hona då?
Honan ska ju tydligen ha ett minder hål plus ett större medans hannarna har två lika stora hål.

Gäller det även för tex Lombardoi? Tänkte om jag kunde ta en hona där och ha som "referens"...... Verkar vanskligt det här!

Jag kikade på bilderna på artbeskrivningen också och det hjälpte ju inte mig. Jag trodde det här var en hane..... Ser ut som det jag kallar äggfläckar, men det kanske honorna har också då??!!

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2632

Någon snäll själ som kan bringa klarhet i det här?

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 augusti 2003 12:46
Det stämmer att den bakre (närmast analfenan) könsöppningen är större och något rundare på honan, jämfört med hanen.
Detta är lättast att se på en hona som lekt, dessförinnan kan det vara svårt att se utan att använda lupp och dessutom ha en viss erfarenhet av könsbestämning.
Denna könsskillnad finns hos de flesta ciklider men hur tydlig skillnaden är varierar högst avsevärt mellan olika arter och grupper - till de lättaste att könsbestämma på detta sätt är malawicikliderna.
Vad gäller äggfläckar så kan även honor ha sådana, men i genomsnitt har hanar fler äggfläckar än honorna (vilket dock inte hindrar att en hona med många äggfläckar kan ha fler än en hane med få).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 26 augusti 2003 13:40
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Det stämmer att den bakre (närmast analfenan) könsöppningen är större och något rundare på honan, jämfört med hanen.

Detta är lättast att se på en hona som lekt, dessförinnan kan det vara svårt att se utan att använda lupp och dessutom ha en viss erfarenhet av könsbestämning.

Denna könsskillnad finns hos de flesta ciklider men hur tydlig skillnaden är varierar högst avsevärt mellan olika arter och grupper - till de lättaste att könsbestämma på detta sätt är malawicikliderna.

Vad gäller äggfläckar så kan även honor ha sådana, men i genomsnitt har hanar fler äggfläckar än honorna (vilket dock inte hindrar att en hona med många äggfläckar kan ha fler än en hane med få).

Akvaristiska hälsningar

Kjell

Okey! Tack för svaret. Jag inser genast att det inte är någon vitts för mig att ens prova ta upp och kika på firrarna eftersom dom bara är 5-6 cm stora nu. (dessutonm äger jag inte ett förstoringsglas)

Undrar just vad oddsen är på mina fem ljusa nykommlingar med 4-5 äggfläckar var och lite blåskimmer i ryggfenan....

Annons