Könsbestämma Hongi...börjar bli förvirrad

#1 - 7 september 2007 19:32
Jag har 5 stycken unga hongi och köpte så det skulle vara 2 hanar och 3 honor men tycker att dom har ändrat frg lite allihopa och tycker att en av dom små bruna börjar bli väldigt ljus i färgerna som min största hane...

dom 2 största skulle vara hanar dom har 2 och 3 äggfläckar och dom andra har bara 1...dom minsta är mest bruna...

När dom späner ut fenorna och darrar är det ett tecken på att det är en hane? (För det är väll en parningsgrej:confused:)

Finns det några andra beteenden man kan kolla på?

MVH John
#2 - 7 september 2007 20:07
Hannarna blir blåa med svart/bruna ränder Röd lr gul upptill..
Honorna brun/lila med ränder röd lr gul upptill..
När de spänner och darrar är det ett tecken på att de är hannar men jag har sett små honor göra det också..
Kanske lite på skoj, vad vet jag mitt arma lud....
#3 - 7 september 2007 23:10
Hittade detta på kommentarer under Artbeskrivningen av Hongi...

"Hongi är en mycket vacker fisk dock väldigt dominant. Även honor mot varandra uppträder ibland som hanar.
Har en Hongi-hane som är otroligt vacker, tror den kallas red top eller något sådant, men den är kung i burken och totalt vidrig mot resten av gänget.
Det gäller att välja rätt sällskap till den typen. Ett förslag är Melanochromis Elastodema som Hongin har tydlig respekt för och oftast låter vara i fred.
Min Cynotilapia Afra-grupp däremot måste jag omplacera eftersom dom är helt trakasserade av Hongin. Men som sagt, det händer saker hela tiden med Hongi./ Brandel "

Men vill tillägga att de är tuffa men inte toktuffa, det går att ha dem med andra Mbunas även Alunocara...:p
#4 - 8 september 2007 20:18
Det har jag läst men där får man inte ut så mycket av hur man skiljer på hane och hona i beteende...
var det jag menar...
#5 - 9 september 2007 12:35
hlafk skrev:
Det har jag läst men där får man inte ut så mycket av hur man skiljer på hane och hona i beteende...

var det jag menar...

Kolla mitt första inlägg..:D
#6 - 9 september 2007 12:53
Annars kan du ju alltid vänta tills någon av dem börjar gå och tugga, så vet du med största sannolikhet att åtminstone DET är en hona. :)
#7 - 10 september 2007 11:53
De kan vara väldigt svåra att se könsskillnad på, men mina hanar har nu fått betydligt mer äggfläckar än honorna. Och precis, honorna kan också färga till ibland och nästan uppträda som hanar i beteendet. Min största trodde jag var en hane ett tag just pga av sin dominans, men det gick över när jag hittade den tuggande en dag! ;)
#8 - 11 september 2007 08:07
Bra information =) fick själv ett tiotal hongi yngel i helgen
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 september 2007 08:41
Man kan bara få indikationer om vilket kön det är genom de sätt som nämns ovan. Det säkraste är alltid att vända upp och ner på dom och titta på könsöppningarna - men på icke lekta exemplar måste man vara mycket van vid att könsbestämma på detta sätt för att vara säker

Annons