Könsbestämma Pseudotropheus sp. "acei"

#1 - 31 december 2005 12:26
Hej på Er!

Sitter här framför mitt akvarie och spanar i vanlig ordning. Speciellt så tittar jag på min grupp med Acei:er. Jag försöker hitta skillnader på dem eftersom jag undrar vilka som är hanar och respektive honor. Tyvärr så hittar jag inget speciellt som skiljer dem.

De jag har är ca 7-10cm (utan stjärtfena).

Någon som vet könsskillnaderna på acei?

MVH
Daniel.
#2 - 31 december 2005 15:24
Hanar och honor skiljer sig mycket litet åt. Hanar är oftast något större samt kan ha någon äggfläck mer.
#3 - 31 december 2005 15:50
Jo, storleken är en bra variant. Får anta att den minsta är en hona och den största en hane. De där i mellan får vara könsneutrala :)

Ska gå och ta ett span på äggfläckar.
#4 - 2 januari 2006 08:57
Jag tycker mina honor tuggar konstant så det är bara att kolla efter påsen under hakan ;)

Mvh Erik
#5 - 5 januari 2006 00:16
[QUOTE=el_pako]Hanar och honor skiljer sig mycket litet åt. Hanar är oftast något större samt kan ha någon äggfläck mer.[/QUOTE]
Vad är en äggfläck?
Snyggt saxat från artbeskrivningen också:p
#6 - 5 januari 2006 02:08
hehe,äggfläck är det prickar som vissa fiskar har på fenan?
#7 - 5 januari 2006 16:03
Jag vet inte, därför jag frågade forstås:p:D

Men om det är det, så har alla mina acei det. Och nu tycker jag att de flörtar med varandra, några simmar iaf runt framför de andra och skakar frenetiskt, det är väl flörtning? Så då bör ju det vara olika kön. Jag har 5 st, och 4 har en prick och den sista har 2. Så jag är skönt förvirrad:cool:
#8 - 6 januari 2006 10:31
Jag har två stora ca 10cm, de har 2 fläckar. Och två mindre ca 7cm, de har en fläck. Så, jag antar att de små är honor. Får väl se och hoppas att det är så :)

Annons