Könsbestämma Eldbuksciklid (Thoorictys meeki) BILD!!!

#1 - 28 oktober 2010 11:34
Har sett ett par Eldbuskciklider som jag vill ha, men är osäker på om det är hane och hona, eller om det är två hanar.

Hoppas nån kan könsbestämma dem...:)

[ATTACH=CONFIG]38589[/ATTACH] Bild 1
[ATTACH=CONFIG]38590[/ATTACH]Bild 2
[ATTACH=CONFIG]38591[/ATTACH] Bägge två.
#2 - 28 oktober 2010 11:55
Är det samma vinkel så ser Bild 2 ut som en hane, tänkte på analfenan. På Bild 3 den som är närmast ser ut som en hane.
#3 - 28 oktober 2010 14:33
Bild 1 och 2 är tagen i samma vinkel. Bild tre Är den fisken den samma som den på bild två....Men jag tycker bägge två har väldigt långa utdragna fenor...Den ena iofs. mer än den andra. Den enas ryggfena går bakåt i en böj. Den andras ryggfena är kortare och svänger uppåt......

På bild 1 o0ch två ser ni ganska tydligt att ryggfenorna är olika på dem. Den som har kortare ryggfena, har även kortare, något trubbigare analfena....Men det kan ju vara en åldersgrej också....;)
#4 - 28 oktober 2010 15:14
Färgen skall vara starkare på hanen, tycket den är likadan, säker på det inte är två hanar?
#5 - 28 oktober 2010 16:27
Ryggfenan på den på bild ett skulle kunna tyda på en hona... Men som sagt, det röda är väldigt starkt på den för att vara en hona tycker jag.
#6 - 28 oktober 2010 17:24
Jag tror att det kan vara två hanar...det går en tredje i akvariumet också, men de här två höll ihop hela tiden. Den tredje är dock mindre, och den var nörkare i den grå grundfärgen........Tror jag fick ett kort på den också, ska kolla...:)

Nepp tyvärr...hade ingen bild på den tredje. :(
#7 - 28 oktober 2010 18:12
Tillbaks och ta kort! :)
#8 - 29 oktober 2010 17:04
Fishface skrev:
Tillbaks och ta kort! :)

Ska ner en sväng imorron. Får fixa det då...;) Men den tredje tror jag hellre att det är en hona....:)
#9 - 29 oktober 2010 18:09
Om du observerar dem visar de då upp sig för varandra eller är de ointresserade? Det kan bidra till avgörandet.
#10 - 30 oktober 2010 13:46
Dre skrev:
Om du observerar dem visar de då upp sig för varandra eller är de ointresserade? Det kan bidra till avgörandet.

De är inte ointeresserade av varandra. De spänner ut gällocken och "dansar" runt. Jag har hämtat den ena, som jag är säker på är en hane, och den mindre, mörkare idag. Den mindre mörkare har inte lika lång svängd analfena som den större, och har heller inte lika mycket rött som den....Eller rättare sagt, den är inte lika skarpt röd som den större.

De är lite skygga just nu, för de är nyss nersläppta i karet, men lite senare eller imorron ska jag försöka få bättre kort på dem. Det är lite lättare när de går här hemma också...;) Har kommit överens med handlaren, att om det är två hanar....eller mot förmodan två honor, så får jag byta in den ena....de skulle isf. prata med leverantören ( AT i stoclholm) om att de skickar en större av motsatt kön som jag då får...:)
#11 - 30 oktober 2010 13:54
Tycker nästan det ser ut som hanar båda två, trots att en av dem inte har utdragna fenstålar. Ganska mkt rött på buk å gällock. Sen verkar de vara i samma storlek oxå vilket alltid gör mig lite skeptisk till om det verkligen är en hona och en hane. Men se efter hur de beter sig mot varandra så...
#12 - 30 oktober 2010 14:47
Den ena...Den mörkare som jag inte hade kort på igår, är mindre och inte lika tydligt rött. jag har som sagt hämtat den största med "mest" fenor, och den mindre mörkare. Har lyckats knäppt någorlund kort på den en och en....Bifogar dem hä'r nedan...:)

[ATTACH=CONFIG]38668[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38669[/ATTACH]
#13 - 30 oktober 2010 15:45
Nederst är en hane och överst en hona då :)
#14 - 30 oktober 2010 16:17
Det är det jag tror, men jag blev lite osäker då den Översta (honan???) Ser ut att ha brantare panna än den nedre....???
#15 - 30 oktober 2010 21:42
Skulle säga hane där uppe och hona därnere. Den på nedersta bilden ser mindre ut(?), samtidigt som den ser ut att ha ett rätt tjockt äggläggningsrör, medan den på den övre bilden ser ut att ha ett smalt rör.
#16 - 30 oktober 2010 22:13
Det spelar egentligen ingen roll vem som är vem, huvudsaken är att det är en hane opch en hona...;) Och det verkar ju som det är det....eller...!?? :D Ska jag vara ärlig, så är jag själv osäker på vem som är vilken. Den övre ser som sagt ut att ha brantare panna, men den undre har kraftigare rödfärg......Den ena är mindre än den andra, och de ser överlag ut att vara olika kön.......Eller så kan det ju (förhoppningsvis inte iofs.) vara två hannar av olika ålder......
#17 - 30 oktober 2010 22:18
Tittar man på rören så är den övre en hane, och den undre en hona, som sagt :)
#18 - 30 oktober 2010 22:22
Micke_A skrev:
Tittar man på rören så är den övre en hane, och den undre en hona, som sagt :)

Det tänkte inte jag på...,) Men nu när jag studerade dem, så såg jag det ju, jag såg också att analfenan är kortare på den undre...;) Då hade jag rätt ändå....:D Det var en hane och en hona...:D

Annons