Könsmogen ansistrus?

#1 - 11 november 2003 12:37
Hallå där!!
När anses ansistrus-malen vara könsmogen?
Är det vanligt att man har flera par eller atminstonde flera honor till en hane i samma akvarium vid uppfödning av dessa?
Är det nödvändigt att ha avelsfiskarna i ett "eget" akvarium utan några andra ev. störande individer?
Får rom och yngel vara ifred för föräldrarna eller skall man avlägsna dessa efter äggläggning?
Många frågor och oerhört tacksam för svar....
Mvh/ Jenny
#2 - 11 november 2003 12:52
Jag har har för mig att de blir könsmogna ganska sent, när de är cirka 7-8 cm. Du kan ha flera ancistrus i akvariet samtidigt, fast helst då en hanne och flera honor - har du tur leker han av alla honor efter varandra och då blir det MÅNGA yngel...[:-92]

Du kan flytta över dina ancistrus till ett lekakvarium om du vill vara säker på att få behålla ynglen (men flytta tillbaka föräldrarna efter avslutad lek, våran hanne har iofs aldrig gett sig på ynglena ens efter han avslutat vaktandet, men man vet ju aldrig...hon kommer i alla fall försöka äta upp dem) men jag tror inte det ens behövs flyttas några ancistrus överhuvudtaget - mina går i ett 170-liters tillsammans med fjärilsciklider och kilfläcksrasborar och de leker gång på gång så fort hannen slutat vakta föregående kull. Några yngel blir såklart uppätna, men många klarar sig också.

Lycka till!
#3 - 11 november 2003 14:07
Börja med att göra en sökning här på forumet, skriv ex vis "ancistrus yngel" i sökrutan och du borde få många träffar...
jag har skrivit MASSOR i det ämnet på det här forumet. Har du fortfarande funderingar efter du läst allt så kan du ställa frågan här så lovar jag att försöka svara...
Några korta hintar kan jag ge nu:
Man ser på hannarna när de är könsmogna, 7-8 cm är ett bra mått förutsatt att de har fått växa normalt. 6-12 mån gamla är väl också ett mått.
Anpassa antalet honor till hannen utifrån hur många yngel du kan föda upp... 1 yngel = 1 liter vatten minst.
Fiskarna leker oberoende av innevånare i karet, däremot finns det många som gärna äter yngel. Övriga innevånare ska också tåla regntidssimulering om man behöver ta till det...
Rom och yngel äts INTE av föräldrarna, men gärna av andra...
#4 - 11 november 2003 14:36
Tack så mycket för inläggen!
Glömde fråga om ni har märkt att ngn. särskild temp i vattnet är att föredra för ansistrus? Även vad man bör mata ynglen med eller rättare sagt vilket foder verkar fungera bäst?

<b>Nanc</b>!? Var inne på zoonen och kollade in ditt galleri. På en bild kunde man se att ynglen åt på ngt. som liknar en donut. Vad är det för ngt?

tack/ Jenny
#5 - 11 november 2003 14:57
Bästa temp när man har yngel är väl sisådär en 25-26 grader. Mina Ancistrusar brukar sluta äta när det blir fel temp, så då får man justera lite...
Maltabletter och skivor av Zuccini (det är det du ser på bilden) är älsklingsfödan. Zuccini kan man börja med ca en vecka efter att de kommit ut ur grottan/roten...

Annons