könsskilland på Likoma pärlan

#1 - 18 mars 2006 10:14
Har inhandlat en grupp av små melanochromis joanjohnsonae(likomapärlan) och undrar därför hur man ser skilland på honor och hanar? De är ej någon större skillnad på de som jag har men de är som sagt ganska små ännu.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 mars 2006 10:29
Yngel ser likadana ut - sedan börjar ju hanarna alltefterhand färga om (hane visas i artbeskrivningen).
HazelCR
#3 - 19 mars 2006 04:53
Äggfläckar kan ge en viss vägledning, men även honor har en och annan äggfläck. Det är nog det enda man kan försöka gå på, om man skall försöka gissa kön på små Likomapärlor.
Tids nog blir det väldigt tydlig könsskillnad med blå hanar och bronzefärgade honor.
Här är en länk till en vacker hona. En privatsida dock, där det gamla latinska namnet anges.

http://www.kernen.se/fish/melanochromis/exasperatus.htm
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 mars 2006 09:55
Skrev faktiskt det där med äggfläckar först i mitt inlägg också eftersom det för malawi ofta är så som HacelCR skriver, men raderade detta innan jag la in inlägget.
Anledningen var att jag kollade på ca. 10-15 foton av denna art och här stämde det inte alls överens med vedertagen "praxis" - dvs här hade honorna i genomsnitt minst lika många äggfläckar.
Men som sagt jag vet inte - mycket möjligt att HacelCR har rätt:confused:
HazelCR
#5 - 19 mars 2006 10:41
Jag har arten själv just nu och har hunnit få några kullar, så viss egen erfarenhet av arten har jag. Men jag tycker att att jag betonade noga i mitt inlägg, att det var frågan om att gissa, att få viss vägledning, mer än så ger inte detta med äggfläckar.

De honor son jag sett har ofta en äggfläck långt bak på analfenan precis som i länken på bilder, som jag skickade med tidigare.
Hanar har oftast fler, men vanligt är bara två. Knepigt är det iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 mars 2006 10:49
Nu skall vi kanske inte fördjupa oss i detta men jag tycker det är intressant det du skriver.
Jag kollade återigen igenom ett antal undervattensfoton i sjön på denna art från olika biotoper. Hanarnas äggfläckar variera här mellan 0 och 2, medan honornas varierar mellan 2-4.
De observationer du gjort stämmer som sagt mer med det gängse normala för malawis.

Under alla omständigheter så tycker jag att det är en väldigt trevlig och alldeles för underskattad liten mbuna.
Bilagor:
HazelCR
#7 - 19 mars 2006 10:59
Om man nu kan lita på min akvariehandlare, så skall mina vara VF och dess avkomma således F1:or. Jag satt faktiskt och funderade om du kikade på bilder av odlade Likomapärlor, men så var ju inte fallet. Ännu knepigare blev det nu.

Det är nog tur att Mighty Mattis har inhandlat en hel grupp.

Annons