Könsfördelning msobo?

#1 - 14 november 2003 22:22
Hej!
Vi skaffade oss 6 metriaclima sp. msobo, och det visade sig att åtminstone 4 är hanar. Hur många honor behöver jag köpa till för att det ska funka bra? Behöver jag göra mig av med hanar, i så fall hur många? Har fått tips om att ha många hanar, så att de bråkar med varandra istället för med honorna... Hur många msobo borde jag ha tillsammans? De bor i ett 375-liters tillsammans med 4 hongi och ett stim ganska små cyrtocara moorii.

Tacksam för svar snarast, då det blivit ganska mycket oroligheter i akvariet de senaste dagarna...
#2 - 15 november 2003 11:27
Snälla, kan någon hjälpa oss? Jag vill inte att fiskarna skadas... Det börjar nämligen bli våldsamt mellan "hanarna"...

Senare...Jag undrar om det verkligen inte finns någon som kan tänka sig att hjälpa oss. Läser alla bara meddelandet och struntar i att försöka svara? Eller är det ingen hyfsat kunnig människa inne här nuförtiden?

Snälla snälla, hjälp!!!!
#3 - 15 november 2003 19:34
Jag hittar ingen fakta om metriaclima sp. msobo på zoopet (jag är inte bra på att hitta) så jag kan inte hjälpa dig men om du ger mig en länk till en sida om metriaclima sp. msobo så kan jag läsa om dom och kanske hjälpa dig.
Jag kan inte mycket om denna fisk men vill gärna hjälpa till.
#4 - 15 november 2003 19:42
Har aldrig hört talas om fisken. Vanligast när det gäller ciklider och andra fiskar är väl att ha flera honor än hanar, just eftersom hanarna kommer att bråka med varandra. Jag har andra cikldier med ! hane och resten honor, och de bråkar inte alls. Gör dig av med några hanar, och skaffa minst 3 st fler honor än vad du har hanar, så kommer nog bråken att lugna ner sig. Ett bra tips är att ha en grotta i ett hörn, eller ett rör, där en jagad fisk kan gömma sig. När du matar är det bra att mata på flera ställen samtidigt, och sprida ut maten, så att alla fiskar, och inte bara de dominanta, för tillräckligt med mat. Det är nog svar på alla dina frågor, hoppas jag... Du kanske borde sätta någon/några fiskar i karantän så länge, innan du har skaffat flera fiskar.

(hoppas att det ordnar sig, inget är mera deprimerande än fiskar som slåss)

Mvh Malawi´n
#5 - 15 november 2003 19:43
DETTA SA DU....
"Snälla, kan någon hjälpa oss? Jag vill inte att fiskarna skadas... Det börjar nämligen bli våldsamt mellan "hanarna"..."

Mellan vilka hanar börjar det bli våldsamt, hongi och msobo hanarna eller... Jag har ingen anning om vad msobo är för en fisk så jag måste få lite fakta om den innan jag kan hjälpa dig, (om jag kan hjälpa dig) =)

För man vill ju alltid hjälpa till.
#6 - 15 november 2003 20:04
Tack för era svar!
Det är enbart msobo-hanarna som slåss med varandra. Tidigare var det lugnt, men nu börjar 2-3 "hanar" färga ut. Alltså de fiskar vi köpt som honor.
Msobo ser ut ungefär som rödzebra, fast lite gulare. Hanen är svart-blå, jättevacker!
Artbeskrivning: http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=558

Tacksam för all hjälp jag kan få!
#7 - 15 november 2003 20:14
Ok jag har rödzebror och dom verkar ganska lika, bara att rödzebror verkar vara lite lugnare än msobo.
Så om jag var du hade nog jag haft 3 hanar och 5-6 honor.

Tack för att du visade mig hur den fina msobo fisken såg ut.
Och hoppas att mitt svar kommer till nån nytta.
#8 - 15 november 2003 20:27
Tack!

Annons