Könsbestämning citrontetror

#1 - 19 november 2004 12:55
Inhandlade sex stycken citrontetror i veckan, och vill nu föröka könsbestämma dem... Problemet är att de är "lika som bär".

Enligt artbeskrivningen: "Hanarna är slankare än honorna, som speciellt under lekperioden är rundare. Hanens analfena har en mer markerad svart söm."

Problemet är att alla har lika "svarta sömmar" och lika kroppsform...[:-48]

Kan det vara så att de måste acklimatisera sig för att könsskillnaderna ska framträda ordentligt (låter knepigt) eller är det bara oerhört svårt?
#2 - 14 december 2004 21:30
Jag hade också samma problem med att könsbestämma mina citrontetror. Men nu börja smått se skillnaden mellan dem. För ett tag sedan färgade mina hanar ut och blev mer klarare i färgerna. Av vad jag såg så hade hanarna en markant markerad svart söm längs hela analfenan medans honorna inte har lika markant markerad och eventuellt inte heller längs hela analfenan. Hoppas det kan hjälpa dej lite på traven. Men visst är det svårt att se skillnad ibland. Lättast att se skillnad är ju när de leker då färgar hanarna ut och blir mer färggranna.

lycka till!
Justme
#3 - 15 december 2004 16:55
Vilka förutsättningar (karstorlek, torv, vattenvärden osv) hade du när du fick lek på dem?

Jag har en typ flajback på 25 liter som jag tänkt använda, med en knippe hornsärv i. En del säger att man ska undan för undan höja vattennivån med dest-vatten - behövs det (minska kH)?

Jag har ännu inte lyckats se skillnad mellan några, tycker att alla har en hyfsat markerad svart söm...
#4 - 15 december 2004 18:19
Det kar jag har till mina citrontetror är på 90 liter. Ett ph mellan 7,3 - 7,6. Ganska mycket växter, ett par vildvuxna vattenwistaria som täcker en del av ytan. Jag har inte gjort något speciellt utan jag upptäckte av en slump att det va ett väldigt stimmande och jagande i karet en dag. Det enda förändringen jag har gjort är att jag byte ut innerfiltret mot ett ytterfilter där jag lättare kan ställa in cirkulationen på ytvattnet. Citrontetran vill gärna lite svagare strömning på vattnet gärna öppna ytor så de kan sträcka ut ordentligt.
Jag är inte helt säker på att det var riktig lek eller om det var maktkamp mellan hanarna. De färgar ut även vid revirbråk medans honorna dra sig undan bråket och är inte lika klara i färgerna.

Hanarna har en ganska bred markerad svart söm medan honorna har en smalare och lite avsmalnade eller knappast någon söm mot slutet av analfenan.

Har jag tur så kanske det händer igen och då ska jag försöka föra dagbok över vilka värden och förändringar jag har gjort.

Akvariet är under förändring ska försöka få det att efterlikna sydamerikans biotop. Så får väl se vad som händer.

Hoppas du fått reda på lite mer.

Lycka till!

Justme

#5 - 15 december 2004 19:05
Hej jag tror inte att du behöver göra något specielt för att dom skall leka. Köpte för två år sedan 9st citrontetror har nu ca 40st i ett sällskapskar med 6 stora scalarer massor av kardinaltetror, vinkeltetror, malar och lite annat. Det dyker regelbundet upp nya yngel.
mvh Sven-Olof
#6 - 27 januari 2005 16:42
Efter vattenbyte igår, märkte jag att mina citroner nu blev gulare... Dessutom fick runt hälften av dem (de är nu 22 st) en rätt utmärkande svart söm på ryggfenan. Antar att det är hannar (?) - i så fall är jag glad =)

Har i alla fall satt en förmodat hona och en dito hane i min flajbox, och har som sagt en knippe hornsärv i - filtret är ett billifilter, belysningen är dämpad. Nu håller jag tummarna för att de leker utan att jag måste böka med destvatten och torv mm.

Annons