Könsbestämma dv.guramis?

#1 - 7 december 2006 18:32
Hade ett nyinköpt par blåa dvärgguramis där nu den ena tyvärr dött då jag varit bortrest och "katt-fisk-och blomvakten" slarvat.
Problemet är att jag nu inte vet om det är honan eller hanen jag har kvar... [:o] Det är mina första guramis och jag har inte hunnit studera dem tillräckligt mycket ännu. Den som är kvar verkar dock må kanon och är aktiv. Det var ett fredligt par och jag vill gärna skaffa sällskap till den ensamma som nu är kvar.
Tyvärr saknar jag kamera och kan inte lämna ut någon bild. Men vilka tydliga kännetecken finns det på könen på den här fisksorten?

Tacksam för hjälp!
#2 - 7 december 2006 20:34
#3 - 8 december 2006 11:35
Aha! Jättebra. Tittar man på skillnaden i fenform så är det en hane jag har kvar.
I färg var de i princip lika färgglada så...
Tack för hjälpen!
#4 - 8 december 2006 21:22
vassego!
#5 - 21 december 2006 22:15
Jag tycker det är jättekonstigt att du hade lika färg på Guramisarna. Dvärg-gurami-hannarna har starka färger och om det är två hannar blir de ännu finare när de spänner sig. De får helt mörkrött och mörkblått bröst.
Honorna är mindre, mycket blekare-knappt färgade alls.
De blå är förståss mer lika i färgerna för att det röda är bortavlat.
Mina guramis trivs bäst om dom är flera. Annars slåss dom bara och stressar ihjäl varandra.

Jag har haft dvärgguramis en tid nu och de blå verkar vara mer känsliga, mina dog i alla fall hela tiden. På akvarielagret sa dom att det var problem med sönderavling. Jag trodde att jag var värdelös på att sköta akvarier och gav nästan upp. Nu verkar det dock fungera bättre, jag har flera dvärggurami-orginalfärg och andra gurami. De är mycket lugnare nu när det är många fiskar.

Dvärggurami är min favoritfisk så lycka till! Det är jätteroligt när de bygger bo.
Mint

Annons