könen på scalar??

#1 - 12 april 2008 21:11
Hur ser man skillnad på könen på scalarer??
#2 - 12 april 2008 21:14
Hanarna får med tiden en liten bula i pannan. Det är allt jag vet :)
#3 - 13 april 2008 04:52
Det är svårt att se skillnaden på dem om de inte leker, då honan får ett lite kortare och trubbigare äggläggningsrör medans hanens organ är lite spetsigare och längre.
#4 - 13 april 2008 13:04
tack för alla svaren
#5 - 13 april 2008 13:14
LadyM skrev:
Hanarna får med tiden en liten bula i pannan. Det är allt jag vet :)

Detta är ett kännetecken man inte ska lite på för mkt. Mitt par är 15 cm och har lekt i genomsnitt 2 ggr/månad i 1½ år och hanen har fortfarande inte ens en liten bula i pannan...

Mata dom mkt, gärna med frysmat det kan dom äta massor av, så dom blir tjocka om magarna och kolla vid analöppningen. Då ser du antingen ett rakt trubbigt äggläggningsrör eller en spetsig sädesledare.

Gjorde ett dåligt försök att rita en bild i paint:

http://i75.photobucket.com/albums/i285/Platyyngel/namnls-1.jpg
#6 - 13 april 2008 13:45
Min erfarenhet är att honorna har proportionellt tjockare svarta ränder och mer svart på ryggfenan medan hanarna har lite smalare svarta ränder och därmed har större procentuell del silverfärg på kroppen. Sedan är ofta hanarna lite mer smala och höga i kroppen än honorna.

Har inte läst detta någonstans men jag har alltid kunnat se på detta sett vilka som varit hanar och honor. Dock så gäller detta såklart endast vildform och kanske inte heller alla varianter av denna.

Annons