Könsbestämning av Golden

#1 - 4 maj 2007 16:43
Har försökt att se hur många hanar respektive honor vi har av våra Golden men jag är lite osäker på hur man ser det?
Är det klarheten på färgerna och äggfläck på analfenan man tittar efter eller är det något annat?
Vissa av våra är väldigt klara i färgerna men jag kan inte se någon äggfläck på analfenan hos någon av dem.
Har försökt kika runt lite men jag har inte riktigt hittat nån beskrivning av hur man ser det som jag begriper.
#2 - 4 maj 2007 18:30
Som jag har fattat det är honorna blekare gula och "manen" blekare svart. Är inte 100 på min sak men det är vad jag hört.
#3 - 4 maj 2007 18:42
Det säkraste är att kolla kloaköppningarna med en lupp.....svårt ja men finns en del bilder på nätet hur hane resp hona ser ut...

'lycka till
#4 - 4 maj 2007 18:45
Ok,tack bägge två för hjälpen.
#5 - 4 maj 2007 19:33
Om det är inte nån alls Gul fläck på analfenan så är det troligt vis honor men dem brukar också ha fläckar så det låter lite märkligt.Men om det är ungdjur så är det svårt att se på dem om det är hane eller hona.
#6 - 4 maj 2007 20:01
Kan inte säga 100% säkert att dom inte har fläckar på analfenan men jag har inte lyckats se några. De är 5-6 cm stora och vi har haft dem i ca ett halvår så jag tror att det borde gå att se nu,inte säker dock...är fortfarande nybörjare.
De var de första fiskarna vi skaffade men de är minst i karet allihop så det kan kanske hända att de fortfarande är för unga för att kunna se det.
#7 - 4 maj 2007 20:22
När de tuggar och sedan spottar ut yngel kan du vara säker på att det är en hona :p :) :D

Nä, skämt åsido men jag kunde bara inte låta bli.;) :)

(Hoppas du inte tar illa upp)

Jag har tyvärr inte något bra svar att ge dig. (Kan inte heller se skillnad på de flesta av dem)
#8 - 4 maj 2007 20:26
Kan inte säga 100% säkert att dom inte har fläckar på analfenan men jag har inte lyckats se några. De är 5-6 cm stora och vi har haft dem i ca ett halvår så jag tror att det borde gå att se nu,inte säker dock...är fortfarande nybörjare.

De var de första fiskarna vi skaffade men de är minst i karet allihop så det kan kanske hända att de fortfarande är för unga för att kunna se det.
Vid den storleken så borde man sett fläckar så det är nog många honor men jag kan ha fel det lär du märka:)
#9 - 4 maj 2007 20:52
har hört många varianter på hur man kan see könet, att hanar har en rand tvärs genom ögat (svart rand) dom är mörkare och en klar och fin äggfläck samt att honorna är något vitare på färgen och hanarna något gulare.
Tycker själv att det fortfarande är svårt med att see könen efter som Goldens ändrar färgen/täckningen beroende på gruppen, har en hona som är myket mer klarare gul än en utav hanarna även fast hanen är myket större, har även en golden hane som fick halva analfenan bort biten i ett bråk mellan dom två största golden hanarna, och nu flera månader senare kan jag fortfarande inte see att hans äggfläck har kommit tillbaks efter den vart bort biten.
Detta är bara min egen erfarenhet och kanske inte stämmer helt med alla andra.
#10 - 4 maj 2007 21:15
Det är en kombination av saker man får kolla på... Generellt har hanarna mera svarta teckningar än honorna.
Det gäller randen genom ögat, en bredare svart rand på analfenan, en bredare svart rand på ryggfenan och ofta svarta bukfenor. Vissa hanar har en "mustasch" i form av den svag svart teckning ovanför överläppen. Äggfläckarna är inget vidare bra kännetecken.

Men helt lätt är det inte att se, framförallt om de är små, det håller jag med om. :)
#11 - 4 maj 2007 21:19
Jo presics Jens A, mustaschen också ja :). skulle gärna lägga upp lite bilder men min kamera är en mobiltelefon på 2MP så det är väll knapt man ens ser fisken på bilderna :)
#12 - 4 maj 2007 22:05
Hmm...jag har en halvtaskig bild på en hane på min sida, faktiskt. Man kan åtminstone se särdragen jag nämner, och med lite god vilja även mustaschen. :)
#13 - 5 maj 2007 06:44
Många bra tips :) Har suttit och studerat dem ett tag på morgonen och jag tror att vi har 4 honor och en hane. Får väl se om det blir några yngel i framtiden,det är nog det lättaste sättet att se hur vi har det.
Det är bara våra Golden och våra Auratus som inte tuggat ännu och Auratus är vi rätt säkra på att alla 5 är hannar så jag ska höra med butiken där vi köpte dem om vi kan få byta ut några.

Tack för hjälpen allihop.

Annons