Könsbestämma Demasoni

#1 - 20 februari 2007 07:04
Igår i butiken frågade jag hur man ser skillnad på könen hos Demasoni för att kunna dubbelkolla när jag tar hem mina. Då fick jag svaret att honorna är blekare. Stämmer detta? Trodde att de var nästan identiska i färg. Kan man alls skilja dem åt?!
#2 - 20 februari 2007 07:18
Miina skrev:
Igår i butiken frågade jag hur man ser skillnad på könen hos Demasoni för att kunna dubbelkolla när jag tar hem mina. Då fick jag svaret att honorna är blekare. Stämmer detta? Trodde att de var nästan identiska i färg. Kan man alls skilja dem åt?!

Halloj,

De ska gå att skilja åt på det sättet ja. Hittade denna bilden när jag letade runt lite:

http://www.cichlidlovers.com/p_demasoni_moz.htm
#3 - 20 februari 2007 07:21
Åh, ser man på!

Trodde att bara killarna hade en sån där vit äggfläck och att det var det som skilde dem åt, men tydligen inte! :) Tack så mycket!
#4 - 20 februari 2007 07:31
Miina skrev:
Åh, ser man på!

Trodde att bara killarna hade en sån där vit äggfläck och att det var det som skilde dem åt, men tydligen inte! :) Tack så mycket!

Kan mycket väl vara så att man skan skilja dem åt på äggfläckarna också :) Brukar gå bra!
#5 - 20 februari 2007 15:51
dom flästa malawi så har hannarna fler äggfläckar men inte säkert
#6 - 4 mars 2007 14:29
de där var juh midnight demasoni, de är väl mycket lättare på dem än de "vanliga"?
#7 - 5 mars 2007 09:37
Äggfläckarna kan vara ett bra riktmärke då det gäller att könsbestämma många malawiciklider. Det kan dock vara aningen vanskligt då det inte alltid stämmer. Jag tycker att hanarna i många fall är större och är starkare i färgerna. Det bästa är att köpa några yngel/ungdjur, då är chansen ganska stor att få både honnor och hanar. Demasoni är supersvåra, både att hålla och att könsbestämma =). Lycka till!

Annons