Könsbestäma fjärilsciklider.

#1 - 19 maj 2004 10:52
Har fått en hane och en hona för ett tag sen som då var ungdjur men då den större av dom som skulle vara en hona har blivit elak mot den lilla som skulle vara hane så han nu är nastan färglös så undrar jag om det verkligen är en av varje kön. Har tyvärr inte tillgång tillen bra kamera att fota cilkiderna med.

Den stora är mycket orange vid munpartiet har tydligt 2 svarta prickar på sidan och har höga fenor fast den svarta tofsen är lägre än övriga ryggfenan. på bukfenan ser man ett tunt svart streck på framdelen av fenan.

Den lilla är svagt orange på munpartiet och har en rödrosabuk. Tofsen på ryggfenan är högre än övriga fenan. Den har en svag svart rand på bukfenan som den andra. En rejält svart prick har den på sidan och en svagare.

Är det någon som kan hjälpa mig med den enkla och anspråkslösa beskrivning. Tyvärr är jag helt nollad när det gäller ciklider.

Tacksam för svar.
#2 - 19 maj 2004 13:05
Hej

Det du sa till mig, att den stora är rätt rund i kroppen, inte så långsträckt, och att de första svarta fenstrålarna inte är så höga i förhållande till resten av ryggfenan som på den andra, får mig att tro att det är en hona, och den lilla en hane. Men det skulle underlätta om man fick se dem.

MVH Micke
#3 - 19 maj 2004 13:18
Ja just det den stora rund i formen och den lilla är meravlång än rund.

<b>Micke_A;</b> Jag la över den stora stygga honan i skamvråkaret =) och nu har hanen fått tillbaks sin färgprakt nästan helt och hållet. Har pratat med min favvis akvariehandlare och han menade på att det kan förekomma skillnader på tofsen men han trodde det var hane och hona.

Är tacksam för fler åsikter efter egna erfarenheter av dessa vackra ciklider ang könsbestämning.
#4 - 19 maj 2004 18:32
Jag skulle gissat precis tvärtom, den stora som hane, den lilla som hona, men det är nästan omöjligt utan bild.

Att de är ovänner hela tiden tyder på att de skulle vara av samma kön, så man vet aldrig.

Ett kännetecken (som inte alltid stämmer) är att honan har några blå prickar i den stora svarta fläcken, hanens fläck är helsvart.
#5 - 19 maj 2004 18:37
Ingen har de blåa fläckar du beskriver på den svarta fläcken. Den lilla bråkar inte med den stora utam försöker vara i dess närhet. Den stora är nog könsmogen för den jagade alla utan min stora tykna svarta molly honan. I karet fanns bara 5 stora molly och yngel och det paret ciklider.( Den stora sitter fortfarande i skamvrån)
#6 - 19 maj 2004 18:37
Hos fjärilscikliden har honan en rosa buk. Se exempel på en hona www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=194 .
#7 - 19 maj 2004 18:38
Ursprungligen skickat av peltis

Hos fjärilscikliden har honan en rosa buk. Se exempel på en hona www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=194 .

Så du menar att fisken på bilden är en hona? För min lilla som skulle vara en hane ser sådan ut fast är ngt mer orange på nospartiet.
#8 - 19 maj 2004 18:45
Här finns några bilder och en förfälig massa asikter om hur man ser skillnad på dem:
http://www.thekrib.com/Apisto/P-ramirezi.html
Av bilderna skulle jag gissa
bild 1: hane
bild 2: hane
bild 3: vet inte
bild 4: hona till vänster
bild 5: bildtexten säger att det är en hona...
bild 6: vet inte
#9 - 19 maj 2004 18:54
Tack för länken! Ja med tanke på att min ena är rödrosa under magen och den andra inte har det så borde det var ett par. Men den med rött är väl då hona? Mina bägge är dock mångdubbelt mer färgrika än de bilder jag har sett.
#10 - 20 maj 2004 03:03
Här är en bra länk om odling.
http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar.htm
Mvh Yvonne
#11 - 20 maj 2004 06:09
Ja, rosa mage = hona. Hannen har (när han är vuxen) 1-3 förlängda fenstrålar. Dessa sitter längst fram på ryggfenan.
#12 - 20 maj 2004 20:26
Då är den lilla en hona i alla fall fast den har lång svart tofs. Det är nog så att den stora nog är en hane då trots sin ngt kortare tofs...

Tack för länken!
#13 - 20 maj 2004 20:59
hmm... kan inte en hane ha den röda buken?

Jag brukar kolla på bröstfenorna. Är de så långa att de går att lägga lite omlott med analfenan så är det en hane.
D.V.S bild nummer 6 av förslagen ovan är en klar hane...
#14 - 20 maj 2004 21:17
Jag ska kolla på det i morgon när jag väcker dom små liven. skämt och sido när jag tänder i karet.

Annons