konkreta tips ang. döende guppys

#1 - 27 februari 2005 13:24
Jag har ett akvarium på ca 70 l med (numera) 4 guppyhonor och ca 30 yngel i olika storlekar. Problemen började när jag tillförde 4 guppys till mitt stim på 9 individer, utan karantän (vilket jag aldrig gör om).

Först dog två av mina gamla hanar. Symptom: Insjunken buk, deformerad ryggrad, ihopklibbad stjärtfena, vaggande rörelser. Ganska snart efter dog ännu en hane i samma symptom.

Sedan var allt frid och fröjd ett tag...

Tills två hanar till började uppvisa sjukdomstecken. Symptom: slemmig hinna på kroppen. Kanterna på stjärtfenorna blev vita och sedan röda. De dog ganska snabbt.

Det gick ett par veckor till...

Min albinohona blev sjuk och dog. Symptom: Stora röda sår på kroppen, utstående fjäll på ena sidan. Samtidigt blev ännu en hona sjuk. Symptom: Insjunken buk, bleka färger, trådig, vit avföring med "äggliknande" klumpar i. Min sista hane dog plötsligt. Symptom: Söndertrasad stjärtfena.

Allt var bra länge tills för några dagar sedan då vi var bortresta över natten. Innan vi åkte var en av honorna på väg att föda. När vi kom hem hade hon fått sina yngel. Jag hittade henne halvdöd vid vattenytan med två röda sår och söndertrasade fenor.

Jag är förvirrad över alla dessa symptom. Ihopklibbade fenor, insjunken buk, trådig avföring skulle kunna bero på parasiter. Ihopklibbade fenor och slemmig hinna på kroppen kan vara velvet eller costia?. Sår och röda fenkanter=Hemorrhagic Septicemia? Söndertrasad stjärtfena=fenröta?

Alla dessa symptom tillsammans med deformerad ryggrad låter väl skrämmande lika TB? [:O]

Min andra teori är att det rör sig om någon form av inälvsparasit som i sin tur har utlöst olika bakteriella sjukdomar.

Jag vet inte alls hur jag ska agera nu. Jag har ända sedan problemen började varit noga med vattenbyten, tillsatt extra salt osv. Jag har inte medicinerat då jag inte vet vad det rör sig om.

Någon som kan ge mig några konkreta råd?
#2 - 11 mars 2005 17:16
Nästan samma problem..

Undrar om du fick svar någongång. Jag har nämligen också en guppyhona med liknande symptom. Insjunken, ihopklibbad ryggfena, trådig avföring, grå fläck....
Och hon verkar jättedebbig.

Till saken hör att jag medicinerar med Sterazin som är mot parasiter efter att flera fiskar haft ljusare fläckar (även över ögat). Hållt på någon vecka. Alla fiskarna mår nu bra förutom denna hona som för några dagar sedan började insjukna.

Vad ska jag göra? Ta bort henne och fortsätta några dagar med Sterazin??
#3 - 11 mars 2005 17:24
Hej!
Jag hade ett kar med bara Guppy i, allt var frid och fröjd ett par månader, men se´n började det precis som ni beskriver... Enligt min Zoobutik är det svamp, men Protozin hjälpte inte mig, på svenska guppysällskapet pratas det om torpedsjuka och klibbfena, men det visste de på Zoo inte vad det var. Tydligen finns det en sk "guppysjuka" som kan bryta ut då man blandar guppys från olika kar (olika sorter), och har det väl börjat kan man typ aldrig ha guppy där mer...:( Mina dog en efter en på samma sätt, så jag har avvecklat det karet. Aldrig mer levandefödare för mig!!!
#4 - 13 juli 2007 12:20
Hejsan!!
Jag hittade den här gamla tråden. Och jag undrar om ni kom fram till vad det beror på att guppyna blir på det där viset, och om ni fick ngn rätsida på det?

Även mina guppyn är dåliga och med en del av symtomen som här ovan, ihopklibbade fenor & att kropparna deformeras, tidigare även med trasiga fenor. En del guppyn & även en Trådfenad regnbågsfisk har blivit grådassiga i färgen. Jag har hittills tagit bort dom fiskarna som har varit så dåligast.
Dom vuxna fiskarna får ganska så bra så, just nu i alla fall,
Men numera är det mest deras yngel som blir sjuka med hopklibbade fenor & simmar ryckigt, Jag börjar känna mig en aning maktlös när inget hjälper.
Jag har haft akvarier i många år & aldrig råkat ut för ngt liknande som dessa hopplösa sjuka fiskar.

Hoppas att det finns ngn som kan komma med några goda råd..

Hälsningar Anneth

Annons