Könsmognad för guppy hanar?

#1 - 18 september 2010 06:55
Jag undrar när guppyhanarna blir könsmogna och hur vet man att det är ett bra exemplar?
#2 - 19 september 2010 06:32
Att det är ett bra exemplar ser du när den börjar närma sig fullvuxen ålder, och vad är egentligen ett bra exemplar? Själv gillar jag när de är lite kortare i kroppen och kraftiga, ungefär som Endlers ser ut i formen men lite större.
Könsmognaden är varierande, beroende på uppväxtmiljön. Men ser man rent generellt kan det röra sig om ca 4 månader, det är ungefär när de börjar färga ut. Intresset på det motsatta könet börjar även visa sig och den jagar då honorna:).
#3 - 21 september 2010 09:06
Tack för svaret:)
Hanen har färgat ut för ett tag sedan. Jagköpte två enligt mig fina honor ovhhan jagade den ena lite, får se vad som händer:)
#4 - 22 september 2010 09:17
:p...vad som händer? Yngel kommer dyka upp typ en gång i månaden naturligtvis!:d Det är det vanliga i naturen.....OCH i akvarierna!

Vissa guppyhanar blir KÖNSMOGNA långt innan de FÄRGAR UT/blir fina. Ibland så tidigt som vid 1-2 månaders ålder, det beror på vilken stam de tillhör. Jag tror själv det är så att odlingsvarianterna av guppy blir könsmogna senare än vildformerna....

Lycka till med dina guppy, vill du läsa mer så kolla den här tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002&page=1
Speciellt i början hittar du mycket fakta om dessa små "juveler".
#5 - 22 september 2010 19:50
Vi har diskuterat detta tidigare, och om du fortfarande har guppyhannar som blir känsmogna vid en månads ålder vill jag fortfarande ha reda på vad du matar dessa med...?
#6 - 23 september 2010 23:31
ansjo skrev:
Att det är ett bra exemplar ser du när den börjar närma sig fullvuxen ålder, och vad är egentligen ett bra exemplar? Själv gillar jag när de är lite kortare i kroppen och kraftiga, ungefär som Endlers ser ut i formen men lite större.

Könsmognaden är varierande, beroende på uppväxtmiljön. Men ser man rent generellt kan det röra sig om ca 4 månader, det är ungefär när de börjar färga ut. Intresset på det motsatta könet börjar även visa sig och den jagar då honorna:).

jag har guppy yngel, en är mörk med gul, orange, blå bakfena..är det en hane??honorna e ju inte så färgiga, sen har jag typ 3 som e större o ingen färg alls, typ ljusgula, kan det vara honor?
#7 - 24 september 2010 05:52
Dark angel: du kan se rätt tidigt om de har gonopodium.

Tummen: Min hanne är inte så gammal 2- 3mån kanske, har tappat räkningen efter alla yngel:) Tack för bra, trevligt och givande svar:)Förrästen har jag bara sett hanen jaga den ena honan, kanske var honorna redan dräktiga när jag köpte dem. Hur fort ser man gravidfläcken efter parningen?

Ansjo: Jag matar mina Guppy med algtabletter (för botten firrar som min Ancistrus), Flingfoder och Fancy guppy.
#8 - 24 september 2010 08:19
jag har guppy yngel, en är mörk med gul, orange, blå bakfena..är det en hane??honorna e ju inte så färgiga, sen har jag typ 3 som e större o ingen färg alls, typ ljusgula, kan det vara honor?
Det finns honor som är nästan lika färglada som hannar så det är inte alltid något man kan följa strikt, då är det bättre att vänta tills de vuxit till sig och du kan se om de får gonopodium eller inte.

@Lineli:Matfrågan var ämnad till tummen då jag inte förstår hur han kan få könsmogna guppyhanar på en månad efter födseln.
#9 - 25 september 2010 05:01
ansjo: Oj då, såg det nu läste lite för snabbt[:o] Vid en månad är de ju fortfarande pyttesmå och kanske en cm. Verkar otroligt om de är könsmogna redan då.

Tummen: Jag blir också nyfiken vad du ger för mat...
#10 - 1 oktober 2010 12:43
ansjo skrev:
Vi har diskuterat detta tidigare, och om du fortfarande har guppyhannar som blir känsmogna vid en månads ålder vill jag fortfarande ha reda på vad du matar dessa med...?

Samma som jag sagt tidigare....alla möjliga frysfoder mm...;) men som vi också sagt tidigare så är det inte alla (eller ens långt ifrån alla) mina guppy som är så snabba, men man skall veta att det förekommer. Något man skall vara medveten om också är ju att hanarna kan vara KÖNSMOGNA långt innan de FÄRGAR UT.:p
#11 - 1 oktober 2010 12:47
[QUOTE=Lineli;1451356Tummen: Min hanne är inte så gammal 2- 3mån kanske, har tappat räkningen efter alla yngel:) Tack för bra, trevligt och givande svar:)Förrästen har jag bara sett hanen jaga den ena honan, kanske var honorna redan dräktiga när jag köpte dem. Hur fort ser man gravidfläcken efter parningen?

[/QUOTE]

"graviditetsfläcken" finns där jämt, den (och magen)växer däremot till sig väldigt mycket när de skall få yngel.
Ja, om honorna gick med hanar i butiken kan du räkna med att de hade yngel i magen från början.
#12 - 1 oktober 2010 12:51
Lineli skrev:
ansjo: Oj då, såg det nu läste lite för snabbt[:o] Vid en månad är de ju fortfarande pyttesmå och kanske en cm. Verkar otroligt om de är könsmogna redan då.

Tummen: Jag blir också nyfiken vad du ger för mat...

Oj vad alla är nyfikna.....men visst, det skulle jag också vara om man läste slarvigt.....För att förtydliga mig lite kan vi ju konstatera att det ändå rör sig om undantag.
#13 - 5 oktober 2010 16:16
Mmm, säkert....
#14 - 5 oktober 2010 18:19
Det verkar faktiskt inte som om guppyhanen är så intresserad av de nya honorna längre. Verkar inte heller som om de är med yngel.
Där emot är han mer intresserad av den honan som är nästan lika gammal och från samma pappa, kanske de nya guppyhonorna är för stora för honom ännu el vad tror ni det beror på.?
#15 - 5 oktober 2010 18:45
Oroa dig inte, det finns inte på världskartan att en guppyhanne inte skulle vara intresserad av en guppyhona:p... Troligen är det redan "färdigt" nu och honorna är på tjocken och då är det inte lika kul längre utan dags för nästa ungmö;).
Bilagor:
#16 - 5 oktober 2010 18:50
Jag hoppas det för jag har köpt en sådan fin hona som jag tror är blond med gult, väldigt ljus är hon iaf. Jag tror att det kan bli fina yngel efter henne och hanen som är lite snakeskinn.
#17 - 8 oktober 2010 13:33
Du är ju goldmedlem så ta lite bilder och lägg in här.....vore kul att kunna se dem, inte bara läsa om dem.

Men jag vet också att det är SVÅRT att ta bra bilder på guppy; liten aktiv fisk, som dessutom skimrar/blänker i starkt ljus, inte lätt att få skarpa bilder utan "reflexer" i kroppen....men trägen vinner, gör ett hundratal försök så får vi se.....:p
#18 - 8 oktober 2010 13:43
ansjo skrev:
Mmm, säkert....

Absolut!;) Nuförtiden "mognar" dock alla mina hanar lite senare/mer normalt, eftersom jag har slut på de flesta typerna av frysfoder, så nu får de "bara" olika typer av torrfoder.:)

Jag kan tänka mig att detta är ett "naturens sätt" att se till att populationen överlever, något/några yngel i varje kull har en disposition att bli könsmogna väldigt tidigt så att det "alltid" finns produktiva hanar även när de vuxna färgglada hanarna(och även honorna) (i vissa biotoper) blir uppätna av rovfisk....i akvarium behövs det inte längre, men det förstår naturligtvis inte generna, utan i vissa fall kommer det dyka upp "tidiga" hanar....

Naturligtvis gäller detta mest för "ursprungliga" guppyformer, som t.ex. vildguppy och Endlers, akvariestammarna av "vanliga" guppy har ju avlats på sådana egenskaper som att bli större/färggladare än ursprungsformerna vilket naturligtvis gör att det kräver en längre tid att utvecklas.:)
#19 - 8 oktober 2010 13:48
Sorry Tummen, men du får nog försöka övertyga någon annan att dina hannar blir könsmogna när de är en månad gamla...
#20 - 8 oktober 2010 18:54
Nu håller jag på att ladda batteriet till min digitalkamera, får se om jag lyckas ta några guppy bilder. Jag vet inte ens hur jag ska ställa in kameran, kanske dags att ta itu med det nu undrar om deet finns någon manual kvar.....
#21 - 8 oktober 2010 19:16
Finns säkert manualer på tillverkarens hemsida..
#22 - 8 oktober 2010 19:30
ja, jag såg just det men tyvärr blev jag inte klokare av det..Kanske det är jättesvårt att ta bilder på fiskar med just min kamera jag kan inget om sådant. Får se om jag kan få till någon liten bild som påminner om en Guppy Iaf:)
Bilagor:
#23 - 8 oktober 2010 21:40
Här kommer lite bilder, tyvärr väldigt dåliga...men jag försökte iaf.

[ATTACH=CONFIG]38043[/ATTACH]
Ljusa guppyhonan är hon vad man kallar blond?

[ATTACH=CONFIG]38044[/ATTACH]
Hona+hane
[ATTACH=CONFIG]38045[/ATTACH]
Hanen som var näst intill omöjlig att få en bild på.
[ATTACH=CONFIG]38046[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38047[/ATTACH]
de små prickarna under hanen är Platy yngel:) Synd att hanens "Snakeskinn mönster" inte syns alls. Han skiftar annars i lite blåt på sidorna. På bilderna ser han väldigt vanlig ut.
#24 - 11 oktober 2010 11:28
den ljusa honan är ff inte med ungar! Kanske hon är för gammal? Jag har hört att när Guppyhonor inte blir med yngel tidigt så kan de bli så att de inte kan få yngel alls. Vet ngn om det stämmer?
#25 - 11 oktober 2010 11:35
Tveksamt, personligen har jag aldrig sett en gammal hona utan att ge yngel. Däremot brukar ynglen bli lite färre men större, med stigande ålder på honan. Ge det lite tid så kommer det säkerligen att lösa sig, det är bara du själv som far illa av att "stressa" om hon inte ser ut att vara på tjocken:).
Jag fick ett par Guppy av en vän för ett tag sedan, och honan släppte inga yngel förrän efter ca tre månader hos mig. Kan vara miljöombytet som försenar dräktigheten, och kanske det samma som hänt hos dig:).
#26 - 11 oktober 2010 11:43
tack för snabbt svar!
Nu när du säger det så tänkte jag efter lite och hon är nog inte riktigt aklimatiserad ännu och jag medecinerade ju karet för ett tag sedan med.
Jag har däremot fått flera Platy yngel så nu måste jag sätta igång mitt "pytteakvarie" på 19l så jag kan minska fiskbeståndet lite. Lätt att det blir "överbefiskat" annars.
#27 - 11 oktober 2010 11:48
Alltid kul med förökning så länge det håller sig på en lagom nivå:p...
#28 - 11 oktober 2010 12:54
Ja absolut kul med yngel men i lagom nivå:)

När jag började med akvarie hobbyn tänkte jag först ha en yngelkasse men förstod sedan att det stressar honan och det blir ju lite väl många yngel. Jag låter fiskarna få ynglen fritt i karet så överleer förhoppningsvis bara de starkaste, tror att det är det bästa och sundaste för fiskarna. Jag har både Guppy, Platy och svärdbärare som ju alla lätt ynglar av sig.
#29 - 11 oktober 2010 13:33
Helt rätt tänkt:)! Det blir oftast gott om avkomma ändå utan att man behöver göra så mycket mer:).
#30 - 11 oktober 2010 14:23
det svåraste blir att inreda 19l så det blir fint och trevligt för ynglen.
#31 - 11 oktober 2010 14:28
Små rötter från tex Trollhassel och mossa så kommer det att bli mysigt:).
#32 - 11 oktober 2010 14:46
kan man ha trollhassel? Visste inte det! Går det med ormhassel med? Vad ska man ha för mossa?
#33 - 11 oktober 2010 14:50
De flesta lövträd går att använda, se upp med färsk ek bara. Bra mossa till detta är Christmas moss, Fussidens fontanus och Taiwan moss som du kan binda på grenarna så de sedan växer hängande ner och ser skitsnyggt ut:)! Lite snygga stenar på botten så är det fullbordat.
#34 - 11 oktober 2010 14:51
Såg att det spårar ut från ursprungsfrågan nu, starta en ny tråd i projektdelen så kan du där ta upp det mesta som gäller dina kar:)...
#35 - 11 oktober 2010 14:51
Har för mig att trollhassel o ormhassel är samma. Det finns ju många sorters mossa, men den vanligaste och den enda jag har haft är javamossa, den är lätt men man måste klippa den ofta så att mossan närmast underlaget inte vissnar..
#36 - 11 oktober 2010 15:28
Tack för många bra svar:)

Jag startar en ny projekttråd om mitt pyttekar, kan ju vara kul med en kontrast till alla akvariestugor och 900litrare, hi hi
#37 - 11 oktober 2010 15:45
Lineli skrev:
Tack för många bra svar:)

Jag startar en ny projekttråd om mitt pyttekar, kan ju vara kul med en kontrast till alla akvariestugor och 900litrare, hi hi

att inreda ett kar på 5-7-900 liter är en bagis.....man har så stor plats att man kan rådda runt rätt rejält.

19 liter....det är däremot en konst att få det bra....tips....skissa på papper innan du börjar.....

.

Annons