Könsbestämma Adolfi, BILDER!

#1 - 3 januari 2007 17:58
Hej är det någon som kan hjälpa mig könsbestämma dessa Adolfoi.:confused:

Har för mig att jag hört att man kan se vilket kön det är uppifrån.

#2 - 3 januari 2007 18:10
Omöjligt att säga på kroppsformen för mig i alla fall. Sen så syns ju inte bukfenorna. Om jag var du skulle jag plocka upp dem och lägga dem i en behållare med t.ex. svart botten så att det skapas kontrast mot fenorna.
Vill inte verka tjatig, men jag tycker fortfarande att du har för grovt grus - skäggtömmarna ser slitna ut.
#3 - 3 januari 2007 18:17
Omöjligt att säga på kroppsformen för mig i alla fall. Sen så syns ju inte bukfenorna. Om jag var du skulle jag plocka upp dem och lägga dem i en behållare med t.ex. svart botten så att det skapas kontrast mot fenorna.

Vill inte verka tjatig, men jag tycker fortfarande att du har för grovt grus - skäggtömmarna ser slitna ut.

Har precis flyttat dem till ett 50 liters akvarium med den minsta engelska sjösten i. 3-4 mm.
Funkar inte det så blir det väl att avliva dom om dom lider så av gruset. lr??
För jag vill ju inte plåga dem..
#4 - 3 januari 2007 18:53
Bara ett tips...Dom blir nog gladast av att böka i sand...Tex biltemas blästersand! :p
#5 - 3 januari 2007 19:20
saltbiff skrev:
Bara ett tips...Dom blir nog gladast av att böka i sand...Tex biltemas blästersand! :p

ne sand vill jag inte ha, Tycker det är konstigt att dom inte ska kunna simma på engelsk sjösten det gör dom ju i affärerna oftast och där mår dom ju bra...
#6 - 3 januari 2007 19:35
OM jag ska köpa sand, är det då biltemas blästersand som gäller??

Är det då en 25 kg påse man får köpa?
Vad ska det vara för storlek på kornen?
#7 - 3 januari 2007 20:14
Hej :)
Avliva dem lät väl lite drastiskt..
Du kan ju omplacera/sälja dem.
Jag skaffade akvarium för att ha Corydoras, därför valde jag sand.
Det blev rådasand 0,8-1,2 mm.
Den kostar tydligen lite mer än blästersand, men jag är väldigt nöjd.
Sök här på forumet, det har skrivits om sand tidigare.

Min största Corydoras panda hade knappt några skäggtömmar när h*n kom från zoobutiken, men nu har de växt ut!
I butiken gick de på vassa svarta småstenar, vad det nu heter.
Det var snyggt med svart botten, men synd om malarnas munnar.

Angående könsbestämning så skulle jag gärna lära mig mer! Det enda jag vet är att honan är större & rundare än hanen.
Lycka till!
#8 - 3 januari 2007 20:17
Ceci skrev:
Hej :)

Avliva dem lät väl lite drastiskt..

Du kan ju omplacera/sälja dem.

Jag skaffade akvarium för att ha Corydoras, därför valde jag sand.

Det blev rådasand 0,8-1,2 mm.

Den kostar tydligen lite mer än blästersand, men jag är väldigt nöjd.

Sök här på forumet, det har skrivits om sand tidigare.

Min största Corydoras panda hade knappt några skäggtömmar när h*n kom från zoobutiken, men nu har de växt ut!

I butiken gick de på vassa svarta småstenar, vad det nu heter.

Det var snyggt med svart botten, men synd om malarnas munnar.

Angående könsbestämning så skulle jag gärna lära mig mer! Det enda jag vet är att honan är större & rundare än hanen.

Lycka till!

Hur lång tid tar det får skäggrömmarna att växa ut igen??
Ska åka iväg och kolla på sand imorgon så får vi se hur jag gör.

Är det inte jobbigt med sand när man byter vatten, tänkte om det rörs runt och hamnar i alla filter?
#9 - 3 januari 2007 21:04
smegga skrev:

Är det inte jobbigt med sand när man byter vatten, tänkte om det rörs runt och hamnar i alla filter?

Rådasanden som är 0,8-1,2mm hamnar inte i filtret förutsatt att det inte sitter för nära botten. Denna sand går också att köpa i lösvikt i dom flesta djuraffärer där den säljs som "fågelsand" ifa man nu inte vill köpa en stor säck.
#10 - 3 januari 2007 21:28
smegga skrev:
Har precis flyttat dem till ett 50 liters akvarium med den minsta engelska sjösten i. 3-4 mm.

Funkar inte det så blir det väl att avliva dom om dom lider så av gruset. lr??

För jag vill ju inte plåga dem..

Är bilderna tagna i 50l akvariet?
#11 - 3 januari 2007 21:31
Är bilderna tagna i 50l akvariet?

noops det där är innan dom flyttade till 50 liters. på bilerna bodde dom i ett 110 l yngelkar.
#12 - 3 januari 2007 22:14
Allright :), 3-4mm sjösten fungerar helt klart att ha fullvuxna Corys i. Jag vart lite fundersam när jag såg bilderna och att du sedan sa att du använda 3-4mm sjösten. Dock skall du tänka på att inte låta yngel växa upp i ett kar med så grovt substrat eftersom deras små känsliga skäggtömmar slits ut. Eftersom Corys ofta gömmer sina ägg bra så finns det alltid något man missar, detta yngel kommer då få växa upp i ett substrat som är lagom för föräldrarna men för stort för ynglet - ej bra. Jag har upptäckt det på senare tid när jag hittar yngel i lekakvarierna vars skäggtömmar är utslitna. Jag tänker därför byta till fågelsand i samtliga akvarier i framtiden.
#13 - 3 januari 2007 22:19
Allright :), 3-4mm sjösten fungerar helt klart att ha fullvuxna Corys i. Jag vart lite fundersam när jag såg bilderna och att du sedan sa att du använda 3-4mm sjösten. Dock skall du tänka på att inte låta yngel växa upp i ett kar med så grovt substrat. Råda fågelsand eller mindre är att rekomendera

Okej låter bra det...Ne ynglen får växa upp i ett 79 liters yngel kar men antingen inget på botten eller sand får se när den dagen kommer.

hoppas bara att jag har en hona och en hane dom har ju lagt ägg förr.
men en har dött sen dess 4 kvar nu. så det borde vara iaf en av varje.
#14 - 3 januari 2007 22:24
Om inte gruset är vasst utan runt varför skulle skäggtömmarna slitas ut? Bara undrar för jag hade tidigare runt grus till mina innan jag bytte till sand och deras blev inte utslitna. Burkarna i affärer brukar det väl bero på allt bös på botten som gör att de vittrar sönder oftast?
#15 - 3 januari 2007 22:48
Det är nog mest storleken på det runda substratet som har betydelse. Att behövs flytta stora stenar i jakt på föda lär knappast vara bra för skäggtömmarna. Sen så är det ju också så att skäggtömmarna är skapta för att sila sand i jakt på föda.
#16 - 6 januari 2007 09:09
Jag kan inte svara exakt, men på en månad såg skäggtömmarna OK ut igen.:)
Jag har bara haft två akvarium, med sand, så jag har inget att jämföra med. Men det är fint. Har inte hittat sand i något filter.

smegga skrev:

#17 - 6 januari 2007 09:12
Ceci skrev:
Jag kan inte svara exakt, men på en månad såg skäggtömmarna OK ut igen.:)

Jag har bara haft två akvarium, med sand, så jag har inget att jämföra med. Men det är fint. Har inte hittat sand i något filter.

Du kan ju kolla bilden på den här nya tråden hur det ser ut i deras nya akvarium...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97820

Annons