köns skillnad Acei?

#1 - 29 mars 2008 19:58
jag plockade upp de flesta fiskarna i mitt akvarium idag.
kollade då mina Acei hur ser man skillnad på hane & hona på dom?

när jag vände på dom så hade bägge 2 "prickar vid analfenan.
vilken har en resp 2?

Tomas
#2 - 30 mars 2008 13:40
jag är också nyfiken på att se skillnad på könen! tror inte prickarna på analfenan är avgörande, annat än att oddsen är större att hanar har fler !
#3 - 30 mars 2008 15:23
Det kan vara svårt att se, men honan burkar ha färre äggprickar på analfenan...honor har 1-2 medan hannar ofta har 2-4. Sedan har hannarna en glänsande mjölkvit rand i överdelen av ryggfenan som honorna har mindre markerad, samt att hannarna har mörkare färgade bröstfenor.
Svårt att se, framförallt på små fiskar, men med tiden lär man sig. :)
#4 - 30 mars 2008 17:49
hej jag hade tagit en öl eller 2 när jag skrev så det blev inte riktigt rätt formulerat.

jag hade altså bägge mina Acei i handen, vände på dom & kollade noga.
det är EJ äggfläckar jag menar.

det är 2 "prickar/hål" det är väl säkraste sättet att avgöra om det är en Hane eller Hona

kommer dock inte ihåg hur det var man såg skillnad så på hanar & honor

Tomas
#5 - 30 mars 2008 21:06
Tomas_E skrev:
hej jag hade tagit en öl eller 2 när jag skrev så det blev inte riktigt rätt formulerat.

jag hade altså bägge mina Acei i handen, vände på dom & kollade noga.

det är EJ äggfläckar jag menar.

det är 2 "prickar/hål" det är väl säkraste sättet att avgöra om det är en Hane eller Hona

kommer dock inte ihåg hur det var man såg skillnad så på hanar & honor

Tomas

Ett stort och ett litet hål är hona och två små hål är sannolikt hane..Vad jag vet är det väldigt svårt att se skillnad på äggfläckarna..Hade själv hanar med bara en ägg fläck förut
#6 - 30 mars 2008 23:46
Jens A. skrev:
Det kan vara svårt att se, men honan burkar ha färre äggprickar på analfenan...honor har 1-2 medan hannar ofta har 2-4. Sedan har hannarna en glänsande mjölkvit rand i överdelen av ryggfenan som honorna har mindre markerad, samt att hannarna har mörkare färgade bröstfenor.

Svårt att se, framförallt på små fiskar, men med tiden lär man sig. :)

ja jag håller dig där o jag har många ps.sp.acei marygold. o har många yngel där så klart där.. men småå yngel är så svårtt..
#7 - 30 mars 2008 23:46
palleh skrev:
Ett stort och ett litet hål är hona och två små hål är sannolikt hane..Vad jag vet är det väldigt svårt att se skillnad på äggfläckarna..Hade själv hanar med bara en ägg fläck förut

jaa stämmer det så klart.. jag har många där själv hos mig hemma där för ps.sp.acei (marygold)

Annons