Jag har ett akvarium på ca 70 l med (numera) 4 guppyhonor och ca 30 yngel i olika storlekar. Problemen började när jag tillförde 4 guppys till mitt stim på 9 individer, utan karantän (vilket jag aldrig gör om).
Först dog två av mina gamla hanar. Symptom: Insjunken buk, deformerad ryggrad, ihopklibbad stjärtfena, vaggande rörelser. Ganska snart efter dog ännu en hane i samma symptom.
Sedan var allt frid och fröjd ett tag...
Tills två hanar till började uppvisa sjukdomstecken. Symptom: slemmig hinna på kroppen. Kanterna på stjärtfenorna blev vita och sedan röda. De dog ganska snabbt.
Det gick ett par veckor till...
Min albinohona blev sjuk och dog. Symptom: Stora röda sår på kroppen, utstående fjäll på ena sidan. Samtidigt blev ännu en hona sjuk. Symptom: Insjunken buk, bleka färger, trådig, vit avföring med "äggliknande" klumpar i. Min sista hane dog plötsligt. Symptom: Söndertrasad stjärtfena.
Allt var bra länge tills för några dagar sedan då vi var bortresta över natten. Innan vi åkte var en av honorna på väg att föda. När vi kom hem hade hon fått sina yngel. Jag hittade henne halvdöd vid vattenytan med två röda sår och söndertrasade fenor.
Jag är förvirrad över alla dessa symptom. Ihopklibbade fenor, insjunken buk, trådig avföring skulle kunna bero på parasiter. Ihopklibbade fenor och slemmig hinna på kroppen kan vara velvet eller costia?. Sår och röda fenkanter=Hemorrhagic Septicemia? Söndertrasad stjärtfena=fenröta?
Alla dessa symptom tillsammans med deformerad ryggrad låter väl skrämmande lika TB? [:O]
Min andra teori är att det rör sig om någon form av inälvsparasit som i sin tur har utlöst olika bakteriella sjukdomar.
Jag vet inte alls hur jag ska agera nu. Jag har ända sedan problemen började varit noga med vattenbyten, tillsatt extra salt osv. Jag har inte medicinerat då jag inte vet vad det rör sig om.
Någon som kan ge mig några konkreta råd?