Könsbestämma hongi ?

#1 - 27 mars 2007 18:01
Jag köpte för snart ett år sedan en hongihona ( mest för att hon tuggade och jag tyckte de skulle vara roligt med yngel ).

Jag köpte förra veckan en "hane" till henne.

Jag är lite tveksam till om de verkligen är en hane! Båda har nämligen en äggfläck på bakre fenan!
Hur ser man skilland? Jag tycker att "han" är lite gulare under huvudet mot magen, men annars så är de lika [COLOR=sienna]brun[/COLOR][COLOR=royalblue]blåa[/COLOR][COLOR=black]. [/COLOR]
För övrigt är hon jätte agressiv mot "honom" och han är livrädd och gömmer sig mest bakom en stor rot jag har!
#2 - 28 mars 2007 15:14
någon som kan förbarma sig att svara?
#3 - 28 mars 2007 15:40
Det låter som din "hona" snarare är en hane om den är på din hane, annars kan honor vara aggresiva mot varandra. Det är jättesvårt att se skillnaden, särskilt när dem är mindre. Att gå efter äggfläckar är tyvärr inget man kan lita på.
/Linus
#4 - 28 mars 2007 18:08
jo men den äldre måste vara en hona, eftersom att hon har tuggat... inte hört att hanar kan tugga !!! :)

har läst på lite och de verkar som om att när de är unga ser man ingen skillnad + att de färgar bara ut om de är nöjda med tillvaron!
#5 - 28 mars 2007 18:18
Ja då är det säkerligen en hona hehe :). Har aldrig varit med om honor som jagat hanar. Den enda skillnaden jag har kunnat komma på är att hanarna har en tendens att färga ut dem svarta ränderna mer än honor.
/Linus
#6 - 28 mars 2007 18:41
attans! då blev jag möjligen blåst :( får köpa en säker hane när någon annan fisk dör.. har lite trångt nu!

observerade nyss att min dominerande demasoni hane para sig med allt ! han försökte med en golden en annan hane och ett skifferblock ! :)
#7 - 28 mars 2007 19:01
Ja dem kan vara på det mesta :) . Men dem markerar revir och visar upp sig på samma sätt som dem lockar honor så det kan vara det du såg.

/Linus
#8 - 28 mars 2007 19:51
dom är svåra som attans o se skilnnad på.
Själv tycker ja man kan ana de på deras "personlighet" ja låter dumt men ja kan :P

äggfläckar säger inget alls då en av mina honer har fler än den dominanta hanen
#9 - 29 mars 2007 11:36
Det är faktist ett bra sätt att ta ta reda på könet, det kräver dock att dem är lite större så att dem har lite "personlighet" dessutom kan det vara svårt bland 40 andra i affären att bestämma på det viset.

Annons