köndestämning av sorgmanteltetra???

#1 - 5 november 2004 08:48
Har en sju stycken som inte är så gamla, dvs fortfarande svarta. Och nu undrar jag hur ser man skillnad på dem??
#2 - 5 november 2004 09:03
Hanarna har spetsigare rygg fena och fenan under magen följer konturen av magen på honorna med inte på hanarna. Om du fattar :S

Lycka till
#3 - 5 november 2004 09:55
får spana lite på dem nu då;)
#4 - 5 november 2004 09:55
ja.. man kan väl säga att formen på honornas fenor är lite "mjukare".. hannarna brukar ju vara på varandra lite, och då se man på fenorna att de är lite .. hm.. hittar inte ordet. trasiga? nej jag vet inte..
när de är vuxna brukar sen honorna bli lite större.
#5 - 6 november 2004 15:38
Är de nån som vet om de är lätt att få sorgmanteltetror att leka?
#6 - 6 november 2004 20:05
Jag har haft sorgmanteltetror i massor av år men de har aldrig lekt. Dock vet jag inte om jag har olika kön på dem... Kan ju vara av viss relevans i sammanhanget!
#7 - 6 november 2004 20:43
Jag har lyckats fått dem o leka. tror jag :P Dem håller på med sin parnings dans o sen så är det vissa som blir mycket tjocka, sen smala efter ett tag :D men dem äter upp deras rom för jag har aldrig sett nåra småbebizar.
#8 - 7 november 2004 08:54
Okej :P
Är de bara mina som blir väldigt rädda så fort de händer något nytt.?
#9 - 7 november 2004 09:36
Njaa.. Om man håller på med något i akvariet kan de bli lite bleka. Men det går över fort. Antar att mina är härdade =D
#10 - 7 november 2004 11:21
vad är det som gör att de tappar färgen?? Kommer den tillbaka fort, lite som en kameleont eller tar det längre tid? *nyfiken* har ju inte haft mina så länge... sen i torsdags... så jag har inte hunnit titta så mycket på dem, men mina verkar inte ett dugg rädda:)
#11 - 7 november 2004 12:09
Nej mina e inte ett dugg rädda heller. Men mina går i stim när jag rotar i karet. Men att dem tappar färgen har jag aldrig vart med om :P. Därimot så när dem blir äldre så försvinner de svarta på dem o blir grått.
#12 - 7 november 2004 12:47
Min syrra är de som har 6 st. Och om man stopar ner handen i akvariet o lixom rörrunt lite. Eller tex flyttar en växt, blir de helt bleka. All den svara färgen försinner.

När blir de så gamla att färgen börjar blekna av ålder?
#13 - 8 november 2004 10:09
jo, men jag menade när de blev rädda och tappade färgen, kommer den tillbaka snabbt igen? förstod att de tappar färgen när de blev gammla[:-68]
#14 - 8 november 2004 11:33
Har ett gäng i en burk, de blir lätt grå (dvs från svart till mörkt, mörkt grå) varje gång man går förbi, men om man stannar till så ser man att det tar omkring 15sek för färgen att komma tillbaka. De är nyfikna och stimmar bra :)

Men färgen tycker jag verkar vara lite indivduel, en del är verkligen mattsvarta, andra mer grå...
#15 - 8 november 2004 16:17
Men finns de någon viss ålder då de börjar tappa sin färg?
och hur gammla brukar de bli?
#16 - 12 november 2004 13:49
Såg precis när jag hällde i nytt vatten att dem blev alldeles bleka:)nu har de återfått färgen, men de var inte ett dugg rädda när jag rotade runt i akvariet... fascinerande[:-94]
#17 - 27 november 2004 09:45
Ursprungligen skickat av Amalia

Men finns de någon viss ålder då de börjar tappa sin färg?

och hur gammla brukar de bli?

Runt 10 år.

Själv tycker jag de är jättefina även när de tappat lite färg på äldre dar. Bilden på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=433 är på en äldre sorgmantel.

Annons